حمایت تمام قد ترامپ از پوتین

در پی انفجار بمب در مترو سن‌پترزبورگ، دونالد ترامپ حمایت کامل دولت آمریکا از روسیه برای واکنش به عاملان این حمله را اعلام کرد‌‌‌. او در یک گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود با مردم روسیه ابراز همدردی کرده است‌‌‌. دوشنبه گذشته انفجاری در مترو کلانشهر سن‌پترزبورگ رخ داد که بر اثر آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند‌‌‌.
خبرگزاری «تاس» به نقل از وزارت بهداشت روسیه گزارش داد این حادثه دست‌کم ۱۴ کشته و حدود ۴۵ مجروح به جا گذاشته که حال چهار نفر از آنها به شدت وخیم ارزیابی می‌شود‌‌‌. بنا بر گزارش‌ها دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا پس از انفجار در مترو سن‌پترزبورگ در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین حمایت همه‌جانبه دولت آمریکا از روسیه را در واکنش به این حمله اعلام کرده است‌‌‌.
گفته می‌شود دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین بر سر این مساله اتفاق نظر دارند که باید با سرعت و قاطعیت بر تروریسم غلبه کرد‌‌‌. ماموران روسی بلافاصله پس از انفجار مترو سن‌پترزبورگ تحقیق درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند و چنان که خبرگزاری اینترفاکس به نقل از منابع آگاه گزارش کرده این انفجار یک عملیات انتحاری تروریستی بوده و فرد بمب‌گذار شناسایی شده است‌‌‌.
عامل حمله شناسایی شده است


ظاهرا عامل بمب‌گذاری در مترو سن‌پترزبورگ جوانی ۲۳ ساله بوده که بمبی را در یک کپسول آتش‌نشانی در ایستگاه پلوشاد واستاناولنیه جاسازی کرده و در کوله‌پشتی خود نیز مواد منفجره حمل می‌کرده است‌‌‌. برخی از رسانه‌های روسی به نقل از منابع آگاه اطلاعاتی این جوان را قرقیزستانی‌تبار معرفی کرده‌اند اما این خبر تاکنون به طور رسمی تایید نشده است‌‌‌. پیش از این احتمال داده می‌شد عامل انفجار در مترو و جاسازی مواد منفجره در کپسول آتش‌نشانی دو نفر باشند‌‌‌.
کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان، تبار قرقیزی مظنون حادثه سن‌پترزبورگ را تایید و در عین حال تاکید کرده که او دارای تابعیت روسی بوده است‌‌‌. در این گزارش، این فرد متولد سال ۱۹۹۵ در شهر اُش معرفی شده است‌‌‌. انفجار بمب در مترو سن‌پترزبورگ در حالی رخ داد که ولادیمیر پوتین برای دیدار با همتای بلاروس خود در این شهر حضور داشت‌‌‌.
پوتین شامگاه دوشنبه گذشته در محل حادثه حاضر شد و ضمن تسلیت به بازماندگان قربانیان وعده داد که تمام مراقبت‌ها و کمک‌های لازم در اختیار مجروحان این حادثه قرار گیرد.‌‌ پس از انفجار بمب در سن‌پترزبورگ نهادها و شخصیت‌هایی از سراسر جهان با محکوم کردن عاملان احتمالی این حادثه، همدردی خود را با بازماندگان قربانیان و مجروحان اعلام کرده‌اند‌‌‌.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در پیامی به ولادیمیر پوتین خاطرنشان کرده که تمام شواهد حکایت از آن دارد که انفجار مترو سن‌پترزبورگ یک عملیات وحشیانه و بزدلانه بوده و اگر این احتمال واقعیت داشته باشد لازم است عاملان آن شناسایی شوند و به مجازات برسند‌‌‌.
محکومیت جهانی تروریسم
در پی انفجار یک بمب در مترو سن پترزبورگ روسیه که بیش از 60 کشته و زخمی برجا گذاشت، اتحادیه اروپا و جمعی از کشورهای منطقه و جهان در پیام‌هایی جداگانه این حمله را محکوم کردند‌‌‌. وزارت خارجه سوریه اولین طرفی بود که با انتشار بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد‌‌‌. این وزارتخانه حمله مذکور را اقدامی بزدلانه خواند‌‌‌.
حزب‌الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم روسیه و نیز خانواده‌های قربانیان این حمله تاکید کرد: حزب‌الله در مبارزه با تروریسم در کنار روسیه است‌‌‌. این جنایت که علیه شهروندانی عادی انجام شد، از جمله اقدامات تروریستی است که در سراسر جهان انجام می‌شود و روسیه در سوریه و دیگر مناطق جهان با آن مبارزه می‌کند‌‌‌. این حمله تروریستی لزوم اتحاد جهان برای مقابله با تروریست‌ها و حامیان مالی آنها و نظریه‌پردازان تفکرات تروریستی را نشان می‌دهد‌‌‌.
وزارت خارجه عراق نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله، حمایت خود را از مردم روسیه در مقابله با این تروریسم سیاه اعلام کرد‌‌‌.
سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید این انفجار و همدردی با خانواده‌های قربانیان و زخمی‌های این حادثه گفت: این حمله بار دیگر لزوم افزایش هماهنگی‌ها جهت اقدامات بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان را نشان داد‌‌‌.
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این حادثه همبستگی خود را با دولت روسیه اعلام کرد‌‌‌. عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی کامل امارات با دولت روسیه بر حمایت امارات از این کشور در مبارزه با تروریست‌ها و تمام کسانی که برای برهم زدن امنیت و ثبات دیگر کشورها و ایجاد آشوب تلاش می‌کند، تاکید کرد‌‌‌.
وی افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان جنایاتی که علیه غیرنظامیان و انسان‌های بی‌گناه انجام می‌شود را نادیده گرفت‌‌‌. این‌گونه اقدامات تروریستی بزدلانه همکاری‌های بین‌المللی جدی برای پایان دادن به آنها را می‌طلبد‌‌‌. وزیر امور خارجه امارات در ادامه با رییس‌جمهور، دولت روسیه و خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده و برای زخمی‌های آن آرزوی بهبودی کرد‌‌‌.
عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر نیز در پیام تسلیتی که برای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه ارسال کرد به شدت تمام اشکال اقدامات تروریستی را محکوم کرد و گفت: تروریسم، آفتی است که هیچ کشوری در جهان از آن در امان نیست‌‌‌. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز در پیامی به پوتین به شدت این حمله را محکوم کرد و همدردی خود را با مردم و دولت روسیه ابراز داشت‌‌‌.
پادشاه عربستان در این پیام بر موضع‌گیری کشورش در مبارزه با تمام اشکال تروریسم تاکید کرده و افزایش تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با این پدیده را خواستار شد‌‌‌. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان نیز در پیامی جداگانه‌ اعلام کرد: ما به شدت این اقدام مجرمانه را که از سوی تمام ادیان آسمانی و قوانین و منشورهای بین‌المللی نیز رد است، محکوم کرده و همدردی خود را با دولت و مردم روسیه اعلام می‌کنیم‌‌‌.