واردات ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع

براساس ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه‌ای کالا که شامل بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا است ممنوع شد. خودرو نیز جزو کالاهای ممنوعه واردات قرار دارد.وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به تاریخ سی‌ام خرداد ماه جدیدترین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرده است.
در این نامه آمده است: «بدین وسیله فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آنها در جلسه روز جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.
 لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند.» در این شرایط طبق ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آن‌ها از طریق شبکه بانکی تامین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد.در این ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالایی، بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا وجود دارد که شامل شش گروه کالایی عمده بوده و خودروی آماده (CBU) نیز از جمله کالاهای ممنوعه واردات تعیین شده است.به نظر می‌رسد این تصمیم در راستای حمایت از کالاهای تولید داخل و همچنین کنترل خروج ارز اتخاذ شده است.
توصیه بخش خصوصی به تعلق دلار ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی 


رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در بخش خصوصی معتقدیم ارز ۴۲۰۰ تومانی فقط به کالاهای اساسی باید تعلق بگیرد و دولت بازار ثانویه ارز را به رسمیت بشناسد.به گزارش صدا و سیما، غلامحسین شافعی با بیان اینکه اجرایی شدن نظام تشخیص مالیاتی، فشار را از تولید برمی‌دارد، افزود: در شرایط فعلی متأسفانه آنچه فشار، شناسایی و شفافیت است در فعالیت‌های تولیدی وجود دارد و فعالیت‌های غیرتولیدی مانند دلالی و سفته بازی مانند آنچه که در بازار ارز و سکه اتفاق افتاده است و بالاترین سودآوری را دارند هیچ گونه شفافیتی ندارند.وی گفت: به عنوان بخش خصوصی بارها تاکید کردیم که اگر قرار باشد از فعالیت‌های مولد و تولید حمایت شود باید جذابیت این فعالیت‌ها از دلالی بالاتر باشد.رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین افزود: نظر بخش خصوصی این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی باید فقط به کالاهای اساسی اختصاص یابد، اما اینکه این ارز برای ورود هر کالایی اختصاص یابد مورد نظر ما نیست.وی گفت: به دولت پیشنهاد کردیم بازار ثانویه ارز را رسمیت دهد و از این بخش برای تامین کالاها استفاده کند که این اقدام تاثیر خوبی در تامین کالاها و رفع قاچاق خواهد داشت. 
شافعی با اشاره به تشکیل ستاد هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه افزود: اگر فعالیت این نهاد، مستمر و جدی باشد و بخش خصوصی و کارشناسان مستقل اقتصادی را طرف مشورت خود قرار دهد برای اولین بار در مسائل اقتصادی کشور به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.
آغاز زیرپوستی ممنوعیت واردات خودرو 
اعلام ممنوعیت واردات انواع کالای غیر ضروری از روز چهارشنبه آغاز شده و حالا زمزمه‌های ممنوعیت واردات خودرو به گوش می‌رسد. از این رو پرسش اینجا است که اگر واردات خودرو به کلی ممنوع شود، چه بلایی بر سر بازار خودروهای وارداتی می‌آید.خبرهای متعددی حول ممنوعیت واردات کالاهای غیر ضروری شنیده می‌شود که دراین میان خبر ممنوعیت واردات خودرو دور از واقعیت نبوده و شنیده می‌شود که در آینده ای نزدیک دیگر خودرو هم وارد کشور نخواهد شد. خودروهای وارداتی که تا همین لحظه حجم زیادی از سهم بازار خودرو را در دست دارند و گرچه طی یکسال گذشته با ممنوعیت ثبت سفارش و محدودیت واردات در برخی مدل‌ها و برندها همراه می‌گذرد، اما هنوز زنده هستند. با این حال اما طی ماه‌های گذشته به ویژه از ابتدای امسال، قیمت خودروهای وارداتی به واسطه نا به سامانی بازار ارز، با دوبرابری و در برخی مدل‌ها با افزایش حدود 80 درصدی قیمت‌ها مواجه شده اند. اما در این میان بازهم تعدادی خودرو وارد شده و بازار وارداتی‌ها هنوز نفس می‌کشند. در این آشفته بازار اما، زمزمه‌های ممنوعیت واردات خودرو آن هم در آینده ای نزدیک و پیش از آغاز مهلت سه ماهه ترامپ در مردادماه  به گوش می‌رسد که شاید واردات خودرو نیز به جرگه کالاهای ممنوعه پیوند خورد و به طور کلی درهای ورودی کشور به روی خودروهای خارجی بسته شود. اما فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در همین زمینه به خبرنگار خودروکار اظهار کرد:به نظر می‌رسد تصمیم گیری ممنوعیت واردات  در حال حاضر اشتباه است. چرا که با توجه به تعرفه واردات فعلی و نرخ ارز آزاد، اکنون ثبت سفارش محدود با ممنوعیت واردات فرق چندانی ندارد. زیرا فعلا ارز 4200 تومانی در اختیار وارد کنندگان نیست تا سفارش‌های خود را ثبت کنند. به گفته زاوه، به نظر می‌رسد اعلام رسمی ممنوعیت واردات خودرو تنها جو روانی به بازار خودرو منتقل می‌کند و قیمت‌ها را از آنچه اکنون هستند، فراتر می‌برد. این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: پرسش اصلی اینجا است که چرا با وجود محدودیت‌های خرید ارز و آشفته بازار خودرو، بازهم به برخی از متقاضیان رانت داده می‌شود و باید سایر متقاضیان در صف خرید بمانند. به گفته او، ادامه این روند باعث می‌شود تا نرخ‌ها با افزایش بیشتر و بازار با آشفتگی بیشتری مواجه شود. زاوه با اشاره به تکرار ماجرای محدودیت واردات و عدم شفافیت تصمیم گیری‌های دولت تصریح کرد: دولت در تصمیم گیری‌های اقتصادی شفافیت ندارد و دیگر این وضعیت خسته کننده شده، چرا که در این میان مردم و بازار بیشترین ضرر را متحمل می‌شوند. این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت بر عدم شفافیت و ادامه این مسیر اصرار دارد، تاکید کرد: اگر دولت مدعی است اکنون شرایط ویژه است، پس چرا همواره برای عده ای خاص ویژه بوده و تنها برخی دلار 4200 دریافت کرده و مابقی توان دریافت آن را ندارند. او بر این باور است: اگر قرار است واردات یا عدم واردات اجرایی شود، پس باید شرایط آن برای همه فراهم شود. زاوه با اشاره به اینکه اگر ارز آزاد به واردکنندگان برسد و وارد کنندگان حتی با ارز غیر از 4200 تومان نیز توان خرید خودرو داشته باشند، به طور طبیعی افزایش هزینه‌ها و کاهش تقاضا خود محدود کننده واردات خواهد بود و تبعات آن کمتر از زمان ممنوعیت ارز خواهد شد. در غیر اینصورت، احتمال افزایش بی رویه قیمت‌ها وجود دارد.