«ابتکار» دلایل موفقیت فراکسیون امید در تصاحب ریاست کمیسیون‏های استراتژیک مجلس را بررسی کرد

رویش دوباره «امید» در بهارستان
معصومه معظمی
پس از اینکه فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه سال سوم مجلس دهم در بحث انتخاب رئیس به طور جدی وارد شد و محمدرضا عارف توانست در قامت رقیب اصلی علی لاریجانی برای کسب کرسی ریاست با او رقابت کند، تصور برخی مبنی بر شکست‌ناپذیر بودن این رئیس 12 ساله مجلس به شدت مخدوش شد. چرا که رئیس فراکسیون امید در انتخابات سال سوم هیات رئیسه، رقابتی جدی را به نمایش گذاشت و در مرحله اول انتخابات حتی توانست با کسب ۱۱۴ رای معنا‌دار در مقابل ۱۰۱ رای پرمفهوم لاریجانی در جایگاه بالاتری قرار بگیرد. بنابراین در صورتی که حاجی بابایی، رقیب اصولگرای ولایی لاریجانی به قولی برای نمک‌گیر کردن او به نفعش کنار نکشیده بود، هم‌اکنون عارف با رایی بالاتر بر کرسی ریاست تکیه زده بود و لاریجانی پس از توالی دوازده ساله ریاست مجلس، باید در جایگاه نمایندگان می‌نشست و نظاره‌گر چگونگی اداره جلسات این رقیب اصلاح‌طلب خود می‌شد.
بنابراین با توجه به نتیجه انتخابات هیات رئیسه سال سوم مجلس، فراکسیون امید خوش درخشید و نشان داد که پس از گذشت دو سال از عمر مجلس دهم بالاخره قاعده بازی را یادگرفته و به همدلی و انسجام کافی رسیده است. چرا که توانست علاوه بر حفظ 2 نواب رئیس خود یک کرسی دیگر به کرسی‌های قبلی دبیری هیات رئیسه بیفزاید. یعنی فراکسیون امید 5 کرسی، فراکسیون نمایندگان ولایی 4 کرسی و فراکسیون مستقلین 3 کرسی از کرسی‌های هیات رئیسه مجلس برای سال سوم دوره دهم را تصاحب کردند.


اعتماد به نفس و پختگی امید نتیجه داد
گفتنی است پس از موفقیت فراکسیون امید در انتخابات هیات رئیسه سال سوم مجلس، این بار نوبت به تصاحب و گرفتن سهم بیشتری از کرسی‌های کمیسیون‌های تخصصی مجلس بود. اتفاقی که به دنبال افزایش اعتماد به نفس فراکسیون امید بعد از رای بالای صحن به عارف، آنها را بر آن داشت که برای حضور در هیات رئیسه کمیسیون‌ها تلاش و رایزنی خود را بیشتر کنند. تلاشی که باعث شد پس از سال‌ها و چند دوره که ریاست کمیسیون‌های مهم و استراتژیک آموزش و فرهنگی در اختیار اصولگرایان تندرو بود، در اختیار اصلاح‌طلبان مجلس دهم قرار بگیرد. اتفاقی که تحقق آن تا پیش از این به یک شوخی شبیه بود ولی در سال سوم مجلس دهم و افزایش تحرکات و همدلی بیشتر اعضای این فراکسیون به امری باورپذیر و عینی بدل شد. اتفاقی که محمد بادامچی، نماینده مردم تهران و عضو فعال فراکسیون امید از آن به پختگی اعضای فراکسیون در سال سوم مجلس نام برد.
نایب رئیس فراکسیون اجتماعی مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «ما در سال‌های قبل این تجربه و پختگی را نداشتیم و با هم بودن و هم‌اندیشی را در سال سوم تجربه کردیم. ما با این تجربه به این باور رسیدیم که اگر با هم باشیم می‌توانیم کارهای به ظاهر بزرگ و غیر قابل تحقق را انجام دهیم و این خودباوری، در نتیجه انتخابات سال سوم کمیسیون‌ها خودش را به خوبی نشان داد.»
ابوالفضل موسوی، عضو دیگر فراکسیون امید مجلس در این باره به «ابتکار» گفت:‌« طی این دو سال فراکسیون امید به یک پختگی خوبی رسیده و اعتماد به نفس بالایی پیدا کرده است.» نماینده یزد در مجلس دلیل این افزایش اعتماد به نفس فراکسیون امید را در نتیجه تلاش اعضا برای ممانعت از استیضاح سه وزیر در روزهای پایانی سال 96 دانست و گفت: «در استیضاح سه وزیر کشاورزی، کار و راه برخی اعضای فراکسیون که موافق استیضاح بودند با نظر جمعی فراکسیون از این کار منصرف شدند و توانستند با رایزنی در مجلس استیضاح سه وزیر را منتفی کنند. بنابراین اعتماد به نفس خود را به دست آوردیم و برای ریاست دکتر عارف خیز برداشتیم.» این عضو فراکسیون امید ادامه داد: «دکتر عارف در ابتدا خودش تمایلی به این کار نداشت ولی وقتی اصرار اعضای فراکسیون را دید، مجاب به رقابت با آقای لاریجانی برای کرسی ریاست مجلس شد.» موسوی افزود: «تحلیل ما این بود که اگر در این انتخابات خوب وارد شویم فراکسیون امید می‌تواند روی پای خود بایستد. بنابراین اگر این اتفاقات در روز ریاست مجلس نمی‌افتاد و آقای حاجی بابایی به نفع آقای لاریجانی کنار نمی‌کشید، قطعا دکتر عارف رئیس مجلس بود.»
بادامچی هم با اشاره به انتخابات هیات رئیسه مجلس در سال سوم و تلاش فراکسیون امید برای رسیدن به نتیجه مطلوب، گفت:‌ «اگر برای انتخابات هیات رئیسه مجلس و مشخصا انتخاب رئیس مجلس چند ماه پیش از این رایزنی‌ها را آغاز می‌کردیم، قطعا دکتر عارف رئیس مجلس شده بود.»
باید زودتر شروع می‌کردیم
او با اشاره به نتیجه اولیه انتخابات رئیس مجلس به نفع عارف تصریح کرد: «تلاشمان در این باره خوب بود ولی نتیجه مطلوب را به دست نیاوردیم. اگر هر هفته حداقل یک ربع در این باره متمرکز می‌شدیم و درباره انتخاب رئیس همفکری می‌کردیم قطعا نتیجه مورد نظر را به دست می‌آوردیم.»
بنابراین با توجه به بالا رفتن اعتماد به نفس اعضای فراکسیون امید به دلیل ورود خوب و آبرومندانه در انتخابات هیات رئیسه و به ویژه بالارفتن میزان آرای عارف در بین نمایندگان سایر فراکسیون‌ها و همچنین کاهش رای معنادار لاریجانی، فارغ از نتیجه، فراکسیون امید توانست خود را در سال سوم مجلس پیدا کند. این فراکسیون با انرژی بالایی که در این زمینه به دست آورد توانست به خودباوری برسد که می‌تواند نقش موثری در جریان‌های اصلی مجلس بازی کند. بنابراین با حضور جدی در انتخابات هیات رئیسه فراکسیون‌ها، توانست ریاست سه کمیسیون مهم را که دو کمیسیون آن یعنی آموزش و فرهنگی سال‌ها در اختیار اصولگرایان تندرو بود را تصاحب کند و حتی در برخی کمیسیون‌ها از جمله کمیسیون اجتماعی توانست دو نایب رئیسی را به دست آورد. همچنین در کمیسیون برنامه و بودجه توانست ریاست خود را حفظ کند. اتفاقی که توانمندی این فراکسیون را بیش از پیش در معادلات پیچیده مجلس تقویت می‌کند. برخی نمایندگان در گفت وگو با «ابتکار» به تشریح دلایل این پیروزی و موفقیت فراکسیون امید در تصاحب کرسی‌های برخی کمیسیون‌ها پرداختند.
موسوی با بیان اینکه برای انتخابات کمیسیون ها برنامه ریزی خوبی انجام دادیم تصریح کرد:‌ ‌«فراکسیون امید با برنامه در انتخابات کمیسیون ها ورود کرد. ضمن اینکه انتظار مردم هم این بود که لیستی که با امید و حمایت آنها وارد مجلس شده است، تلاش بیشتری داشته باشد و خودش را نشان دهد. بنابراین انتظار می رود این فراکسیون حالا که خودش را پیدا کرده است، در آینده بهتر از قبل عمل کند و تاثیرگذارتر شود.»
اگر تلاش کنیم مردم ما را باور می کنند
بادامچی هم در گفت وگو با «ابتکار» تاکید دارد: « افرادی که به ما رای دادند توقع دارند لیست امید باانرژی تر از این کار کند. شاید آنها از مشکلات داخلی مجلس خبر نداشته باشند، ولی اگر خوب کار کنیم، حتی با وجودی که نتیجه آن چیزی که می خواهیم نشود، مردم باور می کنند که پیگیر مطالباتشان هستیم. حالا ممکن است این تلاش ها به نتیجه نرسد ولی همینکه بدانند ما منفعل نبوده ایم در صورت محقق نشدن امر ما را خواهند بخشید.» این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد که اگر این انسجام گروهی را حفظ کنند قطعا در انتخابات آینده نتیجه بهتری به دست می آورند.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس دلیل تغییر نگرش اعضای برخی کمیسیون هایی که به اصلاح طلبان برای ریاست رای داده اند با وجودی که در سال گذشته اصولگرایان تندرو را برای اداره این کمیسیون انتخاب کرده بودند را عقلانیت بیشتری که نمایندگان در سال سوم به کار برده اند دانست و افزود: «ما در سال جدید عقلانیت را بیشتر در مجلس پروراندیم و هم افزایی و کنار هم بودن را تجربه کردیم. با توجه به اینکه همان اعضای قبلی در کمیسیون ها هستند توانستیم رای و اعتماد آنها را برای انتخاب گزینه مدنظرمان جلب کنیم.»
موسوی هم با توجه به موفقیت فراکسیون در جلب کرسی ریاست کمیسیون آموزش و کمیسیون فرهنگی گفت‌: «دلیل این امر تلاش اعضای فراکسیون و همچنین وزنه بودن برخی افراد در این باره است. مثلا همینکه دکتر عارف پذیرفت که در کمیسیون آموزش نامزد ریاست شود مسئله مهمی بود و چون یک وزنه است اکثریت آرای اعضا را به سمت خودش جلب کرد.»
برای کمیسیون فرهنگی هم اتفاقات خوبی رقم خورد و آقای مازنی توانست این موفقیت را به دست آورد. مرحله بعدی فعالیت فراکسیون امید در کمیسیون ها، صحن علنی و کارگروه هایی است که در فراکسیون داریم. بنابراین هر کدام باید بتوانند وظایف و مسئولیت هایشان را به خوبی انجام دهند و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.»
البته علاوه بر موفقیت‏های به دست آمده در برخی کمیسیون های مجلس، بادامچی به عملکرد کمیسیون بهداشت انتقاد کرد و گفت تعدادی از بهترین نیروهای خود را در کمیسیون بهداشت داریم ولی متاسفانه ریاست این کمیسیون را از دست دادیم و حتی در کمیسیون اجتماعی می توانستیم بهتر از این عمل کنیم.» موسوی، نماینده اصلاح طلب یزد در خانه ملت با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه فراکسیون امید اظهار امیدواری کرد که در سال سوم هیات رئیسه فراکسیون امید هم تغییرات عمده و جوانتری در ترکیب خود داشته باشد. او افزود: «پیشنهاد داده شده است نیروهای جوان‏تر و تمام وقت تری در هیات رئیسه فراکسیون امید فعال شوند تا با انگیزه بالاتر، روحیه بیشتر و پرتحرک‏تر در همه طرح ها و لوایح تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
امان‌الله قرایی مقدم در گفت‌وگو با «ابتکار»: ناکارآمدی محورهای توسعه زاییده رویکردهای جناحی است «ابتکار» دلایل موفقیت فراکسیون امید در تصاحب ریاست کمیسیون‏های استراتژیک مجلس را بررسی کرد منوچهر والی‌زاده در گفت‌وگو با «ابتکار» از وضعیت رادیو، دوبله و سینما می‌گوید تنها به خاطر معرفت شنونده‌ها به رادیو می‌روم! علیرضا صدقی در مسیر پیروزی کدام شهرهای ایران می‌تواند بهترین مقصد سفرهای تابستانی باشد؟ سفر به خنکای تابستان آیا می‌توان داستان‌های خیلی کوتاه را بخشی از ادبیات دانست؟ فصل خزان کلمات در دنیای داستان روز گذشته واردات 1400 کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شد حمایت از تولید داخل یا تنگ‌تر شدن دایره ارز 4200 تومانی؟ فدراسیون فوتبال با مربی پرتغالی به توافق اولیه دست یافت با کی‌روش تا ۲۰۲۲ «ابتکار» از تفریحات لاکچری‌بازها در فصل گرما گزارش می‌دهد هشتگ تابستون! سرنوشت‌سازترین انتخابات ترکیه کلید خورد رویاهای اردوغان در چالش صندوق‌های رای واکنش نوبخت به شایعه ارتباط فرزندش با موساد رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حاشیه بازدید از ایران خودرو: دست دلالان را از بازار خودرو قطع می‌کنیم