بازگشت به مردم تنها راه

آرمان: آیین نکوداشت سی و هفتمین سالگرد شهدای هفتم تیر و آیت‌ا... شهید دکتر بهشتی و مراسم رونمایی از کتاب «شناخت اندیشه‌های سیاسی شهید بهشتی» عصر روز پنج شنبه با حضور علیرضا بهشتی فرزند شهید بهشتی، فرشاد مومنی اقتصاددان و محمود صادقی نماینده تهران در مجلس در مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد برگزار شد. در این راستا فرشاد مومنی گفت: «اگر به موازین انقلاب بازگردیم جامعه‌ای با عزت خواهیم ساخت.» علیرضا بهشتی نیز اذعان کرد: «رفع نگرانی‌های جامعه فقط با بازگشت به مردم امکان پذیر است» همچنین محمود صادقی با اشاره به اعتصابات اخیر عنوان کرد: «اعتصاب‌ها ثمره بلایی است که سر اقتصاد آورده‌اند.» در پایان این نشست جلسه پرسش و پاسخ نیز میان حاضرین و میهمانان برگزار شد.
بازگشت به موازین انقلاب
یک عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در نکوداشت سالگرد شهدای هفتم تیر اظهار کرد: وقتی در حیطه‌ای به بحران برمی‌خورید باید به بنیان‌های اندیشه‌ای برگردید. به گزارش جماران، فرشاد مومنی گفت: ما از موازین و بنیان‌های اولیه انقلاب عدول کرده‌ایم و دچار این بحران‌ها شده‌ایم. به ویژه در حیطه اقتصادی دور زدن قانون اساسی باعث گرفتاری به این بحران‌ها شده است. اگر به همان موازین برگردیم می‌توانیم یک جامعه با عزت بسازیم.
بازگشت به مردم بهترین راه


فرزند شهید بهشتی نیز در این نشست اظهار کرد: شهید بهشتی مسأله هدفمندی نظام اقتصادی اسلام را بیان می‌کند. علیرضا بهشتی گفت: قانون اساسی یک قانون بشری است و هر وقت لازم باشد باید تغییر داد. اما در یکی دو دهه اخیر برخی از اصول آن نادیده گرفته شد و در فصل سوم که مربوط به حقوق مردم است از این موارد فراوان پیدا می‌کنید. وی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پخش دیدگاه‌های شهید بهشتی گفت: متأسفانه دیدگاه ایشان در مورد نقد لیبرالیسم را مرتب پخش می‌کنند و بخشی که در مورد محاسن لیبرالیسم است را پخش نمی‌کنند که منجر به شناخت ناقص می‌شود. ما امسال آن را منتشر کرده ایم. عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: به نظر می‌رسد ما امروز با دو پارادایم یا دو جنبش برداشته از دو پارادایم مواجه هستیم که از سال 88 یا دی ماه 96 برجسته شده؛ یکی «آزادی خواهی» و دیگری «نان» است. یکی از سؤال‌های اساسی این است که چطور می‌توان بین این دو را پیوند زد؟ آنچه می‌تواند بین این دو پیوند بزند یک جنبش عدالت خواهانه است. اگر اصلاح‌طلبی بخواهد خود را نجات دهد باید نگاهش به عدالت اجتماعی باشد. این استاد دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین سؤالی که پیش روی حکومت‌ها قرار دارد این است که چطور می‌شود برای یک جامعه متکثر یک نظام را طراحی کرد که همه در آن احساس آرامش کنند. جمهوری اسلامی این چتر را باز کرد و چون مردم احساس کردند امام حرف دل آنها را می‌زند با آنها همراه شدند. متأسفانه بعد از 40 سال از آن فضا فاصله گرفته‌ایم. اگر به کسانی ظلم شده اقتدار نظام به این است که از آنها عذرخواهی کند. بهشتی تاکید کرد: فکر می‌کنم مسئولان نظام باید به آن ریشه‌ها و روزهای خوبی که مردم کنار هم بودند، برگردند؛ بهترین راه هم حضور مردم است. ما هم نسبت به آینده کشور نگرانی داریم، اما رفع نگرانی‌ها فقط با بازگشت به مردم صورت می‌گیرد. علیرضا بهشتی خاطر نشان کرد: مطالبه اصلی 150 سال اخیر مردم ما پیشرفت بوده است. برای رسیدن به آن، مطالبات میانجی آزادی، عدالت و استقلال و برخی ترکیبی از اینها را مطرح کرده‌اند و هنوز هم مطالبه مردم همین است.
خدشه به سیستم
یک نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه قانون اساسی با رفتن شهید بهشتی آسیب جدی دید، تصریح کرد: با شرایط ویژه پس از آن حادثه، بهانه به دست کسانی افتاد که به سراغ بنزهای ضد گلوله رفتند و شرایط امنیتی بر کشور حاکم شد و بعد هم شرایط جنگی که متأسفانه فضا بسته شد و از آن فضا محروم شدیم. محمود صادقی گفت: قانون اساسی را می‌توانیم نمونه تفکر شهید بهشتی بدانیم. شهید بهشتی یک نگاه سیستمی، پویا، فرآیندی و در حال تکامل به فرد و جامعه داشت. وی با بیان اینکه تنازل از قانون اساسی خدشه به سیستم وارد کرد، افزود: قانون اساسی در اصول مختلف به حقوق فرد و جامعه توجه ویژه دارد. یک انحراف اساسی این است که بعضی قیدهای بزرگ و اصل‌ها فراموش و استثناها تبدیل به قاعده شده اند. یکی از انحرافات اصل 30 (آموزش و پرورش رایگان) است؛ همه چیز پولی شده است. دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها اضافه کرد: اعتصاب‌هایی که الان می‌بینید ثمره بلایی است که بر سر اقتصاد آورده‌اند. به جای خصوصی سازی، «مالِ خود سازی» کرده‌اند. قانون کار فعلی به هیچ وجه از حقوق کارگران حمایت نمی‌کند. صادقی با بیان اینکه ما باید به قانون اساسی برگردیم، ادامه داد: اگر الان می‌خواستیم قانون اساسی بنویسیم نمی‌دانم چه چیزی در می‌آمد. من اصلاح‌طلبم، ولی از هر اصولگرایی اصولگراتر هستم. به همان اصول برگردیم و اگر مشکل داشتیم آن را اصلاح کنیم. این نظام ارزان به دست نیامده است.