نگاهی به وضعیت اشتغال در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»؛

گروه صنعت- توجه به وضعیت اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال بسیار حائز اهمیت است چراکه با اشتغالزایی می‌توان به اهداف اقتصاد مقاومتی رسید‌. آمارها حکایت از آن دارند که نرخ بیکاری ایران براساس اشتغال پایدار و مداوم حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد است که این رقم، رقم پایینی باتوجه به جمعیت فعال کشور نیست‌.
در سال گذشته جمعیت فعال اقتصادی کشور ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ نفر اعلام شد که نرخ مشارکت 4/39 درصدی را به ثبت رساند‌. جمعیت فعال یا همان نرخ مشارکت اقتصادی مجموع جمعیت شاغل و بیکار در سن کار محسوب می‌شود‌.از مجموع جمعیت ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار نفری فعال اقتصادی، سه میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر جمعیت بیکار کشور و ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۲ نفر جمعیت شاغل کشور را شامل می‌شود که نتیجه آن ثبت نرخ بیکاری 4/12 درصد برای سال ۹۵ بود یعنی به ازای هر ۱۰۰ نفر شاغل 4/12 نفر بیکار بودند‌.
جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون نفر
اما بررسی آمار وضعیت بازار کار کشور در ۹۴ نشان می‌دهد نرخ مشارکت اقتصادی در این سال 2/38 درصد و جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۱۷۷ نفر بود که از این میزان دو میلیون و ۷۲۹ هزار و ۹۲ نفر بیکار و ۲۱ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۴ نفر شاغل بودند‌.


با این حال بررسی و محاسبه نسبت جمعیت بیکار به شاغل در دو سال اخیر حکایت از آن دارد که طی سال ۹۵ تقریبا به ازای هر هشت نفر شاغل یک نفر بیکار و در سال ۹۴ نیز تقریبا به ازای هر ۹ نفر شاغل یک نفر بیکار بوده است‌.
مقایسه شاخص‌های نیروی انسانی درسال‌های ۹۵ و ۹۴ از افزایش 2/1 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی حکایت می‌کند که یک امتیاز مثتب برای اقتصاد ایران تلقی می‌شود، بر این اساس جمعیت فعال اقتصادی کشور در سال گذشته نسبت به سال ۹۴ به میزان یک میلیون و ۹۰ هزار و ۲۷۳ نفر افزایش یافت و به ۲۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۴۵۰ نفر رسید‌.
نرخ بیکاری 95 حدود 4/12 درصد
در عین حال نرخ بیکاری از ۱۱ درصد در سال ۹۴ با افزایش 4/1 درصدی به 4/12 درصد در سال ۹۵ رسید به‌طوری که در سال گذشته ۴۷۴ هزار و ۳۰۶ نفر به تعداد بیکاران اضافه شد‌. در مقابل تعداد ۶۱۵ هزار و ۹۶۸ نفر به آمار شاغلان کشور هم افزوده شده است‌.
سهم اشتغال ناقص نیز در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ رشد داشت‌. یعنی تعداد افرادی که به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری و پیدا نکردن کار با ساعت بیشتر، کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و در حال حاضر آماده برای انجام کار اضافی هستند، بیشتر شده است‌.
سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد چند درصد از جمعیت شاغل کشور کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند و خواهان کار اضافه هستند‌. مقایسه آمار نیروی کار طی دو سال گذشته از این شاخص نیز حاکی از آن است که تعداد افراد دارای اشتغال ناقص 5/0 درصد افزایش یافت و از 8/9 درصد در سال ۹۴ به 3/10 درصد در سال ۹۵ رسید‌.
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه نرخ بیکاری جوانان تحصیلکرده بیش از ۳۵درصد است، گفت: نرخ بیکاری ایران براساس اشتغال پایدار و مداوم حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد است‌.
حمیدرضا فولادگر با حضور در برنامه «تیتر امشب» گفت: برای تحقق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری که عمدتا حول موضوعات اقتصادی بود و نامگذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر به این نتیجه می‌رسیم که موضوع اصلی کشورمان اقتصاد است‌.
وی ادامه داد: در تداوم اجرای اقتصاد مقاومتی، محور بحث امسال هم تولید و اشتغال است‌.
فولادگر با اشاره به اینکه آمار رسمی نرخ بیکاری در کشور براساس فرمول اتحادیه جهانی کارگری 5/12 درصد است، افزود: نرخ بیکاری ما بر اساس اشتغال پایدار و مداوم حدود 24 تا 25 درصد است‌.
وی ادامه داد: نرخ بیکاری در قشر جوان و دانش‌‌آموختگان بیش از 30 تا 35 درصد است و این زنگ خطر بزرگی است که در جامعه به صدا درآمده است‌.
قانون اشتغالزایی کم نداریم!
رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل «44» مجلس شورای اسلامی با اعلام «از نظر قانونی کمبود نداریم»، گفت: قانون رفع موانع تولید، قانون برنامه پنجم توسعه، قانون بهبود کسب و کار و قانون حداکثر استفاده از تولید داخل از جمله قوانینی است که در سال‌های اخیر برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
فولادگر افزود: مهم‌ترین مشکل تولیدکننده ما رقابت با کالاهای خارجی است که واردات بی‌رویه و قاچاق کالا هم در این زمینه مزید بر علت است‌.
وی گفت: کمبود نقدینگی برای تولیدکنندگان، مشکلات مالیاتی و مشکلات بیمه‌ای از جمله تامین اجتماعی از دیگر مشکلات است‌.
فولادگر ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی انحصاری است و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است‌.وی افزود: آیین‌نامه‌های اجرایی را به‌گونه‌ای می‌نویسند که راه‌های فرار از قانون را ایجاد می‌کند که در این زمینه‌ها باید مقررات‌زدایی کنیم‌.
فولادگر گفت: مجلس باید بر حسن اجرای قوانین نظارت بیشتری و اگر قانونی نیاز به اصلاح داشت آن را اصلاح کند و باید اتاق‌های بازرگانی، تعاون، صنعت و بقیه نهادهای موجود در فضای کسب و کار در این زمینه کمک کنند‌.
وی افزود: هیات مقررات‌زدایی و سهولت فضای کسب و کار داریم که وزیر امور اقتصادی و دارایی رییس آن است و از هر سه قوه و اتاق‌ها اعضایی در این هیات وجود دارند که اختیارات لازم را دارند‌.
به گزارش تسنیم، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل «44» مجلس شورای اسلامی گفت: نظام تعرفه‌ای برای کوتاه‌مدت خوب است اما در درازمدت پاسخگو نیست و باید روش‌های تشویقی و تنبیهی را در نظر بگیریم مثلا برای ارتقای بهره‌وری و کیفیت، جوایزی را در نظر بگیریم‌.
وی با تاکید بر اینکه قاچاق برای کشور مضر است، گفت: دستگاه‌های نظارتی باید نظارت خود را در این زمینه بیشتر کنند‌.فولادگر با بیان اینکه کمبود نقدینگی از مشکلات مهم تولیدکنندگان است، گفت: بانک‌ها نیاز به اصلاح ساختار دارند‌.
وی افزود: ربوی شدن بانک‌ها برکت را از اقتصاد ما دور می‌کند‌.
نایب‌رییس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه برای ایجاد اشتغال باید سرمایه‌گذاری شود، گفت: باید زمینه و بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم‌.
حسین سلاح‌ورزی افزود: هرچند در چهار سال اخیر از نظر سهولت فضای کسب و کار و رقابت‌پذیری بهبود نسبی داشتیم اما تا نقطه آرمانی و ایده‌آل برای از بین بردن بیکاری فاصله معناداری داریم‌.
وی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری باید محیط کسب و کار به‌معنای واقعی بهبود یابد و مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد‌.
سلاح‌ورزی ادامه داد: حل معضل اشتغال فقط مربوط به دولت نیست بلکه بخش‌های دیگر از جمله مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و دیگر ارکان حاکمیت باید پای کار بیایند تا بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود‌.
وی گفت: دیپلماسی، روابط بین‌الملل و حضور در منطقه هم در این زمینه اثرگذار است‌.
سلاح‌ورزی افزود: تا زمانی که بستر لازم را فراهم نکنیم، وضع اشتغال و تولید بهبود نمی‌یابد‌.
نایب‌رییس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: 80 درصد مشکلات تولیدکنندگان در سه حوزه تامین‌‌اجتماعی، مالیاتی و قوانین بانکی است‌.
سلاح‌ورزی افزود: هیات مقررات‌زدایی اشکالات ساختاری دارد که باید اصلاح شود زیرا تنها سه عضو از بخش‌خصوصی در آن عضویت دارند‌.
وی گفت: در شرایط فعلی کشور، حمایت از تولیدات داخلی باید در قالب بسته فراگیر صورت گیرد و صرفا از طریق نظام تعرفه‌ای نمی‌توانیم موجب تقویت توان تولید کشور شویم‌.
فعال شدن بازار سرمایه و اصلاح ساختار بانکی
سلاح‌ورزی افزود: فعال شدن بازار سرمایه و اصلاح ساختار بانکی کشور راهکار مناسبی برای حمایت از تولید است‌.
وی اضافه کرد: بانک‌ها به‌علت مشکلات مختلف، در رقابت مخربی گرفتار شدند و هر کدام پیشنهاد سود بالاتر برای جذب نقدینگی بیشتر می‌دهند‌.
سلاح‌ورزی گفت: قیمت تمام‌شده پول هم برای بانک زیاد است و نمی‌توانند آن را ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند‌.