نشست 174 کشورهای صادرکننده نفت پس از رایزنی‌های فراوان با توافق بر سر افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت به پایان رسید

بلبشو در اوپک
همدلی| فاطمه آقایی‌فرد ـ دیروز روز سختی برای اوپکی‌ها بود. با اجماع اعضای اوپک در نشست 174 این سازمان، پایبندی 100 درصدی به توافق همکاری کشورهای نفتی که در نوامبر ۲۰۱۶ حاصل شده بود، تثبیت شد و بهای نفت نیز تحت تاثیر این جریانات قرار گرفت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز گذشته اعضای اوپک به توافق رسیدند تا سقف تولید نفت را از ماه جولای افزایش دهند تا در میان تقاضای مصرف کنندگان نفت به کاهش قیمت نفت خام کمک کنند. اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به نقل از دو منبع آگاه از اوپک نشان می‌دهد که این گروه توافق کرد تا همه اعضای این سازمان و متحدانش با رهبری روسیه میزان تولید خود را تا یک میلیون بشکه نفت یا به عبارتی تا یک درصد تولید جهانی افزایش دهند. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، منابع اوپک گفتند افزایش واقعی کمتر از این مقدار خواهد بود زیرا چند کشور که اخیرا تولید نفت کمتری داشته‌اند تلاش خواهند کرد تا به مقدار سهمیه کامل برگردند درحالیکه دیگر تولیدکنندگان اجازه ندارند این جای خالی را پر کنند.
آمریکا، چین و هند از اوپک خواستند تا به منظور جلوگیری از کمبود نفت که به اقتصاد جهانی لطمه می زند، تولید آن را افزایش دهد.
یکصد و هفتاد و چهارمین نشست کشورهای صادرکننده نفت موسوم به اوپک با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در وین پایتخت اتریش گشایش یافت.


این نشست که با یک ساعت تاثیر آغاز شد تحت تاثیر سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و درخواست او از برخی اعضا برای افزایش تولید نفت، یکی از پر چالش ترین نشست ‌ها در سال‌های اخیر خواهد بود.
پیش از آغاز این نشست زنگنه و خالد الفالح وزیر انرژی عربستان با یکدیگر دیدار و درباره آخرین تحولات اوپک و بازار نفت گفتگو کردند. 
عربستان و روسیه در پاسخ به درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت به‌منظور جبران کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های این کشور، پیشنهاد افزایش تولید نفت را مطرح کردند.
قصه نفتی‌ها روز گذشته باز هم داغ بود و خبرهای لحظه‌ای مهمی درباره این نشست به گوش می‌رسید. قصه این نشست برای کشورهای وابسته به نفت از همه حیاتی‌تر بود و سرنوشت طلای سیاه در بازار اظهارنظرهای مختلفی را به گوش می‌رساند. ماجرای هیاهوی نفتی‌ها از آنجایی کلید خورده بود که اوپکی‌ها در سال 2016 با چندین نشست به نتیجه رسیده بودند تا برای افزایش قیمت نفت دست به فریز نفتی بزنند و هر کشوری به جز ایران و عراق حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت کمتری را به بازارهای جهانی عرضه کنند. ایران برای جبران روزهای از دست رفته‌ای که با تحریم‌ها داشت می‌خواست از طرح فریز نفتی معاف شود و عراق نیز به دلیل مسائل مرتبط با جنگ درصدد جبران کاهش تولید خود در این روزهای طلایی بود.
آن‌روزها کسی از آینده نفت خبر نداشت و نمی‌دانست که کشوری مانند ایران شاید دوباره زیر بار تحریم‌ها برود و عرضه نفت را در بازار مختل کند. نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که روسیه به عنوان یکی از کشورهای غیر اوپکی و عربستان به عنوان عضو مهمی در سازمان اوپک تلاش کردند تا وزیران نفتی را پای میز مذاکره ببرند و برای تقویت بهای نفت کارکنند. نقت آن روزها قربانی زیاده‌خواهی‌های کشورهایی بود که هر یک می‌خواستند در ماراتنی دیدنی حجم بیشتری از صادارت را به خود اختصاص دهند و این موضوع قیمت نفت را حسابی تحت تاثیر قرار داده بود. اما بالاخره با تلاش عربستان و روسیه اواضاع بهتر شد و بهای نفت در بازار در 30 درصد بالاتر رفته بود. اما داستان این طور که وانمود می‌کرد پیش نرفته بود و انگار ورق برگشته بود. وقتی ترامپ در چند ماه گذشته زیر توافق خود با اروپایی‌ها و ایران زده و زمزمه‌های دوباره تحریم‌ها به گوش رسید، ترس از کاهش عرضه نفت به جان بازار انرژی افتاد و کابوس افزایش بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی مصرف‌کنندگان را حسابی نگران کرد. حتی لیبی، ونزوئلا و نیجریه نیز به دلیل شرایطی که داشتند باعث شدند تا نفتی که قرار بود تنها به میزان یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز از سوی کشورها به بیرون آید، به دلیل مشکلات گفته شده با کاهش دو میلیون و 800 هزار بشکه‌ای مواجه باشد و نگرانی از کمبود نفت در بازار و افزایش قیمت‌ها را از زبان کارشناسان به گوش برساند.
این اتفاق در حالی رقم خورده بود که در سال 2016 اوپکی‌ها به منظور کاهش عرضه نفت در بازارهای جهانی که به دلیل زیاده‌‌خواهی نفتی‌‍‌ها بهای طلای سیاه را در بازارهای جهانی کاهش داده بود،