نقش اصناف در مقابله با تهديدها وتحريم‌ها

همايش بزرگداشت روز ملي اصناف با حضور روساي اصناف سراسر کشور، رحماني فضلي وزير کشور، سينکي معاون وزير صنعت و فعالان صنفي برگزار شد.
همايش بزرگداشت روز ملي اصناف با حضور روساي اصناف سراسر کشور، رحماني فضلي وزير کشور، سينکي معاون وزير صنعت و فعالان صنفي برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم رئيس اتاق اصناف ايران از اصناف خواست با وحدت و آرامش در بازار بر مشکلات غلبه کنند. علي فاضلي به پنج محور مهم که اهداف همکاري اتاق اصناف ايران و وزارت کشور است، اشاره کرد و گفت: روز اصناف نمي‌خواهم از مشکلات و اشکالات موجود صحبت کنيم؛ شک نداريم که امروز دشمن در عرصه هدف گذاري اقتصادي فعال است. فاضلي افزود: تحريم‌هاي گوناگون و اجراي برنامه‌هاي مختلف براي ايجاد جنگ رواني و شايعه سازي از جمله کارهايي است که امروز دشمن انجام مي‌دهد. وي تصريح کرد: ما امروز وظيفه داريم ايجاد وحدت براي آحاد جامعه مردم ، هماهنگ کردن اقتصاد، نگاه به مزيت‌هاي داخلي، فعال تر کردن بنگاه‌هاي توليدي و نظام بخشي به سيستم توزيع کشور در جهت حمايت از کالاهاي ايراني از جمله کارهايي است که بايد انجام دهيم. فاضلي گفت: اصناف سربازان خط مقدم جبهه اقتصادي هستند و امروز نگاه رهبري، دولت، مجلس و مردم به اصناف کشور است و قبول دارم که ابزارهاي لازم براي اين افسران اقتصادي بايد فراهم شود. وي افزود: تصويب قوانين کارآمد ، قرار دادن نظام بانکي با بهره مناسب، و مبارزه عملي با قاچاق کالا و حذف قوانين زائد از جمله کارهايي است که مجموعه حاکميت نظام بايد در اين عرصه کمک حال اصناف کشور باشد. رئيس اتاق اصناف ايران خطاب به وزير کشور گفت: ناهماهنگي‌هاي زيادي بين دستگاه‌هاي اصناف و شهرداري در کل کشور وجود دارد که تقاضاي بنده ايجاد برگزاري يک جلسه مشترک و شهرداران کلانشهرها و روساي سازمان‌هاي اتاق‌هاي اصناف کشور است. همچنين بحث ستاد تنظيم بازار نيز در اختيار استانداران کشور است و به يقين برگزاري جلسه مشترک براي حل مشکلات کارگشا خواهد بود. فاضلي تاکيد کرد: در اجراي ماده ۲۷ و ۲۸ معضل مهمي‌را داريم که اصناف و نيروي انتظامي‌و وزارت کشور درگير هستند و بايد جلسه مشترکي براي حل آن برگزار شود. وي افزود: ساماندهي واحدهاي بدون پروانه و گسترش بي رويه نظام دستفروشي که سبب شده افزون بر يک ميليون نفر در اين عرصه در کنار واحدهاي صنفي بازار کشور را تحت تاثير قرار دهند و همکاري وزارت کشور براي حل اين مشکل مي‌تواند موثر باشد. فاضلي تصريح کرد: برگزاري جلسه از سوي وزارت کشور ، استانداران و روساي اتاق‌هاي مراکز استان‌ها باعث حل شدن مشکلات خواهد شد. رئيس اتاق اصناف ايران افزود: هيچ زماني به حساسيت امروز نبوده و نيست . دشمن موثرترين نهادهاي اقتصادي کشور را هدف قرار داده است. تضعيف مولفه‌هاي قدرت آفرين و امنيت زا در دستور کار دشمن قرار گرفته و متاسفانه برخي از بنگاه‌هاي صنفي خودي نيز در جهت تضعيف بازار سخن مي‌رانند و بازار را متهم به گرانفروشي مي‌کنند که صحت ندارد. فاضلي اظهار کرد: اصناف به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادي هستند و از اصناف و بازاريان کشور مي‌خواهم اگر حداقل‌ها را در بازار رعايت کنند، به طور مطمئن بر مشکلات فائق خواهيم آمد. ما قدرتمند تر از آن هستيم که تحت تاثير تبليغات دشمن قرار بگيريم.
تحريم‌ها اتفاق جديدي نيست


همچنين در ادامه اين مراسم معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت: تحريم‌ها اتفاق جديدي براي اقتصاد کشور نيست و جامعه صنفي نخستين سنگر موفقيت اقتصادي کشور هستند. حسن يونس سينکي با بيان اينکه زحمات فراموش نشدني اصناف در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي قابل تقدير است، افزود: بار اول نيست که از ناحيه دشمن مورد تهاجم قرار مي‌گيريم ؛ دشمن به روش‌ها و شيوهاي مختلف ما را آزموده و اين شرايط نياز نياز به مديريت و کارشناسي دارد. وي با بيان اينکه آرامش در عرصه‌هاي مختلف بخصوص دوران دفاع مقدس مديون فداکاري‌هاي اصناف است، تصريح کرد: جامعه صنفي نخستين سنگر موفقيت اقتصادي کشور هستند و اقتصاد اجتماعي نخستين پارامتر و سرمايه ملي براي توسعه اقتصادي کشور است. يونس سينکي اظهار کرد: سياست جديد بيروني براي کشور ايجاد شده و بايستي با يک دور انديشي و تجارب حرفه‌اي اجازه نداد که از تحريم مشکلي براي اقتصاد کشور ايجاد شود. معاون وزيرصنعت با بيان اينکه بايد از ظرفيت‌هاي جديد استفاده کرد، افزود: بدون ترديد استفاده از ظرفيت‌هاي جامعه صنفي مي‌تواند دست مايه پيروزي مجدد در عرصه اقتصادي باشد. وي تاکيد کرد: ۳ ميليون واحد صنفي در ترکيب اصناف هستند که خود ظرفيتي است براي حوزه اقتصادي، امنيت و رفتارهاي اجتماعي و فرهنگي که بايد از اين ظرفيت‌ها پاسداري و بهرگيري کرد. يونس سينکي افزود: نخستين خواسته وزارت صنعت از اصناف اين است که ظرفيت حرفه‌اي خودتان را دست مايه موفقيت قرار دهد و با بهره گيري از ظرفيت‌هاي حرفه‌اي قدم‌هاي موثري را در شبکه توزيع و تامين کالا بردارد؛ جريان تامين اگر به درستي مديريت شود، دست مايه اتفاقات خوب خواهد بود. وي آرامش اجتماعي را يک سرمايه دانست و گفت: ناآرامي‌ها هزينه‌ها را وارد حوزه اقتصادي مي‌کند و بايد براي اين ناهماهنگي هزينه بدهيم و لازم است با دقت نظر و بهره گيري از ظرفيت‌ها شرايط را مديريت کنيم. معاون وزير صنعت با بيان اينکه اتحاد و يکپارچگي اصناف مهم است، افزود: ما به اندازه اصناف مشکلات و فرصت‌ها را نمي‌شناسيم و بايد مديريت کنيم. وي تاکيد کرد: اجازه ندهيد دشمنان تحت هيچ عنوان و ادبياتي اتحاد و يکپارچگي شما را خدشه دار کنند و اجازه ندهيد ظرفيت حرفه‌اي و تخصصي شما را خدشه دار کنند . يونس سينکي گفت: اصناف ما درون مايه فرهنگي و اجتماعي دارند و براي توسعه يافتگي‌هاي امروز اقتصادي کار سخت مي‌شود و بايد براي شبکه توليد و توزيع کارشناسي کرد . وي افزود: بحث حمايت از کالاي ايراني چيزي حدود ۴۸۰ هزار صنف توليدي اصناف کشور هستند که مي‌توانند حمايت از توليد داخلي کشور را فراگير کنند و به تمام معنا اجرا کنند و بحث صنوف توليدي بايد حمايت شوند و زمينه صادرات را افزايش دهند. يونس سينکي تصريح کرد: بحث مبارزه با قاچاق خيلي جدي است و مهم‌ترين سنگري که مي‌تواند آن را به صفر برساند، جامعه صنفي کشور هستند. با اتحاد و هماهنگي اصناف اين کار شدني است و بايد از عرضه کالاي قاچاق جلوگيري کنند.
سهم اصناف در توليد ناخالص داخلي
از سوي ديگر وزير کشور به اهميت اصناف و نقش بازار در تاريخ معاصر ايران پرداخت. عبدالرضا رحماني فضلي گفت: در«ابتدا بايد به جايگاه اصناف بپردازيم؛ نهادي که در طول تاريخ نزديک‌ترين، موثرترين و همراه‌ترين با مردم بوده است. وقتي از بازار مي‌گوييم، مردم در ذهن تداعي مي‌شود. جدايي اين دو غيرقابل تصور است چرا که بيشترين تاثيرگذاري و تاثيرپذيري را در ارتباطش با مردم داشته است. موضوعي که بازار را به قوي‌‎ترين نهاد مردمي‌بدل مي‌کند. بازار با بيش از دو و نيم ميليون واحد صنفي مجاز و پوشش جمعيتي ۱۰ ميليوني نقش بزرگي را ايفا مي‌کند. همچنين ۱۸ درصد توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است که باز هم تاکيدي بر اين ادعاست.» وزير کشور بازار را نهادي موثر در ايجاد امنيت و آرامش جامعه دانست و گفت: «عرضه کالا با قيمت واقعي و به ميزان نياز مردم موجب امنيت و آرامش رواني جامعه خواهد شد. اگر اصناف وظيفه خود را در تامين کالاهاي مورد نياز مردم به درستي انجام ندهند، زمينه تنش در جامعه دامن خواهد خورد.» رحماني‌فضلي با اشاره به همراهي بازار و پيوستن بازاريان به انقلاب و نقش مستقيم آن در وقوع انقلاب و تلاش براي تهيه و توزيع کالاهاي مهم مردم در روزهاي طولاني جنگ، گفت: «امروز همراهي و همدلي اصناف با مردم و مقابله با دشمنان موضوعي قطعي و ضروري است که در شرايط امروز باز هم بايد شاهدش باشيم.» او با اشاره به شرايط فعلي اقتصاد کشور گفت: «ما از ابتداي انقلاب بايد در حوزه مقاوم و مستقل کردن اقتصاد گام‌هاي اساسي بر مي‌داشتيم اما در اين حوزه کوتاهي کرديم و در استقلال اقتصادي نتوانستيم با تراز انقلاب حرکت کنيم. بايد طوري حرکت مي‌کرديم که اگر شيرهاي نفت بسته شود دچار تنش‌هاي داخلي نشويم، اين در حالي است که نتوانسته‌ايم با استفاده از منابع داخلي و توانمندي‌هاي منطقه‌اي بودجه‌اي داشته باشيم که به نفت وابستگي نداشته باشد. رحماني فضلي ادامه داد: «در سه ماه گذشته با وجود جنگ رواني دشمن از نظر ميزان فروش و قيمت نفت همچنين صادرات و واردات کشور نه تنها کمبود نداشته‌ايم بلکه شاهد افزايش بوده‌ايم اما با توجه به جنگ رواني دشمن در داخل دچار نوسانات قيمت‌ها و نگراني مردم مي‌شويم. بخشي از اين مشکل به خاطر حجم نقدينگي مردم و مراجعه بيش از حد به بازار است که دولت نيز بايد در تنظيم مقررات براي مديريت بهتر بازار در اين شرايط عمل کند.» وزير کشور افزود: «جلسات مورد نياز براي ساماندهي بازار با شهرداري‌ها و استانداران برگزار خواهد شد تا حدود ۷۰۰ هزار واحد صنفي غيرمجاز ساماندهي شود. سازمان اصناف طرح خود را در اين زمينه در ساماندهي دستفروشان ارائه کند
سایر اخبار این روزنامه
ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعيت واردات بيش از ۱۴۰۰ قلم کالا نقش اصناف در مقابله با تهديدها وتحريم‌ها نقش اصناف در مقابله با تهديدها وتحريم‌ها بدعهدي اروپايي‌ها مشکل‌ساز مي‌شود بدعهدي اروپايي‌ها مشکل‌ساز مي‌شود پلمب ساختمان‌هاي تجاري غيراستاندارد پلمب ساختمان‌هاي تجاري غيراستاندارد مصاف پرتقال، مهم ترین بازی تیم ملی مصاف پرتقال، مهم ترین بازی تیم ملی دستيابي به راهکارهاي کاهش تاثير تحريم‌ها دستيابي به راهکارهاي کاهش تاثير تحريم‌ها دست دلالان را از بازار خودرو قطع مي‌کنيم دست دلالان را از بازار خودرو قطع مي‌کنيم ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اهميت بخشودگي جرايم کارفرمايان اعتماد عامل اتصال دهنده اعتماد عامل اتصال دهنده برخورد مالياتي قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو برخورد مالياتي قاطع با سوداگران بازار ارز، سکه، مسکن و خودرو ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي ارايه بسته عملي اروپا؛ به زودي