حمله شیمیایی در استان ادلب ۶۰ کشته برجا گذاشت؛

سازمان ناظر حقوق بشر در سوریه که در لندن مستقر است دیروز از وقوع حمله شیمیایی در استان ادلب این کشور خبر داد. به گفته این سازمان، بر اثر این حمله ۵۸ تن از جمله ۱۱ کودک کشته شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر سوریه با اعلام اینکه بیش از ۶۰ تن نیز زخمی شده‌اند، گفت که این حمله هوایی توسط هواپیماهای دولت سوریه یا جنگنده‌های روسی در منطقه «خان شیخون» صورت گرفت و بیشتر کشته‌شدگان غیرنظامی بوده‌اند.به گزارش رویترز منظور خلیل، سرپرست سازمان بهداشت ادلب گفت که در این حمله ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند که اکثر کودکان کشته شده ‌زیر هشت سال بوده‌اند.
از طرفی به گزارش آسوشیتدپرس، تصاویر منتشرشده از این منطقه نشان می‌دهد کودکان و بزرگسالان پس از این حمله هوایی دچار مشکلات تنفسی شده‌اند.
در عین حال که مخالفان دولت سوریه از سازمان ملل متحد خواستار بررسی ابعاد این حمله شدند، ‌یک منبع نظامی سوریه گفت که ارتش این کشور اقدام به حمله شیمیایی نکرده و نخواهد کرد.


دمشق در شش سالی که از جنگ داخلی این کشور می‌گذرد، اتهام استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده است.
در حالی که تحقیقات سازمان ملل متحد نشان‌دهنده آن است که نیروهای دولتی سوریه بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، دست‌کم سه بار از گاز «کلرین» استفاده کرده‌اند، رویترز به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه گزارش داد منابع وزارت دفاع این کشور گفته‌اند که هواپیماهای نظامی روسیه دیروز به ادلب حمله نکرده‌اند در حالی که ناظر حقوق بشر سوریه اشاره کرد که پیش از این، بخش‌هایی از ادلب از سوی هواپیماهای روسی و سوری بمباران شده‌اند.
در این میان به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه دیروز در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود،‌ حمله به ادلب را محکوم و آن را «غیرانسانی» توصیف کرد.
وی هشدار داد که چنین حمله‌ای می‌تواند مذاکرات صلح سوریه در آستانه،‌ پایتخت قزاقستان را به خطر بیندازد.
یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که رجب طیب‌اردوغان در مکالمه تلفنی خود با ولادیمیر پوتین، انگشت اتهام را متوجه کسی نکرده است.
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در سخنانی حمله شیمیایی به ادلب را «جنایت علیه بشریت»‌ توصیف کرد.
از سوی دیگر، پاریس دیروز خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حمله شیمیایی به مناطق تحت تصرف مخالفان مسلح حکومت اسد در شمال غربی سوریه شد.
در این میان خبرگزاری فرانسه گزارش داد بیمارستانی در خان شیخون در ادلب دو بار هدف حمله هوایی قرار گرفت.بر اساس این گزارش،‌ پزشکان در این بیمارستان در حال معالجه کسانی بودند که بر اثر حمله شیمیایی زخمی شده بودند.
صفحه 4 را بخوانید