شبی که در تقویم ورزش ایران ثبت شد؛

شبی که تیم ملی برابر اسپانیا نمایش درخشان و امیدوارکننده‌ای داشت ورزشگاه آزادی یکی از به یادماندنی‌ترین شب‌هایش را سپری کرد.
حساسیت بازی ایران برابر اسپانیا و روند بازی به گونه‌ای بود که ورزشگاه آزادی و مهمانان شگفت‌انگیزش کمتر مورد توجه قرار گرفتند. استادیوم آزادی چهارشنبه شب گذشته و در جریان بازی ایران برابر اسپانیا یکی از به‌یادماندنی‌ترین شب‌های تاریخ حیاتش را سپری کرد چرا که بعد از چهار دهه زنان و مردان ایرانی همراه هم روی سکوهای این ورزشگاه نشستند و از تجربه دیدن یک مسابقه فوتبال در این استادیوم و در کنار یکدیگر لذت بردند. هرچند بازی واقعی در کازان آره‌نا برگزار می‌شد اما آزادی بیشترین شباهت را به آنجا داشت.
از چند روز قبل اعلام شده بود که قرار است بازی تیم‌های ایران و اسپانیا همزمان در ورزشگاه آزادی برای علاقه‌مندان پخش شود و نکته حائز اهمیتش این بود که خانواده‌ها، زنان و مردان در کنار هم می‌توانستند تماشاگر این مسابقه باشند. هرچند تا آخرین ساعت برگزاری مسابقه خبرهای متفاوتی درباره عدم بازگشایی درهای ورزشگاه به گوش می‌رسید اما مثل همیشه در دقیقه نود اتفاقات خوب رخ دادند و با دستور رییس‌جمهور درهای استادیوم آزادی برای اولین بار در چهار دهه اخیر به روی زنان ایرانی گشوده شد.
پس از اعلام لغو پخش مسابقه، در نهایت با رایزنی‌های انجام شده و متکی بر مجوز وزارت کشور و شورای تامین استان تهران مجددا زمینه پخش بازی‌ها فراهم شد و درهای آزادی روی مردم باز شد. تماشای مسابقات برای زنان در ورزشگاه‌ها پس از پیروزی انقلاب ممنوع شد. تنها در مقاطعی و برای تماشای مسابقاتی چون والیبال و بسکتبال، زنان اجازه داشتند وارد ورزشگاه‌ها شوند. این اجازه نیز در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد لغو شد.


مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها به منظور تماشای مسابقات به طور مداوم از سوی فعالان حقوق زنان و فعالان حقوق شهروندی پیگیری شده و کارزارهای متعددی‌ برای رفع این ممنوعیت در داخل و خارج از ایران به‌ راه افتاده‌ است. پانزده هزار صندلی در این استادیوم برای نمایش این بازی اختصاص یافته بود. بازی ایران و اسپانیا در استادیوم آزادی روی پرده نمایش ۱۲۰۰ متر مربعی نمایش داده شد. تماشای همزمان زنان و مردان ایرانی در استادیوم آزادی یک تجربه بی‌مانند از جام‌جهانی ۲۰۱۸ را برای آنان رقم زد.
این اتفاق به حدی جالب بود که حتی رسانه‌های سراسر جهان به آن پرداخته و از آن به عنوان یک رویداد مهم در ورزش ایران یاد کردند. استادیوم آزادی با امکانات محدودش برای برگزاری چنین فضایی میزبان مراسم بزرگی بود هرچند به نظر می‌رسد این آغازی خوب برای یک اتفاق بزرگ و مثبت در فوتبال ایران خواهد بود. بی‌شک روز چهارشنبه 30 خرداد 1397 نه فقط در تاریخ ورزشگاه آزادی که در تاریخ ورزش ایران به عنوان یک نقطه عطف و به عنوان یک شب بزرگ و به‌یادماندنی ثبت خواهد شد. روزی که زنان و مردان توانستند در کنار هم از هیجان یکی از جذاب‌ترین و حماسی‌ترین مسابقات ملی لذت ببرند. طیبه سیاوشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «حضور خانواده‌ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی ایران- اسپانیا مشکلی ایجاد نکرد و مردم با آرامش از ورزشگاه خارج شدند.» این در حالی است که تا به‌حال برخی از دلایل موافقت نکردن برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، نبود زیرساخت‌های فرهنگی در جامعه برای پذیرفتن زنان در ورزشگاه‌ها و به خطر افتادن امنیت زنان عنوان شده بود.
طیبه سیاوشی که خود برای تماشای این مسابقه به ورزشگاه آزادی رفته بود، در ادامه گفت که یکی از مصادیق عدالت اجتماعی که زنان مجلس شورای اسلامی در‌صدد تحقق آن هستند، فراهم کردن امکان حضور زنان در تمام رویدادهای فرهنگی از جمله تماشای مسابقات فوتبال است.
خبر حضور زنان در ورزشگاه آزادی در شبکه‌های اجتماعی داخل و خارج از ایران بازتاب گسترده‌ای داشته و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. خبرها حاکی از تکرار این تجربه برای بازی ایران مقابل پرتغال است. مدیران مجموعه ورزشی آزادی در این باره گفته‌اند مجوزهای لازم برای پخش بازی بعدی صادر شده است و فقط بحث بر سر موارد اجرایی است.