پادگان‌های نظامی تهران براساس قانون باید به خارج از محدوده شهری منتقل شود

جلسه عمومی بررسی مشکلات مردم منطقه ۱۳ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که  با همیاری فرماندار تهران از سال قبل و به طور منظم برگزار می‌شود، سه شنبه ۲۹ خرداد ۹۷ در مسجد امام حسن مجتبی (ع) منطقه ۱۳ تهران با حضور دبیران شورایاری منطقه و مسئولین اجرایی، غلامحسین آرام معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران، مصطفی کواکبیان، حجت الاسلام مهدی شیخ، ابوالفضل سروش و علیرضا محجوب نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران برگزار شد.
در نشست عمومي بررسي مشكلات اهالی منطقه ۱۳ تهران مردم، اعضاي شوراياري‌، شهردار منطقه، مسوولان اجرايي منطقه ۱۳ هریک مشکلاتی را در حوزه‌های مختلف بیان نمودند که پس از بررسی  برای حل این مسایل راهکارهایی ارایه نمودند و مقرر شد در جلسات متشکله از سوی فرمانداری تهران بصورت ویژه این مشکلات مرتفع گردد.
در این نشست شورایاری‌ها به بیان مشکلات و معضلات منطقه پرداختند و درخواست‌ها و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مختلف  ارایه کردند.
کمبود کلانتری و سرانه خدمات و فضای سبز، فقر فضاهای فرهنگی و اجتماعی، کمبود پارکینگ در محدوده خیابان پیروزی، نبود زیرساخت‌ها و روکش آسفالت و معضل بافت فرسوده از جمله مشکلاتی بود که از سوی مردم و شورایاری‌ها بیان شد.


یکی دیگر از خواسته‌های شورایاران؛ جمع‌آوری قهوه‌خانه‌ها و تبدیل پادگان‌های موجود در منطقه به سرانه‌ها و فضاهای سبز بود.
آنها از نمایندگان مجلس درخواست کردند جایگاه واقعی و قانونی شورایاری‌ها را به آنها بازگردانند.
شورایاران یکی دیگر از مشکلات اساسی در این منطقه را امنیت اجتماعی زنان عنوان کردند و خواستار افزایش سرانه و فضای ورزشی مناسب برای زنان بالاخص زنان شاغل در منطقه شدند.
رحمان زاده شهردار منطقه ۱۳ در این نشست گفت: مشکل امنیت در منطقه ۱۳ جدی است و همه محلات و نواحی ۴گانه با چالش‌های امنیتی روبرو هستند. کمبود کلانتری و وجود مناطق مجردنشین در این منطقه مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است.
وی افزود:‌ مشکل بافت‌های فرسوده در منطقه ۱۳ همچنان وجود دارد و بسته‌های تشویقی اعلام شده توسط دولت محترم اجرایی نمی‌شود. شهروندان و سازندگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده با مشکل روبرو هستند و از نمایندگان محترم مجلس تقاضای پیگیری داریم. برخی از مشکلات نیز مربوط به پادگان‌ها و مناطق مسکونی نظامی‌نشین است که اجازه ورود به آن‌ها را نداریم و برای پیگیری مسائل مربوط به آن به کمک نهادهای بالادستی نیاز است.
افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز گفت: امسال ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه برای منطقه ۱۳ در نظر گرفته شده و بخشی از بودجه نیز در اختیار معاونت‌ها قرار گرفته که در اصل در منطقه ۱۳ هزینه خواهد شد. در خصوص بافت فرسوده نیز ارقام مناسبی تصویب شده است، ۵۰ میلیارد تومان جهت تحریک بخش خصوصی و آغاز ساخت و ساز‌ها مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد: البته متولی اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده وزارت راه، مسکن و شهرسازی است، اما شهرداری تا حد توان در این زمینه ورود کرده و به منظور تسهیل کارصدور پروانه نیز رایگان انجام می‌شود. معتقدیم مشکل بافت فرسوده فقط پول نیست و ایده و طرح‌های جدید برای اجرای بهتر نوسازی بافت‌های فرسوده و جلوگیری از تخریب و ساخت‌های لکه ای و مقطعی نیاز است.
در ادامه علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس گفت:‌ این جلسات در حد شب‌نشینی نیست و ادامه پیگیری مشکلات مناطق در فرمانداری تهران انجام می‌شود. تاکنون مشکلات مهمی از شهر در این جلسات مطرح شده و حل شده اند.
وی افزود: در خصوص شورای محلات با توجه به ذکر این موضوع در قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی به اتفاق سایر نمایندگان تهران پیگیر هستیم تا به شورایاری‌ها هویت قانونی ببخشیم، البته نمایندگان شهرستان‌های دیگر با این موضوع مخالف اند و با اخطار‌های قانون اساسی مانع از تصویب قانون در این خصوص می‌شوند. به هرحال ما نمایندگان تهران از جمله بنده و دکتر کواکبیان پیگیر قانونی شدن شورایاری‌ها هستیم و قطعا این موضوع را دوباره در صحن مجلس به جریان خواهیم انداخت.
همچنین دکترابوالفضل سروش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ در زمان شهرداری آقای قالیباف طی جلساتی که برای مسائل مهم تهران داشتیم، ایشان گفتند نقاط ضعف من چیست؟ که به ایشان گفتم یکی از آنها میدان امام حسین(ع) است. آقای قالیباف گفتند قبول دارم و یکی از اشتباهات من میدان امام حسین (ع) است.
وی تصریح کرد: وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران خوب نیست و بیمارستان‌ها قدیمی هستند. در دوسال اخیر پیگیر وضعیت بهداشت و درمان تهران هستیم و مشاهده کردیم در ۵۰ سال اخیر وضعیت بیمارستان‌های دولتی مناسب است، اما بیمارستانی که همگام با رشد جمعیت تهران توسعه پیدا کرده باشد نداریم.
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی شیخ عضو فراکسیون امید نیز گفت: به مردم شریف منطقه ۱۳ اطمینان می‌دهم این جلسه پایان کار نیست و در جلسه‌ای که در فرمانداری تهران برگزار خواهد شد مصوبات اجرایی جهت رفع مشکلات مطرح شده در این جلسه تصویب خواهد شد.
این نماینده تهران افزود: این مصوبات توسط دبیرخانه مربوطه در فرمانداری تهران پیگیری شده و تا رسیدن به نتیجه مطلوب پیگیری‌ها ادامه دارد. تهران در سال‌های اخیر مغفول مانده و مشکلاتی که کلانشهر تهران درگیر آنها است در شهرهای کوچک وجود ندارد.
سپس دکتر عیسی فرهادی فرماندار تهران طی سخنانی گفت: همه ما سربازان مقام معظم رهبری هستیم و بر طبق منویات ایشان حرکت می‌کنیم. برجام توانست یک کشور بدعهد و استکباری و ابرقدرت‌های دیگر را پای میز مذاکره بیاورد و به مردم جهان نشان دهد آمریکا بدعهد است.
وی افزود:‌به لطف برجام منطق حکومت شیعی و ماهیت استکباری آمریکا به همگان اثبات شد و امروز آمریکا هرچه تلاش می‌کند اجماعی جهانی علیه ایران راه اندازی کند با شکست مواجه می‌شود. اگر برجام می‌توانست منافع آمریکا را تامین کند هرگز از آن خارج نمی‌شد و بدعهدی خود را به جهان نشان نمی‌داد.
معاون استاندار تهران با اشاره به مشکلات منطقه ۱۳ خاطرنشان کرد: به زودی تکلیف سرخه‌حصار را مشخص خواهند کرد و یک کلانتری قطعا در منطقه احداث خواهد شد. با همه اینها باید به داشته‌های این منطقه هم توجه کنیم فقط ۵ درصد از منطقه ۱۳ بافت فرسوده است در حالی که مناطقی چون ۱۸ بافت فرسوده بالایی دارند البته ما به ضعف‌های منطقه نیز واقف هستیم.
در پایان دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با گرامیداشت یاد معلم شهید، دکتر علی شریعتی گفت: برخی مباحث ایشان بر این تکیه دارد که امت اسلامی چگونه با امامت در هم تنیده‌اند و نمی‌توان بین ملت و دولت و حاکمیت جدایی تصور کرد. افتخار ما این است که پیرو امامان معصوم هستیم که به ما آموختند مردمی باشیم و حکومت را جدا از مردم نبینیم.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری افزود: سربازان دیپلماسی و فنی کشور همچون دکتر ظریف و دکتر صالحی، همه در راستای منویات مقام معظم رهبری حرکت می‌کنند و هرگز سرخود کاری انجام نمی‌دهند. اگر ناراحتی و فریادی داریم باید بر سر آمریکای بدعهد بزنیم و عربستان سعودی و و رژیم صهیونیستی را مقصر بدانیم که برای مانع تراشی در این مسیر پول‌های هنگفت خرج کرده و می‌کنند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ در خصوص شورایاری‌ها یک حرکت دیگر در مجلس انجام خواهیم داد و استفساریه‌ای ارائه خواهیم کرد که در آن بیان شده است:
«منظور از انجمن‌های شهر که در شهر وظایف قانون شوراها وجود دارد، می‌تواند همان شورایاری‌ها باشد.»
در صورتی که این استفساریه رای بیاورد مشکل قانونی شدن شورایاری‌ها حل خواهد شد.
عضو شورای ساماندهی امور پایتخت خاطرنشان کرد:‌ به جز منطقه ۱ و ۲۰ که خارج از حوزه فرمانداری تهران هستند، تا کنون ۱۳۹ مصوبه طی  «جلسات مناطق ۲۲گانه تهران» در فرمانداری تهران به تصویب رسیده که ۴۴ مصوبه اجرایی شده و به سرانجام رسیده و ۹۵ مورد نیز در حال انجام است.