دستيابي به راهکارهاي کاهش تاثير تحريم‌ها

وزير نفت توافق اوپک را به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها ندانست و گفت: برخي کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه خود در اوپک، توليدشان را افزايش دهند.
وزير نفت توافق اوپک را به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها ندانست و گفت: برخي کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه خود در اوپک، توليدشان را افزايش دهند.
به گزارش ايرنا، «بيژن زنگنه» در مصاحبه با تلويزيون بلومبرگ آمريکا در پاسخ به اين که آيا توافق سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) به معني عرضه نفت بيشتر به بازارها به ميزان 600 يا 700 هزار بشکه در روز نيست؟ اظهار کرد: ميزان پايبندي برخي اعضا مانند عربستان، قطر و ونزوئلا به توافق کاهش توليد نفت بيش از 100 درصد بوده است و اين کشورها مي‌توانند در چهارچوب سهميه، توليدشان را افزايش دهند.
وي در پاسخ به اين که چرا ايران نظر خود را عوض و در نهايت با افزايش توليد موافقت کرد؟ گفت: ما نظر خود را عوض نکرديم و پيشتر گفته بوديم با حذف مازاد عرضه نفت از بازارها مشکل نداريم و در پايان سال 2016 موافقت کرديم که نفت اوپک روزانه 1.2 ميليون بشکه کاهش يابد و اين کاهش بين اعضا تقسيم شد.


زنگنه ادامه داد: در ماه مه (ارديبهشت-خرداد) سطح پايبندي اوپک به توافق کاهش توليد 150 درصد بود يعني اعضا 50 درصد بيش از تبعيت کامل، از آن توافق حمايت کردند.
وزير نفت کشورمان تصريح کرد: اکنون ادامه اين توافق مورد موافقت و تاکيد قرار گرفت، يعني اعضا نمي‌توانند به هر اندازه که مي‌خواهند سطح توليد خود را افزايش دهند بلکه توليد بايد بر اساس سهميه باشد.
مقام ارشد نفتي کشورمان در پاسخ به اينکه آيا اين افزايش توليد يا به باور شما کاهش محدوديت توليد، يک پيروزي براي عربستان که از طرف آمريکا براي افزايش توليد نفت تحت فشار بود، نيست، تصريح کرد: آنها به طور رسمي‌چنين نگفته اند، اما بر اساس گزارش‌هاي دريافتي، فشارهايي بر اوپک يا شايد برخي اعضا بوده است. براي من عجيب است که رئيس جمهوري آمريکا برخي اعضاي اوپک مانند ايران را مجبور مي‌کند که صادرات نفت خود را کاهش دهند و آنها را تحريم مي‌کند و از سوي ديگر از اوپک مي‌خواهد تا کسري عرضه نفت را جبران کنند.
وي تاکيد کرد: اين اقدام رئيس جمهوري آمريکا، خلاف اصول بازار آزاد است و هيچ کس از آن سود نمي‌برد، زيرا نتيجه آن افزايش قيمت نفت است.
وزير نفت کشورمان گفت: اوپک يک سازمان مستقل است نه بخشي از وزارت انرژي آمريکا و براي اوپک خيلي بد است که از ترامپ دستور بگيرد.
زنگنه در پاسخ به سوال «پيش بيني شما از کاهش صادرات (نفت ايران) پس از شروع تاثير گذاري تحريم‌هاي آمريکا چيست؟» بيان کرد: ما سعي مي‌کنيم که از صادرات نفت خود محافظت کنيم و راه‌هاي زيادي براي توليد نفت و صادرات آن هست، اما من نمي‌توانم توضيح بيشتري بدهم.
وي پاسخ داد: نه ما فقط تلاش مي‌کنيم، هيچ کس نمي‌تواند به طور دقيق موقعيت را پيش بيني کند.
از زنگنه سوال شد، آيا مشتري‌هايي هستند که هنوز از ايران نفت مي‌خرند؟ و وي در پاسخ گفت: بله اغلب آنها هنوز از ايران نفت مي‌خرند، اما برخي پس از آنکه آمريکا نقل و انتقال پول به ايران يا بيمه حمل و نقل را ممنوع کرد، مشکلاتي پيدا کردند.
وزير نفت کشورمان همچنين در پاسخ به اين سوال که چه کساني خريد نفت از ايران را متوقف کرده اند؟ گفت: شرکت‌هايي مانند توتال و شل.
مقام ارشد نفتي کشورمان در مورد اينکه چه اتفاقي در ماه نوامبر (آبان - آذر) که تاثيرگذاري تحريم‌هاي آمريکا شروع مي‌شود، مي‌افتد؟ پاسخ داد: ما تلاش مي‌کنيم که مقاومت و از صادرات نفت خود محافظت کنيم.
وي در پاسخ به اينکه آيا شرکاي اروپايي تضمين‌هايي داده‌اند گفت: ما سعي مي‌کنيم مشتريان جديد پيدا کنيم، اولويت نخست ما محافظت از سطح صادرات نفت است.
زنگنه در پاسخ به اين که آيا روشي براي غلبه بر تحريم‌هاي آمريکا، تداوم فروش نفت به مشتريان و معاف شدن آنها از تحريم‌ها وجود دارد؟ گفت: هر روز دولت آمريکا مقررات جديدي وضع مي‌کند و ما خود را براي بدترين شرايط آماده مي‌کنيم.
خبرنگار بلومبرگ سوال کرد وقتي در زمان رياست جمهوري باراک اوباما برنامه جام اقدام مشترک (برجام) امضا و تحريم‌ها لغو شد، منافع زيادي براي اقتصاد ايران به ويژه در بخش نفت پديد آمد و اين بخش رشد کرد. براي اينکه اين رشد (پس از تحريم مجدد) ادامه يابد، چکار مي‌کنيد؟وزير نفت کشورمان تصريح کرد: من رد يا کتمان نمي‌کنم که تداوم رشد در بخش نفت سخت مي‌شود اما تا جايي که بتوانيم تلاش خواهيم کرد که صادرات نفت کاهش نيابد.
وي پرسيد، آيا ايران قصد دارد اقدام آمريکا براي تحريم اين کشور را تلافي کند؟مقام ارشد نفتي کشورمان تاکيد کرد: ما فقط مي‌توانيم با حفظ سطح صادرات نفت خود مقاومت کنيم و براي استفاده از پول نفتي که مي‌فروشيم راهي پيدا کنيم.
زنگنه در جواب اين که «شما گفتيد که شرکاي شما از تحريم‌هاي آمريکا معاف نمي‌شوند و به دنبال راه‌هاي ديگري (براي ادامه همکاري اقتصادي با آنها) هستيد، اين راه‌ها کدام است» اظهار کرد: نمي‌توانم در اين مورد چيزي بگويم چون اگر آمريکا بداند که ما مي‌خواهيم چکار کنيم، جلوي ما را مي‌گيرد. اما در عين حال، کار خود را مي‌کنيم
خبرنگار پرسيد: آيا کشور خاصي هست که ايران سرگرم مذاکره با آن در مورد يافتن راه‌هاي ديگري براي امکان پذير کردن معاملات است؟ وزير نفت کشورمان پاسخ داد: من نمي‌توانم بگويم که چطور و کي مي‌خواهيم تاثير تحريم‌هاي آمريکا را کاهش دهيم.
خبرنگار بلومبرگ پرسيد: آيا معاملات تهاتري کالا با کالا با روسيه، يکي از اين راه حل‌هاست؟ زنگنه پاسخ داد: ما قرارداد معامله کالا با کالا با روسيه نداريم بلکه با اين کشور قراردادي امضا کرده‌ايم که بر اساس آن نفت مي‌فروشيم، پول مي‌گيريم و سپس 50 درصد اين پول را از روسيه کالا وارد مي‌کنيم.
وي در مورد اين که «نظرتان در مورد قيمت 75 دلار در هر بشکه نفت چيست» گفت: قيمت 70 دلار در هر بشکه براي نفت را مناسب مي‌دانيم و نمي‌خواهيم به مصرف کنندگان فشار وارد بيايد و در عين حال مي‌خواهيم ما نيز پول کافي براي سرمايه گذاري و تامين بودجه مورد نياز خود داشته باشيم.
به گزارش ايرنا، وزيران نفت کشورهاي اوپک و هم پيمانان غيراوپک اين سازمان آخر هفته گذشته در مورد توليد نفت در وين با يکديگر گفت و گو و موافقت کردند که رقم کاهش يک ‌ميليون ‌و 800 هزار بشکه مورد توافق رعايت شود و ميزان کاهش بيش ‌از ‌حد که در حدود يک ميليون بشکه پيش‌بيني مي‌شود، در بازار جبران شود
سایر اخبار این روزنامه
ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا نقش اصناف در مقابله با تهديدها وتحريم‌ها نقش اصناف در مقابله با تهديدها وتحريم‌ها بدعهدي اروپايي‌ها مشکل‌ساز مي‌شود بدعهدي اروپايي‌ها مشکل‌ساز مي‌شود پلمب ساختمان‌هاي تجاري غيراستاندارد پلمب ساختمان‌هاي تجاري غيراستاندارد مصاف پرتقال، مهم ترین بازی تیم ملی مصاف پرتقال، مهم ترین بازی تیم ملی دستيابي به راهکارهاي کاهش تاثير تحريم‌ها دستيابي به راهکارهاي کاهش تاثير تحريم‌ها دست دلالان را از بازار خودرو قطع مي‌کنيم دست دلالان را از بازار خودرو قطع مي‌کنيم ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اعتماد عامل اتصال دهنده اعتماد عامل اتصال دهنده برخورد مالياتي قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو برخورد مالياتي قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي