جدال مجازی ظريف و پومپئو


مايک پومپئو وزير خارجه آمريکا و همتاي ايراني او اين هفته بيانيه‌هاي شديد‌اللحني عليه يکديگر در توييتر منتشر کردند. مايک پومپئو در توييتر خود از معترضان ضدايران حمايت کرد و جواد ظريف سياست خارجي آمريکا را «بحراني» خطاب کرد.
به گزارش ايلنا، سي ان ان با اشاره به توييت‌هاي پومپئو که روز چهارشنبه آغاز شد و تا پنجشنبه ادامه داشت، نوشت: توييت‌هاي وزير خارجه آمريکا شامل يک سري تصاوير گرافيکي رنگي با موضوع اعتراضات سراسري در ايران بود. پومپئو مدعي شده بود: مردم ايران شايسته احترام به حقوق بشرشان هستند. دولت ايران سپاه پاسداران، حزب ا... و حماس را تقويت کرده و ثروت کشور را براي جنگ‌هايي در خارج از کشور صرف مي‌کند.«هيدر نائورت» سخنگوي وزارت خارجه آمريکا درباره اين توييت گفت: اين توييت‌ها نشان‌دهنده نااميدي است که مردم ايران احساس و آن را ابراز مي‌کنند. من فکر مي‌کنم وزير به اين واقعيت که اين اعتراضات ادامه دارد، اشاره کرده است.
سي ان ان نوشت: « ظريف در بيانيه طولاني به زبان انگليسي به اين توييت‌ها پاسخ داد. اين بيانيه که تحت عنوان "سياست آمريکا در بحران است" منتشر شد، تصميم آمريکا مبني بر خروج از توافق هسته‌اي و ديگر توافقات چندجانبه را مورد نقد قرار داد.»
ظريف در اين بيانيه گفت: «اينکه در يک سال و نيم گذشته سياست آمريکا (اگر بتوانيم نامش را سياست بگذاريم) از جمله سياست‌هايش در قبال ايران، بر اساس مفروضات و توهمات نادرست است (اگر وهم واقعي نباشد) باعث تاسف است.


وزير خارجه ايران در ادامه اين بيانيه نوشت: رييس‌جمهور و وزير خارجه آمريکا اتهاماتي بي‌ا‌ساس و تحريک‌آميز عليه ايران مطرح کرده‌اند و در امور داخلي ايران دخالت کرده و به طور غيرقانوني يکي از کشورهاي عضو سازمان ملل را تهديد و تعهدات بين‌المللي آمريکا در قبال منشور سازمان ملل را که در سال ۱۹۵۵ به امضا رسيده و توافق الجزيره در سال ۱۹۸۱ را نقض مي‌کنند.
ظريف در بيانيه خود اظهارات پومپئو در مورد نابود کردن اقتصاد و ارتش ايران با فشار تحريم‌ها را «توهين‌آميز و بي اساس» خواند و درخواست‌هايش را «غم انگيز» و همچنين «نقض منزجرکننده قوانين بين‌المللي و نرم‌هاي تثبيت شده جهاني و رفتار متمدن» خواند.
وزير خارجه ايران اظهارت پومپئو را از سر عجز و نشان‌دهنده ناتواني دولت آمريکا خواند.
سي ان ان در پايان نوشت: به گفته يکي از مقامات وزارت خارجه آمريکا، دو ديپلمات برجسته تاکنون با هم ملاقاتي نداشته و از زمان روي کار آمدن پومپئو در وزارت خارجه گفت‌وگويي نکرده‌اند.