ما یک رییس داریم

گروه سیاسی- محمدباقر نوبخت اولین نشست خبری خود را در سال جدید برگزار و اقدامات دولت را در سال گذشته تشریح کرد. به گفته سخنگوی دولت سال ۱۳۹۵ بدون کسری بودجه به پایان رسید و تا پایان دولت فعلی 170 پروژه افتتاح خواهد شد. نوبخت از بازتاب وارونه اقدامات دولت در برخی رسانه‌ها انتقاد و تاکید کرد که قضاوت یکطرفه درست نیست. سخنگوی دولت در مورد اظهارات اخیر بقایی مبنی بر افزایش یارانه‌ها و تقسیم مراتع واکنش نشان داد و گفت کسانی که ادعا می‌کنند، یارانه‌ها را چند برابر می‌کنند باید بگویند از کجا می‌خواهند این پول‌ها را بیاورند. نوبخت در نشست خبری خود بازداشت فعالان رسانه‌ای کانال‌های تلگرام را نگران‌کننده دانست.
او در نشست خبری خود در سال جدید با تشریح اقدامات دولت در سال گذشته اظهار کرد: در بودجه سال ۹۵ بالغ بر ۲۹۴ هزار میلیارد تومان منابع مصوب داشتیم که براساس گزارش مقدماتی خزانه حدود ۲۸۲ هزار میلیارد تومان یعنی ۹۶ درصد بودجه تحقق یافته است. البته این نه به معنای کسری بودجه بلکه به معنای عدم تحقق بودجه است.
نوبخت در ادامه افزود: از ۲۹۴ هزار میلیارد تومان، ۱۵۷ هزار میلیارد تومان مربوط به درآمدها بود که از این رقم ۱۴۸ هزار میلیارد تومان (۹۴ درصد)، ۷۹ هزار میلیارد تومان برای واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده بود که ۷۴ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافت. (۹۴ درصد) و از ۵۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای واگذاری دارایی‌های مالی، ۶۰ هزار میلیارد تومان محقق شد. وی همچنین گفت: ‌سال ۹۵ بدون کسری به پایان رسید و به اندازه درآمدها مصارف داشتیم. البته به پروژه‌هایی که باید در سال ۹۵ به پایان می‌رسید بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار داده‌ایم. تاپایان سال نیز ۱۷۰ طرح و پروژه را افتتاح خواهیم کرد. سخنگوی دولت در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی دولت به نظام بانکی را تقلیل دادیم، ۲۴ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بر سرمایه دولت نزد بانک‌های دولت افزودیم، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کردیم، هزار میلیارد تومان به مسکن مهر و هزار میلیارد تومان به بنیاد مسکن و بنیاد شهید، ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش عالی کمک کردیم. دو هزار میلیارد تومان پاداش بازنشستگان فرهنگی را پرداخت کردیم و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها کمک کردیم. در مجموع ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت را به اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت کردیم.
بدهی دولت به نظام بانکی را کم کردیم


نوبخت افزود: سال گذشته با همین وضعیت ۱۳هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی را کم کردیم. ۲۴هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان به سرمایه دولت نزد بانک‌ها اضافه کردیم تا بانک‌ها قدرت داشته باشند تسهیلات بیشتری دهند. در همین راستا سرمایه هشت بانک اضافه شد. رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: بر اساس گزارشی که ما در مرداد سال ۹۴ منتشر و پیش‌بینی کردیم منابع و مصارف ما چقدر است دقیقا درست درآمد. این نشان می‌دهد که دقت ما در سازمان برنامه و بودجه درست است، ما حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به بودجه اضافه کردیم. ۱۰۰۰ میلیارد به مسکن مهر، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بنیاد مستضعفان، ۸۵۰۰ میلیارد به پیمانکاران، ۴۰۰ میلیارد تومان به آموزش عالی، ۲۵۰۰ میلیارد به شهرداری‌ها بدهی‌های دولت پرداخت شد.
هیچ نهادی نمی‌تواند از زیر وظایف خود شانه خالی کند
نوبخت در ادامه درباره برنامه‌های دولت در سال ۹۶ اظهار کرد: بسته‌های رونق تولید و اشتغال را طراحی کردیم که این طرح در حال بررسی و تصویب است براساس این طرح وظایف هر دستگاه در ایجاد اشتغال را مشخص کرده و در واقع تقسیم کار کرده‌ایم. این بسته شامل پنج حوزه ارتقای توان تولید ملی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، جذب و توسعه و تعمیق تکنولوژی، تجارت خارجی و اشتغال و توانمندسازی نیروی کار می‌شود. سخنگوی دولت افزود: همچنین سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش حقوق بازنشستگان در نظر گرفته‌ایم و تا هفته معلم نیز پاداش بازنشستگی فرهنگیانی که در سال ۹۵ بازنشست شده‌اند را پرداخت می‌کنیم. همچنین حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مستمری خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌شود هر چند این افزایش‌ها انجام نشده اما آیین‌نامه‌های اجرایی آن در حال تدوین است و از اول فروردین ماه محاسبه خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در پاسخ به این سوال که صندوق توسعه ملی چه برنامه‌ای دارد و آیا تاکنون به اهداف خود رسیده است. اذعان کرد: صندوق به اهداف خود رسیده و تاکنون به مناطق محروم از این صندوق تسهیلات داده‌ایم که یکی از مناطق مهم آب‌های مرزی بود که با موافقت مقام معظم رهبری قرار شد دو میلیارد تومان برای اجرای این طرح عمرانی استفاده کنیم که اصلاح اراضی ایلام، سیستان‌وبلوچستان و خوزستان از این صندوق است. نوبخت در مورد استعفای اسحاق جهانگیری عنوان کرد: ما در دولت یک رییس داریم و باید از آن تبعیت کنیم. وی در پاسخ به این سوال که شریعت‌مداری در جلسات اصلاح‌طلبان شرکت می‌کند دلیلش چیست، آیا استعفا داده است، گفت: ابتدا رییس‌جمهور باید ثبت‌نام کند، ستاد تشکیل و بعد رییس ستاد مشخص شود فعلا که هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاده است.
پذیرش خواسته‌های ایران در عربستان
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا عربستان از ایران عذرخواهی می‌کند و دیه‌ای برای قربانیان حادثه منا پرداخت خواهد کرد، گفت: خواسته‌های ایران مورد پذیرش عربستان قرار گرفته و گزارش سازمان حج و زیارت هم ارائه خواهد شد. وی درباره حرف‌های ظریف در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت امور خارجه نیز اظهار کرد: در سال اول برجام ۱۱/۵ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی انجام شد که برای به ثمر رسیدنش صبر لازم است. نوبخت ادامه داد: بحث برجام و سرمایه‌گذاری نیازمند صبر است. ای کاش این عجله‌ای که برای دولت یازدهم داشتند، قبلا هم وجود داشت.
قضاوت یکطرفه درست نیست
وی درباره اقدامات دولت و بازتاب آنان در رسانه‌هایی که این عملکرد را وارونه‌نمایی می‌کنند، گفت: برخی رسانه‌ها هستند که از اعتبارات دولت استفاده می‌کنند اجازه دهند دولت گزارش خود را ارائه دهد، قضاوت یکطرفه درست نیست. سیاست نیمه خالی صحیح نیست. تخریب دولت درست نیست و باید کار کارشناسی انجام شود. انتظار ما این است که عدالت رعایت شود، البته رسانه‌های عمومی با انصاف به اخبار می‌پردازند. ما ادعا نداریم که همه چیز مطلوب است اما قضاوت باید عادلانه باشد.
پاسخ به درخواست مناظره بقایی
سخنگوی دولت درباره پیشنهاد بقایی برای مناظره با رییس‌جمهور اظهار کرد: حتما اگر لازم شد می‌گویم کارشناسان پاسخ وی را بدهند. هرکسی سوالی دارد کارشناسان قطعا پاسخ خواهند داد. نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات اخیر بقایی مبنی بر افزایش یارانه‌ها و تقسیم مراتع عنوان کرد: کسانی که ادعا می‌کنند یارانه‌ها را چند برابر می‌کنند باید بگویند از کجا می‌خواهند این پول‌ها را بیاورند. اگر کسی خواهان گفت‌وگو و مناظره است کارشناسان جواب می‌دهند حتی آن را نیز به صورت زنده پخش خواهیم کرد. وی افزود: رییس‌جمهور وقت زیادی ندارند و مشغله‌های فراوانی دارند اینکه هرکسی حرفی بگوید رییس‌جمهور باید پاسخ دهد که نمی‌شود.
نگرانی دولت از بازداشت فعالان رسانه‌ای
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کنید بازداشت فعالان رسانه‌ای و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در آستانه انتخابات منجر به امنیتی شدن فضای انتخاباتی شود، گفت: بازداشت‌ها موجب نگرانی دولت شده است. رییس‌جمهور به وزیر کشور در این مورد دستور داده که در حال انجام است و گزارش ارائه خواهد شد. رییس‌جمهور تاثر خود را نسبت این موضوع عنوان کردد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت تا حالا قرارداد نفتی را امضا نکرده است آیا فشاری روی آن است، گفت: قرار دادها ایرادی داشت که برطرف شد و اصلاحات صورت گرفت، این روزها نگرانی و دلواپسی یونیفرم رسمی یک گروه شده است و نمی‌توان آن را انکار کرد. نوبخت گفت: ضمن تشکر از مجلس به خصوص ریاست آن استدعا دارم بودجه ۱/۵ میلیارد دلار را به تصویب برساند تا دولت کسب‌وکار روستایی را بهبود بخشد.