انتقام اقتصادی

اتحادیه اروپا در واکنش به تعرفه‌های گمرکی وضع شده از سوی دولت ترامپ مالیات بیشتری برای واردات برخی از کالاهای آمریکایی دریافت خواهد کرد‌. از این افزایش مالیات بیش از همه مصرف‌کنندگان ضرر خواهند دید‌.
اتحادیه اروپا از دیروز با اقدامی تلافی‌جویانه پاسخی قاطع به افزایش تعرفه‌های گمرکی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی این اتحادیه از آمریکا داد‌. از نخستین ساعات دیروز اعمال تعرفه‌های گمرکی بر برخی کالاهای آمریکایی مانند جین، موتورسیکلت و کره بادام‌زمینی به ارزش 2/3 میلیارد دلار آغاز شد‌.
از آغاز ماه ژوئیه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا به آمریکا به ترتیب ۲۵ و ۱۰ درصد تعرفه گمرکی اعمال خواهد شد‌. ارزش مالی فولاد و آلومینیوم اروپا که اکنون مشمول تعرفه‌های آمریکاست بالغ بر 4/6 میلیارد یورو است‌. دریافتی اتحادیه اروپا از تعرفه‌های گمرکی تازه بر کالاهای آمریکایی در نخستین گام تا دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا خواهد کرد‌.
ژان کلود یانکر، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته گفته است وضع تعرفه گمرکی از سوی آمریکا بر واردات محصولات اروپایی به لحاظ تاریخی بی‌سابقه و با منطق مغایر است‌. رییس کمیسیون اتحادیه اروپا تصریح کرده است: پاسخ ما می‌بایست شفاف ولی متناسب باشد‌.


سیسیلیا مالمستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا گفت: «ما نمی‌خواستیم در این موقعیت قرار بگیریم‌.» او گفت اما به دلیل تصمیم یکجانبه آمریکا راه دیگری برای اتحادیه اروپا باقی نمانده است‌. مالمستروم گفت: اگر آمریکایی‌ها از تعرفه‌های گمرکی جدید چشم‌پوشی کنند، اقدامات ما هم متوقف خواهد شد‌. اتحادیه بازرگانی خارجی آلمان پیش‌بینی می‌کند مصرف‌کنندگان با افزایش بهای برخی از کالاها روبه‌رو خواهند شد‌. رییس این اتحادیه به دویچه‌وله گفت که مصرف‌کنندگان به زودی شاهد افزایش بها در مورد مواد غذایی خواهند بود‌. او گفت: البته تجار تا جایی که ممکن باشد برای خرید کالاهای مشابه به کشورهای دیگر روی خواهند آورد‌. رییس اتحادیه بازرگانی خارجی آلمان گفت: «بعید است بهای کالاها فورا افزایش یابد‌ چون از یک طرف هنوز کالاهایی در انبارها موجودند و از طرف دیگر رقابت بین عرضه‌کنندگان مانع از این می‌شود که سنگینی افزایش هزینه واردات به‌طور یکجانبه بر شانه‌های مصرف‌کنندگان تحمیل شود‌.»
اعمال تعرفه بر برخی از محصولات آمریکایی توسط اتحادیه اروپا نشان‌دهنده مقابله به مثل دو طرف است که می‌تواند به یک جنگ تجاری منجر شود به‌خصوص اگر دونالد ترامپ تهدید خود در مورد وضع تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای ساخت اروپا را عملی کند‌.
دولت کانادا نیز اعلام کرد به تلافی این اقدام از اول ماه ژوئیه بر 5/12 میلیارد دلار کالاهای محصول آمریکا تعرفه‌های گمرکی وضع خواهد کرد و مکزیک نیز از دو هفته پیش مجموعه‌ای از کالاهای آمریکایی از جمله فولاد، خوک و‌.‌.‌. را مشمول پرداخت تعرفه کرد‌.
برخی از این کالاها با هدف آسیب‌زدن به اقتصاد ایالت‌های تحت کنترل جمهوریخواهان که تلاش می‌کنند در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر کنترل خود بر کنگره آمریکا را حفظ کنند مشمول تعرفه گمرکی شده‌اند‌. اتحادیه اروپا در عین حال وضع تعرفه‌های بالقوه‌ بین ۱۰ تا ۵۰ درصد بر 6/3 میلیارد یورو محصولات وارداتی از آمریکا طی یک دوره سه ساله را تصویب کرده است‌.
به نوشته رویترز، در صورت تشدید این اقدامات که کارشناسان آن را نبرد تعرفه می‌نامند احتمال وقوع یک جنگ تجاری جدی‌تر خواهد شد و پیامدهای آن بر اقتصاد جهان باعث نگرانی شدید بازار مالی است‌. تنش بین آمریکا و چین هم بر سر مسایل اقتصادی بالا گرفته و همزمان شده با درگیری با اروپا‌. ترامپ هفته گذشته تهدید کرده بود که اگر چین تغییری در رفتارش ندهد، آمریکا تعرفه ۱۰ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد کالای تولید چین می‌افزاید‌. چین می‌گوید تلافی تعرفه‌ها را بر سر آمریکا خواهد آورد و این کشور را به باج‌گیری و وارد کردن فشار مضاعف متهم می‌کند‌.
ترامپ معتقد است که اگر کشوری بیش از آنچه صادر می‌کند، واردات داشته باشد قافیه را باخته است‌. او به خصوص از اختلاف تراز تجاری با چین و مکزیک شاکی است و گفته که نخواهد گذاشت از این پس هیچ کشوری در تجارت از ما (آمریکا) سوءاستفاده ببرد‌.
اختلاف تراز تجاری آمریکا در سال‌های اخیر افزایش داشته و به 50 میلیارد دلار رسیده است‌. هرچند ممکن است این نشانه بهتر بودن وضع اقتصادی آمریکا باشد که مردمش می‌توانند کالاهای بیشتری از کشورهای خارجی بخرند‌. ترامپ امیدوار است تعرفه‌های جدید موجب حفظ تعادل در واردات و صادرات شود‌. به گفته تحلیلگران طرح رییس‌جمهور آمریکا برای اعمال تعرفه‌های سنگین گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم موجب برهم خوردن نظم تجارت جهانی و از دست رفتن شغل‌های زیادی می‌شود‌. صندوق بین‌‌المللی پول بار‌ها از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا هشدار داده است که هر گونه سیاست حمایت‌گرایانه رشد اقتصادی جهان را به خطر خواهد انداخت‌. گروه 20 نیز از تنش‌های اقتصادی و آثار منفی احتمالی آن بر رشد اقتصادی جهان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده تنش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از مهم‌ترین تهدید‌هایی است که تداوم رشد اقتصادی جهان را با تردید‌های جدی مواجه کرده است‌.