نگاهی به پوشش دهی تلفن همراه در نوروز 96‌؛

مجتبی عبدی‌- باتوجه به وعده‌هایی که از سوی مسوولان برای تقویت آنتن‌دهی موبایل در ایام نوروز و نظارت بر پوشش‌دهی و ارائه خدمات با کیفیت به مشترکین داده می‌شد، شاهد کاهش آنتن‌دهی و در بعضی نقاط قطع آنتن‌دهی موبایل‌ها در هر سه اپراتور بودیم. این در حالی است که در مورد خدمات توزیع اینترنت و پهنای باند نیز همین مشکلات وجود داشت و تعداد زیادی از کاربران اینترنت از افت سرعت یا قطعی سرویس اینترنت خود در این ایام معترض بودند.
برخی مشترکین همراه اول درباره مبالغی که با عنوان خدمات مبنی بر محتوا در قبوض تلفن‌همراه‌شان درج شده اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. برخی دیگر نیز از اینکه تعرفه استفاده از این خدمات افزایش یافته است گلایه‌هایی مطرح کرده‌اند و از اینکه کیفیت ارائه خدمات تغییری نکرده است انتقاد می‌کنند.
در حالی که طبق اعلام رگولاتوری، نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات به گونه‌ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی باید درج شود اما در برخی پیامک‌های گمراه‌ کننده مشترکین را به ارسال کد عضویت تشویق می‌کنند و از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده می‌شود.
مشکل آنتن‌دهی


از مشکلات همیشگی و تکراری شبکه تلفن‌همراه که بگذریم این روزها اکثر مشترکین تلفن‌همراه از اینکه هنگام برقراری تماس مشکل جدیدی برای سیم کارت‌هایشان به وجود آمده و در زمان پاسخگویی به تماس صدایشان به طرف مقابل نمی‌رسد یا بالعکس شکایت دارند.
در ایام نوروز گویی ارائه خدمات به مشترکین با تعطیلی مواجه شد به گونه‌ایی که برخی مشترکین تلفن‌های همراه در برخی مناطق از قطعی ارتباط تلفنی خود خبر دادند. بعضی دیگر نیز از بروز مشکلاتی در آنتن‌دهی حین تماس و وجود اختلالاتی در مکالمات خود احساس نارضایتی کردند. این در حالی بود که مسوولان قبل از فرا رسیدن نوروز وعده‌هایی از تقویت آنتن‌دهی و ارائه خدمات با کیفیت بیشتر از سال‌های قبل می‌دادند.مشترکین تلفن‌همراه در ایام نوروز از عدم آنتن‌دهی و قطعی مکالمات احساس ناراحتی می‌کردند که تماس‌های اینچنینی غیر از بلاتکلیفی و معطلی هزینه نیز به دنبال داشت و آنها ناچارند برای ارتباط یکطرفه هزینه تماس را بپردازند.
به عنوان مثال مشترکی تماس گرفته و صدای طرف مقابل را به وضوح می‌شنود اما طرف مقابل صدای او را نمی‌شنود و مشترک به امید اینکه با فریاد کشیدن شاید صدایش به گوش طرف مقابل برسد ارتباطش را قطع نمی‌کند و بعضا برای چندمین بار مجبور به تکرار این تماس می‌شود. اگر چه مسوولان اپراتور‌های موبایل با ارائه آمار فنی اعلام کردند که شبکه تلفن‌همراه کشور رو به بهبود است اما مواردی چون قطعی مکالمات‌، خط روی خط شدن هنگام مکالمه و کیفیت ضعیف صدا همچنان وجود داشته و در مقاطعی بیشتر احساس می‌شود اما در ایام اخیر که خود مسوولان نیز وجود اختلالات را قبول دارند و با نسبت دادن آنها به توسعه شبکه بهبود آن را به اردیبهشت‌ماه جاری وعده دادند و اکثر مشترکین در انتظار روزی هستند که این وضعیت سامان یافته و بتوانند در آرامش به مکالمه هر چند کوتاه اما بدون مشکل و قطعی بپردازند.
همچنین بر اساس گزارشات‌، ارائه خدمات اینترنت نیز با مشکلاتی روبه‌رو بود به گونه‌ایی که کاهش سرعت ارتباطی و در اکثر اوقات قطع ارتباط اینترنتی را برای لحظاتی شاهد بودیم. این در حالی است که در برخی مناطق کشور نیز مشترکین از قطعی طولانی‌مدت سرویس اینترنت خود اطلاع داده‌اند و از ناتوانی در ارتباط خود احساس نارضایتی کردند.
خدمات مبتنی بر محتوا در قبوض
اخبار، بازی و سرگرمی، مسابقه، محتوای مذهبی، آموزشی، اطلاع‌رسانی، بهداشت و سلامت و تبلیغات در دسته‌بندی خدمات مبتنی بر محتوا یا ارزش افزوده پیامکی قرار می‌گیرند و اپراتور تلفن‌همراه باید در مورد تمامی خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، قبل از شروع ارائه خدمات، از طریق یک پیامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال و درصورت تایید مشترک آن را فعال کند.
در موارد زیادی مشاهده شده که در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی با مضامین دعوت به عضویت در سرویس‌ها با متن‌های فریبنده و جذاب مانند شرکت در قرعه‌کشی، شما برنده شدید، شارژ رایگان و‌... ارسال می‌شود که در آنها هیچ اشاره‌ای به عضویت و محاسبه هزینه نشده و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شده‌ و درنتیجه مبالغی در قبوض تلفن‌همراه‌شان درج و محاسبه می‌شود که از آنها بی‌اطلاع هستند.طبق اعلام رگولاتوری، در حال حاضر نحوه ارسال پیامک‌های مربوط به خدمات به گونه‌ای است که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج می‌شود اما در برخی برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سایت‌های اینترنتی و سایر رسانه‌ها با تبلیغات کاذب و گمراه‌کننده مشترکین را به ارسال کد عضویت به سرشماره‌های مورد نظر تشویق می‌کنند که ممکن است از آن برای عضویت ناخواسته مشترکین استفاده شود.
این در حالی است که در صورتی که مشترک از عضویت در این سرویس‌ها ناراضی است و اقدام به لغو عضویت در این سرویس‌ها می‌کند‌، درخواست لغو برای مدتی کوتاه اعمال می‌شود و پس از گذشت مدت زمانی به صورت خودکار این سرویس‌ها برای وی فعال شده و پیامک‌های آن مجدد ارسال و به اجبار مشترک را به ارتباط دوباره با شرکت‌های ارائه‌دهنده این سرویس‌ها سوق می‌دهد که این امر باعث افزایش هزینه‌های جاری برای شخص می‌‌شود.
از سوی دیگر در برخی ازین سرویس‌ها که فرد برای مدتی محدود در آن عضو می‌شود پس از آنکه موعد مقرر برای اشتراک در سرویس خاتمه می‌یابد‌، به طور خودکار همان سرویس برای شخص تمدید می‌شود در صورتی که هیچ‌گونه اطلاع رسانی مبنی بر موافقت یا مخالفت برای تمدید این سرویس به مشترک ارائه نمی‌شود.
به گفته مسوولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی در اجرای مصوبه ۱۴۷ کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد نحوه عضویت مشترکین تلفن‌همراه در سرویس‌های خدمات مبتنی بر محتوا حساسیت ویژه‌ای دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضویت ناخواسته مشترکین در اینگونه سرویس‌ها پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
هزینه تبلیغات بر دوش مشترکین
پیامک‌های خدمات مبتنی بر محتوا با پیامک‌های تبلیغاتی فرق دارد؛ پیامک‌های تبلیغاتی گونه‌ای از سرویس تبلیغاتی بر بستر موبایل است که در آن از بستر پیامک برای مشترکین، محتوای تبلیغاتی ارسال می‌‌شود. همچنین از این طریق نیز سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و... می‌توانند با مخاطبان خود ارتباط دو سویه برقرار کنند.
بر‌اساس گزارشات‌، مشترکینی که این پیامک‌ها را دریافت می‌کنند از پرداخت هزینه دریافت پیامک‌های تبلیغاتی به شرکت‌های ارائه‌دهنده گلایه می‌کنند که این هزینه یا از اعتبار سیم‌کارت‌هایشان کسر می‌شود یا این هزینه‌ها را بر روی قبض موبایل خود مشاهده می‌کنند. این در حالی است که مشترکین از نحوه دریافت این پیامک‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
به گفته مسوولان شرکت مخابرات اگر به ازای پیامک‌های تبلیغاتی از مشترکین تاکنون هزینه دریافت شده است، اشکال از پیمانکار طرف قرارداد اپراتور مربوطه و لازم است که این مورد از سوی شرکت مخابرات پیگیری شود. بر این اساس مشترکینی که تاکنون برای دریافت پیامک‌های تبلیغاتی متحمل پرداخت هزینه شده‌اند به شرکت مخابرات مراجعه و مشکل خود را حل و فصل کنند.
درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوای پیامکی، این خدمات باید حداکثر تا ۲۴ ساعت قطع شود البته قطع سرویس، پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود و درصورت درخواست مشترک برای غیرفعال کردن خدمات ارزش‌افزوده محتوایی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی، خریدهای الکترونیکی و‌... همچنان برای مشترکین فعال خواهد بود.