دعوای شورای شهر تهران با فرمانداری بر سر افزایش کرایه‌ تاکسی؛

امیرحسین میراسماعیلی- نمایندگان مردم تهران در شورای شهر، اسفند سال 95 رای به افزایش 14 درصدی مبلغ کرایه تاکسی و اتوبوس و مترو دادند؛ مصوبه‌ای که از همان زمان تاکنون با مخالفت بسیاری از کارشناسان شهری، مسوولان دولتی و برخی اعضای شورای شهر مواجه شده و حالا خبر آمده که فرمانداری تهران نیز با نظر شورای شهر مخالف است و معتقد است که با توجه به افزایش 10درصدی حقوق کارگران در سال 96، این افزایش کرایه‌ها نیز حداکثر باید به همان میزان 10 درصد باشد. این اختلاف نظر شورای شهر تهران با فرمانداری نهایتا منجر به این اتفاق شده که هیات حل اختلافی در استانداری به این موضوع رسیدگی کند‌ اما نکته مهم ماجرا افزایش سر‌خود کرایه‌ها توسط رانندگان بسیاری از خطوط تاکسی شهر تهران همچون سال‌های گذشته است. درحالی که قرار شده تکلیف افزایش کرایه‌ها تا پایان اردیبهشت‌ماه مشخص شود، وقوع این اتفاق کاملا غیرقانونی است.
بسیاری از شهروندان پایتخت در اولین روزهای سال 96 با افزایش 15 تا 25درصدی کرایه توسط رانندگان تاکسی مواجه شدند. به طور مثال شهروندی در تماس با «جهان صنعت» اعلام کرد که رانندگان تاکسی خط فلکه صادقیه به میدان فاطمی، کرایه 2200 تومانی در سال قبل را به 2700 تومان افزایش داده‌اند. همچنین شهروندی دیگر از افزایش کرایه 2000 تومانی به 2500 تومانی در خط ولیعصر- مطهری خبر داده است. زمانی که نگارنده به چند نفر از رانندگان به دلیل افزایش سرخود و بیش از حد کرایه‌ها اعتراض کرده، این‌طور جواب شنیده که «ما هر سال خودمان کرایه‌ها را بین 20 تا 25 درصد افزایش می‌دهیم و عرفش همین است و نیازی به دستور کتبی تاکسیرانی نداریم!» این اتفاق عجیب در کنار رای اعضای شورای شهر به افزایش 14 درصدی که البته هنوز به تصویب فرمانداری نرسیده است، باعث شد با دو تن از اعضای شورا تماس بگیریم و علت را جویا شویم.
عباس جدیدی، عضو پر‌حاشیه چند ماه گذشته شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «جهان صنعت» عنوان کرد خود موافق افزایش 14درصدی کرایه‌ها نبوده و به این مصوبه رای مثبت نداده اما رای منفی هم نداده است. نماینده کشتی‌گیر شورا گفت: معتقدم با توجه به افزایش 10درصدی مزد کارگران و کارمندان، قدرت خرید مردم با این افزایش 14درصدی پایین خواهد آمد و این اتفاق به نفع مردم نیست. ضمن اینکه با توجه به نزدیک بودن انتخابات نباید با تصمیماتی جنجالی انگیزه و اشتیاق مردم به حضور در انتخابات را کم کنیم.» وی در ادامه گفت: حتما بالا بردن کرایه از سوی رانندگان تاکسی خلاف قانون است و شهروندان می‌توانند با تاکسیرانی تماس بگیرند و شکایت خود را مطرح کنند. ضمن اینکه مجتبی شاکری هم به نمایندگی از شورای شهر در سازمان تاکسیرانی حضور دارد و مطمئنا با متخلفان برخورد می‌کند. وی در پاسخ به اینکه چرا تاکسیرانی نظارتی روی عملکرد تاکسی‌ها ندارد و کرایه‌ها سرخود بالا رفته، بیان کرد: به زودی پیگیر این ماجرا خواهم شد و از مسوولان شهرداری و تاکسیرانی سوال خواهم کرد.
محسن سرخو، عضو منتقد شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با «جهان صنعت» عنوان کرد: متاسفانه تنها هفت نفر از اعضای شورای شهر با مصوبه افزایش 14 درصدی کرایه‌ها مخالفت کردند و باقی اعضا این طرح را تصویب کردند. این گفته از طرف عضو اصلاح‌طلب شورا در حالی مطرح شد که بیش از نیمی از اعضای شورا دائما در رسانه‌ها در حال انتقاد از نحوه اداره شهرداری تهران توسط قالیباف هستند و به این افزایش 14درصدی هم بارها اعتراض کرده‌اند! اما گویا پای امضا که رسیده، طبق معمول بسیاری از طرح‌های قبلی، تعداد بسیار کمی از اعضا امضا کرده‌اند. سرخو در ادامه گفت: «متاسفانه برخی تاکسیرانان هر سال و در این بازه زمانی به صورت خودجوش اقدام به افزایش کرایه‌ها می‌کنند که لازم است سازمان تاکسیرانی برخورد قاطعی با این تخلف داشته باشد، ضمن اینکه بنده معتقدم حداکثر افزایش کرایه باید همان 10 درصد باشد نه بیشتر. مگر می‌شود 4 درصد بیشتر از افزایش درآمد مردم، کرایه‌ها را بالا ببریم؟ این اتفاق جز ضرر برای مردم چه دستاوردی دارد؟»


از سویی دیگر اظهار‌نظرهای عجیب احمد دنیامالی، دیگر عضو شورا را با محسن سرخو در میان گذاشتیم. جمله‌ای که به نقل از دنیامالی در رسانه‌ها منعکس شد این بود که «مردم مشکلی با افزایش 14درصدی کرایه‌ها ندارند!» سرخو در این خصوص این طور پاسخ داد: «حتما تعریف کلمه مردم برای آقای دنیامالی با مردم کوچه و بازاری که ما می‌شناسیم، فرق دارد و ایشان منظورش کسانی بوده که ثروتمندند و سوار تاکسی و مترو نمی‌شوند‌ وگرنه چطور ممکن است مردمی که کارمند و کارگرند، موافق این مقدار افزایش کرایه‌ها باشند؟» در پایان صحبت با سرخو، با احمد دنیامالی هم تماس گرفتیم تا استدلالش از بیان این اظهار نظر را بدانیم که خود پاسخگوی تماس ما نبود و مسوول دفترش در گفت‌وگویی کوتاه اعلام کرد: این جمله شیطنت رسانه‌ای بوده و دنیامالی چنین مطلبی را بیان نکرده است.
فرمانداری هنوز مخالف افزایش این میزان کرایه تاکسی است
غلامحسین آرام، معاون فنی و عمرانی فرمانداری تهران هم در ارتباط با مخالفت دوباره فرمانداری با افزایش کرایه‌ها و همچنین در واکنش به اظهارات عجیب احمد دنیامالی مبنی بر اینکه اگر مردم خدمات بهتری بگیرند، مشکل چندانی با افزایش نرخ کرایه‌ها ندارند، عنوان کرده: افزایش قیمت‌ها برای ما غیرقابل قبول است‌ چرا‌که در حوزه خدمات عمومی، دولت فعلا افزایشی را در نظر نگرفته و از همین رو با افزایش قیمت‌ها مخالفت کردیم. نظر فرمانداری به شورا ابلاغ شد‌ اما شورا مجددا بر افزایش نرخ کرایه‌ها که تصویب کرده بود، اصرار کرد. وی با بیان اینکه به دلیل اختلاف نظر فرمانداری و شورا درباره کرایه‌ها، این موضوع به شورای حل اختلاف ارجاع داده شده گفت: هر چه این شورا مصوب کند، ملاک عمل خواهد بود و در این شورا نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و اعضای شورای عالی استان‌ها حضور دارند.
حال باید منتظر ماند و دید که این اختلاف نظر جدی دولتی‌ها با شورای شهر تهران بر سر افزایش کرایه‌های وسایل نقلیه عمومی به کجا خواهد کشید. آیا شهردار در روزهای پایانی عمر مدیریتی خود بر شهرداری تهران موفق می‌شود توسط یارانش در شورا موفق به اجرایی کردن مصوبه افزایش 14 درصدی شود یا فرمانداری و استانداری تهران یک ماه مانده به انتخابات مهم ریاست جمهوری، نخواهند گذاشت نارضایتی مردم از مشکلات اقتصادی موجود در جامعه بیشتر شود. در هر صورت‌ تاکنون اقدام خودسرانه رانندگان تاکسی در افزایش نرخ کرایه تاکسی و اختلاف‌نظرهای مسوولان، یک قربانی داشته است که آن هم مردم هستند.