نرخ‌های جدید تابستانی بر‌خلاف وعده معاون مسافری راه‌آهن اعلام شد‌

گروه حمل‌و‌نقل- قیمت بلیت قطار سرانجام پس از درخواست‌های مکرر شرکت‌های حمل‌ونقلی 10 درصد افزایش یافت. قیمت‌های جدید بلیت قطار که به تازگی اعمال شده است پس از رد درخواست افزایش 20 درصدی توسط سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شده است. شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی که به دلیل اعمال مسیرهای تکلیفی توسط دولت در حال زیان‌دهی هستند معتقدند افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطار باز هم نمی‌تواند زیان این شرکت‌ها را جبران کند. میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه‌آهن قبلا گفته بود که احتمال دارد افزایش بهای بلیت تصویب شود اما در این بازه زمانی (همزمان با شروع سفرهای تابستانی) به اجرا نرسد؛ و عده‌ای که محقق نشد و اکنون بلیت‌های تابستانی با اعمال افزایش قیمت به فروش می‌رسد.
با آغاز فعالیت سایت‌های فروش آنلاین بلیت قطار برای سفرهای تابستانی شرکت رجا به عنوان اصلی‌ترین شرکت فعال در عرصه مسافربری ریلی فروش بلیت خود را تا دیروز به تاخیر انداخته بود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه آن در اختلاف‌ها بر سر تردد واگن‌های فرسوده است. از سوی دیگر موضوع قیمت بلیت یکی از ابهام‌هایی است که در مسیر رابطه شرکت‌های ریلی با راه‌آهن مشکلاتی را به وجود آورده است. در حالی که شرکت‌ها از چند ماه قبل تقاضای افزایش نرخ بلیت را داشته‌اند، راه‌آهن برای چند ماه این موضوع را در دستور کار قرار نداد تا اینکه در نهایت خبر افزایش قیمت 10 درصدی منتشر شد.
عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با اعلام این خبر گفته است که به دلیل افزایش هزینه‌ها و عدم افزایش قیمت بلیت، تراز فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقلی منفی شده است. علیرضا شیخ طاهری در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دولت با درخواست افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری موافقت کرد، می‌گوید: زمستان سال 94 آخرین افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، واقعیت تلخ این است که طی سال‌های اخیر سالانه حدود 10 درصد تورم داشته‌ایم.
او ادامه می‌دهد: «بخش عمده‌ای از هزینه‌های شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی مسافری شامل، نیروی انسانی و فنی که با ارز مرتبط است افزایش می‌یافت.» او با اشاره به اینکه بر این اساس باید در سال‌های 95 و 96 افزایش قیمت بلیت هر چند کم انجام می‌شد، ادامه می‌دهد: به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت، تراز فعالیت شرکت‌های حمل‌ونقلی منفی شده و چنانچه این روند ادامه پیدا کند شرکت‌ها زیانده‌تر می‌شوند.


او با تاکید بر اینکه حاشیه سود فعالیت‌های بخش ریلی خیلی بالا نیست و زیر 5 درصد است، می‌گوید: «به همین دلیل سرمایه‌گذاران در این بخش حق دارند از سرمایه خود طلب سود عاقلانه‌ای داشته باشند اما حاشیه سود در شرایط کنونی روز به روز کمتر می‌شود. شیخ‌طاهری با بیان اینکه امسال پیشنهاد افزایش میانگین 20 درصد بلیت قطارهای مسافری به دولت ارائه شد، می‌گوید: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با این میزان افزایش قیمت موافقت نکرد و افزایش 10 درصدی بلیت را مصوب کرد.
پیش از این میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به تاثیرپذیری نرخ بلیت قطار از افزایش قیمت‌ها در بازار گفته بود: شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی مسافری که شرکت‌های غیردولتی هستند درخواست افزایش بهای بلیت قطار را به راه‌آهن داده‌اند. او اعلام کرده بود: «درخواست شرکت‌ها براساس میزان نرخ تورم و افزایش نرخ برخی از هزینه‌ها و ضریب آنهاست که هنوز رقم دقیقی محاسبه نشده است. درخواست شرکت‌های ریلی بر مبنای دستورالعمل شرکت راه‌آهن ارزیابی و بررسی می‌شود و در نهایت براساس این دستورالعمل درباره افزایش قیمت بلیت قطار تصمیم خواهیم گرفت.»
به گزارش «جهان صنعت»، بررسی‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت در برخی مسیرها بیشتر از 10 درصد بوده است. به عنوان مثال بلیت مسیر تهران به بندرعباس با قطار لوکس شش نفره که تا پیش از این قیمتی حدود 80 هزار تومان داشت اکنون با قیمت 95 هزار تومان به فروش می‌رسد.