سرلشکر باقری حرام شرعی مرتکب شده است

گروه سیاسی- خانه ملت در صحن علنی خود شماره‌گذاری وسایل نقلیه موتوری دارای آلایندگی و گارانتی خودروهای داخلی و خارجی را زیر ذره‌بین خود قرار داد. اهالی خانه ملت همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند. صحن علنی مجلس شاهد گله نماینده نزدیک به جبهه پایداری از سرلشکر باقری بود که چرا فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ادکلن فرانسوی را به نمایندگان هدیه داده است و این می‌تواند یک حرام شرعی تلقی شود.
ماموریت لاریجانی به مجلس و دولت برای تحقق شعار سال
در ابتدای جلسه علنی دیروز علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود طی سخنانی اظهار داشت: از دولت می‌خواهیم برنامه اجرایی خود را در زمینه حمایت از تولید ملی و اشتغال به مجلس ارائه کند و چنانچه علاوه بر این قوانین نیازهای دیگری از نظر قانونگذاری در جهت حمایت از تولید ملی و اشتغال دارند هر چه سریع‌تر به صورت لایحه ارائه دهند تا در مجلس بررسی شود.
وی افزود: همچنین از آنجا که قانون برنامه ششم مسیر اصلی کشور را در پنج سال آینده مشخص کرده است و محوریت آن قانون نیز تحقق اقتصاد مقاومتی است هر کمیسیون تخصصی در حوزه عمل خود گروهی را جهت پیگیری اجرای قانون برنامه مشخص کند تا به موقع آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه توسط وزارتخانه‌ها تدوین شود و


به تصویب برسد.
تعیین تکلیف کاندیداهایی که رای «خرید و فروش» می‌کنند
در ادامه نمایندگان اقدام به رفع ایرادات شورای نگهبان در طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران کردند. نمایندگان در اولین اقدام برای رفع ایراد در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، بند (ب) ماده «5» طرح مذکور را حذف کردند. این ماده به ابطال آرای نامزد یا نامزدهایی که اقدام به خرید و فروش رای در یک صندوق می‌کردند، نظر داشت که با حذف این بند توسط نمایندگان قانون جاری انتخابات که کل آرای فرد متخلف را که به تشخیص شورای نگهبان فاقد اعتقاد و التزام عملی به اسلام هستند را باطل می‌داند. نمایندگان در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با ارجاع تبصره 3 ماده «16» این طرح به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور که درباره تاثیر شکایات داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا توسط مرجع قضایی در نتایج صلاحیت‌ها و نتیجه انتخابات بود را بار دیگر جهت تامین نظر شورای نگهبان بازگرداندند. بر این اساس، نمایندگان مجلس با ارجاع تبصره 3 ماده «16» طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تاثیرگذاری شکایات در دست بررسی مراجع قضایی در خصوص کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بر سیر انتخابات و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها و نتیجه انتخابات را برای اظهارنظر مجدد به کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور بازگرداندند. اهالی خانه ملت همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان موادی از طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را اصلاح کردند.
کاهش سن معاینه فنی وسایل نقلیه شخصی به ۴ سال
نمایندگان مجلس در لایحه هوای پاک وظایف دستگاه‌ها برای طراحی نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری در راستای کاهش آلودگی هوا را تعیین و تصویب کردند. به موجب مصوبه مجلس، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط موظف شدند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه (سیستم) حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و سامان دهند که ضمن کاهش آلودگی هوا، جوابگوی سفرهای روزانه شهری باشد. طبق تبصره این ماده، آیین‌نامه اجرایی این ماده که دربرگیرنده ساعات و محدوده مجاز تردد شهری، پیش‌بینی استفاده مطلوب و بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و امثال آن است، توسط وزارت کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان حفاظت از محیط زیست حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد. نمایندگان مردم در خانه ملت با کاهش سن معاینه فنی به چهار سال برای وسایل نقلیه شخصی موافقت کردند و جریمه ۳۰ میلیون ریالی برای مراکز معاینه فنی متخلف در نظر گرفتند.
در جلسه علنی در آخرین دقایق مجلس زمانی که تریبون حسینعلی حاجی‌دلیگانی برای بیان اخطاری باز شد، او زبان به گلایه از هدیه سرلشکر باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح به نمایندگان گشود و گفت: اخطار من براساس اصل 110 قانون اساسی است، ‌ آن‌طور که مستحضر هستید حضرت آقا امسال فرمودند آن کالایی که تولید داخلی دارد، ‌اگر وارد شود، این یک فعل حرام است. وی ادامه داد: من که از کازیو، ‌نامه‌ام را برداشتم، دیدم که سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح که خیلی هم دوستش دارم، یک عدد ادوکلن فرانسوی همراه با تقدیرنامه فرستاده‌اند. که من اینجا دو نکته دارم؛ یک اینکه اعتبار این موارد از کجا تامین می‌شود و چه توجیهی دارد که از بیت‌المال هزینه شود؟ دوم اینکه به هر حال این یک حرام شرعی است، ما معتقدیم که براساس آنچه رهبری می‌گوید برای ما حکم شرعی دارد چرا کالای خارجی را به عنوان هدیه بفرستند، ‌جدا از اینکه اصل کار هم هیچ توجیهی ندارد. ما مسوولان و همه ما موظف هستیم که از نظر مسایل شرعی جلوتر از بقیه باشیم. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تذکرهای خود بر ضرورت تحقق شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی به ویژه فرهنگیان و توجه به جذب نخبگان تاکید کردند. همچنین علی مطهری، مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری، محمود صادقی و علیرضا رحیمی نمایندگان مردم تهران در تذکر مشترک به وزیر اطلاعات سوال کردند چرا 12 کانال تلگرامی پرمخاطب در روزهای آخر سال گذشته مسدود شده و مدیران آنها بازداشت شده‌اند؟ مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران نیز در تذکر کتبی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خواستار توضیح درباره علت برکناری رییس سازمان سینمایی کشور شد.