تحلیل عملکرد درخشان ایران مقابل اسپانیا از زبان امیر هاشمی‌مقدم؛

پوست‌مان را گران فروختیم
شکست نتیجه‌ای بود که از نظر فوتبالی رقم خورد ولی خیلی چیزهای دیگر را بردیم
همدلی| مهدی فیضی‌صفت- وقتی رسانه‌های اسپانیایی از خوش‌شانسی تیم ملی فوتبال کشورشان مقابل ایران می‌نویسند، عظمت کار یوزهای ایرانی بیش از پیش مشخص می‌شود. همان‌هایی که قبل از بازی، شاگردان کارلوس کی‌روش را به کیسه گل مقابل قهرمان سال 2010 جهان تشبیه می‌کردند، امروز به احترام‌شان کلاه از سر برمی‌دارند. امیر هاشمی‌مقدم، مهاجم سابق استقلال که هدایت تیم دوم نایمخن هلند را بر عهده دارد، در ورزشگاه کازان آرِنا حاضر بود و بازی را از نزدیک تماشا کرد. این مربی و کارشناس فوتبال در گفت‌وگو با همدلی، بازی ایران مقابل اسپانیا را تحلیل کرد و البته از شانس بالای ملی‌پوشان کشورمان برای صعود گفت که در ادامه می‌خوانید:
به نظر شما چرا تیم ملی ایران مقابل اسپانیا شکست خورد؟


ما نتیجه را واگذار کردیم ولی بسیاری چیزهای دیگر را بردیم و در واقع پوست خود را ارزان نفروختیم. زحمت زیادی کشیدیم و با تمرکز و دیسیپلین بالای خود، اسپانیا را آزار دادیم، حتی موقعیت‌هایی در نیمه دوم ایجاد کردیم که اسپانیا نداشت. نباید از یاد ببریم هر تیمی می‌تواند مقابل اسپانیا بازنده باشد. یک لحظه تمرکز خود را از دست دادیم و متاسفانه گل بدی خوردیم. گل قشنگی دریافت نکردیم اما فرقی هم ندارد چون گل ثبت شد و 3 امتیاز به اسپانیا رسید. شاید اگر باور بیشتری داشتیم، می‌توانستیم به گل هم برسیم. فکر می‌کنم می‌توانستیم با نتیجه مساوی از زمین خارج شویم اما به هر حال تک‌تک بچه‌های تیم ملی زحمت کشیدند.
سردار آزمون پس از بازی با چشمانی اشکبار از هجمه انتقادات گلایه کرد و حتی مدعی شد پس از جام جهانی دیگر برای تیم ملی بازی نمی‌کند. واقعا این مهاجم کم‌کاری کرد؟
متاسفم که چنین صحبت‌هایی را در مورد سردار آزمون شنیدم و خواندم. به نظر من، دیدار با اسپانیا یکی از پر تلاش‌ترین بازی‌های سردار آزمون بود. او زحمت زیادی کشید و می‌خواهم از طرف خودم از «سردار» تشکر کنم. مردمی که انتقادات بی‌جا مطرح می‌کنند، از نزدیک ببینند چه‌قدر این بچه زحمت می‌کشد. در نظر بگیرید تیمی مثل قطر روبروی سردار آزمون و ملی‌پوشان دیگر نبود، بلکه اسپانیا مقابل‌شان قرار گرفت. هر کدام از بازیکنان اسپانیا حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند. همان‌طور که گفتم باخت ما به دلیل از دست رفتن یک لحظه تمرکز اتفاق افتاد. شکست نتیجه‌ای بود که از نظر فوتبالی رقم خورد ولی خیلی چیزهای دیگر را بردیم. ما احترام فوتبال‌دوستان دنیا را به دست آوردیم و همچنین به ارزش‌های خودمان واقف شدیم، به این مسئله پی بردیم که تیم خوبی هستیم و می‌توانیم حتی مقابل اسپانیا پیروز شویم. باز هم تاکید می‌کنم پوست خود را بسیار گران فروختیم و این موضوع باعث افتخار منِ ایرانی است.
اصلا امکان امتیازگیری از اسپانیا وجود داشت یا توقعات از ایران، بیهوده بالا رفت؟
هیچ یک از تیم‌های دنیا حتی آلمان و برزیل نمی‌توانند بگویند: «ما می‌رویم و یک یا سه امتیاز از اسپانیا می‌گیریم». اسپانیا تیمی است که واقعا از نظر کیفی با فوتبال دنیا، تفاوت دارد. «ماتادورها» هم از لحاظ فردی و هم از نظر گروهی خوب هستند، فوتبال را می‌فهمند و با تجربه و به معنای واقعی کلمه، حرفه‌ای هستند. طبیعتا همیشه این امید وجود دارد که برای کسب یک امتیاز جلوی اسپانیا بازی کرد و حتی این یک امتیاز به سه امتیاز تبدیل شود. اصلا به همین خاطر فوتبال بازی می‌کنند. اگر این ذهنیت را به عنوان یک فوتبالیست نداشته باشید، بهتر است برای جام جهانی آماده نشوید. همیشه باید این باور را داشته باشید که نهایتِ نتیجه را در مقابل قدرتمندترین حریف می‌گیرید؛ این نتیجه می‌تواند یک دفاع 70 دقیقه‌ای جلوی محوطه 18 قدم خودی یا یک بازی هجومی در عرض 70 دقیقه باشد. جام جهانی، جای نتیجه گرفتن است و فوتبال زیبا و خوب باید خودش در ادامه بیاید. نمی‌توان با اصرار، فوتبال خوب بازی کرد و نتیجه هم گرفت.
در جام جهانی 2018 عملکرد تیم‌های بزرگ و مدعی را چگونه دیدید؟
من نه فوتبال خوبی از انگلیس، نه از آلمان، نه از برزیل و نه از پرتغال دیدم. هیچ کدام از این تیم‌ها نمی‌توانند ادعا کنند از ایران بهتر هستند. همه تیم‌ها برای نتیجه بازی می‌کنند. اروگوئه دو بازی ناامید کننده انجام داد ولی 6 امتیاز گرفت. خواهش می‌کنم همه مردم ایران پشت تیم ملی باشند. بچه‌ها زحمت زیادی می‌کشند و با جان و دل تلاش می‌کنند. استادیوم کازان پُر از ایرانی بود، به حدی که احساس کردم در ورزشگاه آزادی نشسته‌ام. کوچک‌ترین صدایی از اسپانیایی‌ها نمی‌شنیدیم و استادیوم را ایرانی‌ها تصرف کرده بودند. این همه ایرانی هزینه کردند و به روسیه آمدند تا از تیم ملی حمایت کنند. از تمام عاشقان ایرانی ممنونم که تیم ملی را حمایت کردند و امیدوارم این روند را ادامه دهند و به بچه‌های دلیر تیم ملی اطمینان و اعتقاد داشته باشند.
فکر می‌کنید می‌توان پرتغال را شکست داد و به مرحله بعدی جام جهانی صعود کرد؟
با توجه به باوری که در 30 دقیقه پایانی دیدار مقابل اسپانیا در تیم ایران به وجود آمد، برد جلوی پرتغال را در حال حاضر یک اتفاق عادی می‌بینم. ما هم از لحاظ فیزیکی قوی هستیم، هم از نظر تاکتیکی، جا افتاده ایم و هم از لحاظ هجومی می‌توانیم به پرتغال گل بزنیم و گلی هم نخوریم. البته یکی، دو مسئله در این میان باید رعایت شود، از جمله مهار معدود ستاره‌های پرتغال. ما تیمی هستیم که می‌تواند از هیچ تیمی گل نخورد و به هر تیمی گل بزند. پیروزی مقابل پرتغال اصلا دور از دسترس نیست و بسیار خوش‌بینم که می‌توانیم با یک گل، پیروز میدان باشیم و به دور دوم مسابقات برویم.