دولت از ظرفيت نظام مهندسي ساختمان استفاده کند

رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان با بيان اينکه دولت از ظرفيت مهندسان استفاده نمي‌کند گفت: خوشحالم بعد از حدود يک سال که انرژي جامعه مهندسي اسير موضوعات کم اهميت بود، امروز صحبتهايي از جنس مهندسي و مواردي همچون مديريت انرژي مطرح مي‌کنيم.
به گزارش ايسنا، فرج ا... رجبي در نخستين همايش بين المللي مديريت انرژي در ساختمان و فناوري‌هاي مرتبط اظهار کرد: در يک سال گذشته ما اسير موضوعات بسيار کم اهميت‌تر و کم بارتري بوديم که انرژي و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بيرون سازمان درگير کرد. خوشحالم که امروز درباره موضوعي صحبت مي‌کنيم که از جنس مهندسي است و مي‌توانيم به عنوان مهندسين کشور راهکار ارايه دهيم.
وي افزود: از دست اندرکاران اين همايش بخصوص سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تشکر مي‌کنم و خوشحالم که همکاران من در اين حوزه از پايه گذاران بسياري از همايشها و مباحثي هستند که مهندسي کشور با آن درگير است. از کميته ملي انرژي و همکاران خودم در شوراي مرکزي و نيز وزارت راه و شهرسازي نيز تشکر مي‌کنم.


رجبي با اشاره به مقوله مديريت انرژي گفت: اگر امروز وزراي نفت، نيرو، راه و شهرسازي حضور داشتند تقريبا همه حرفهاي مشابه مي‌زديم که نشان مي‌داد ما ظاهرا درد را خوب مي‌فهميم ولي از اين مرحله به بعد اتفاق مهمي‌نمي‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهديدآميز دوباره تکرار مي‌شود و مي‌بينيم که همه زبانهاي براني در آمارهاي موجود داريم ولي درباره حل معضل، اقدامات، خيلي کند است.
رييس سازمان نظام مهندسي بر اهميت حکمراني مطلوب تاکيد و تصريح کرد: نظام مسووليتي انرژي و آب مشخص نيست و نمي‌دانيم چه کسي مسوول است. نکته ديگر اينکه عادت کرده‌ايم از ظرفيتهاي دولتي و حکومتي استفاده کنيم. مثلا در سياست خارجي از ظرفيتهاي غيردولتي استفاده نمي‌کنيم. در بحث انرژي نيز همينطور است.
وي ادامه داد: امروز خوشحاليم که سازمان نظام مهندسي همايشي را برگزار مي‌کند که گوشه‌اي از بار دولت را بردارد ولي متاسفانه دولت از ظرفيتهاي اين سازمان استفاده نمي‌کند. بايد ظرفيتهاي مردمي‌و ظرفيتهاي بيرون از دولت استفاده شود. اگر قرار است بحث مديريت آب، شهرهاي هوشمند يا شرکتهاي دانش بنيان شکل بگيرد نمي‌توان صرفا به ظرفيتهاي دولتي تکيه کرد. دولتي که اينقدر سنگين است و بودجه‌ها صرف اين بدنه مي‌شود. بايد دولت بپذيرد که براي حل معضلات اينچنيني به طور جدي و اساسي و نگاه راهبردي استفاده کند.
به گفته رجبي، هنر وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي مي‌تواند اين باشد که از نظريه پردازي به مرحله عملياتي برسيم. درست است که شايد هدررفت انرژي در جاهايي خيلي زياد باشد ولي اگر بتوانيم در حوزه ساختمان، انرژي را مديريت کنيم هم ايجاد فرهنگ کرده‌ايم و هم قدم‌هاي عملي برداشته ايم.
مصرف انرژي در ايران ۶.۲ برابر استاندارد جهاني است
همچنين در اين نشست مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان گفت: ميزان مصرف انرژي در ساختمانهاي ايران ۶.۲ برابر استانداردهاي جهاني است.
توکلي اظهار کرد: در دنيا حدود يک سوم مصرف انرژي و ۲۲ درصد انتشار گازهاي گلخانه‌اي از طريق ساختمانها انجام مي‌شود. در ايران نيز ميزان مصرف انرژي در ايران حدود ۶.۲ برابر استانداردهاي بين المللي است.
وي افزود: پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ايران ابلاغ شده اما پيشرفت آن شايد بيش از ۱۰ درصد نيست. محل اجراي آن تهران است که با همکاري دو ارگان بين المللي انجام مي‌شود.
توکلي، کاهش مصرف انرژي و کمک به محيط زيست سالم را از اهداف اين پروژه عنوان و تصريح کرد: کاهش ۲۵ درصدي مصرف انرژي در ساختماهاي موجود و کاهش ۶۵ درصدي در ساختماهاي جديد ۶۵ از اهداف ما است که در بلندمدت به کاهش انتشار آلاينده‌ها منجر مي‌شود. در نهايت اينکه بتوانيم يک ميليون تن دي اکسيد کربن که از طريق ساختمانها ايجاد مي‌شود را کاهش دهيم.
مدير پروژه بهينه سازي انرژي و محيط زيست در ساختمان تاکيد کرد: ۶۵ گروه ذي نفع را در اين پروژه شناسايي کرده‌ايم که از نظر همکاري بين بخشي در قالب کميته راهبري در خدمتشان هستيم و سعي کرديم از تمام ظرفيتها وامکاناتي که دربقيه سازمانها وجود دارد براي اهداف پروژه استفاده کنيم.
وي خروجي‌هاي مورد انتظار پروژه را مدل کسب و کار شرکتهاي خدمات انرژي، اجراي پروژه‌هاي پايلوت، دستورالعملها و برنامه‌هاي آموزشي مرتبط با پروژه‌هاي پايلوت، ايجاد مرکز آموزش حرفه‌اي مديريت در ساختمان، برنامه‌هاي آگاهي بخشي عمومي، مکانيزمهاي مالي پايدار بازار خمات انرژي عنوان کرد.
صرفه جويي کافي نيست مديريت انرژي لازم است
رييس کميسيون انرژي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران نيز گفت: بايد از رويکرد صرف در صرفه جويي به سمت نگاه مديريتي در بخش انرژي برويم.
حيدر جهانبخش اظهار کرد: توسعه‌هاي نامتوازني که در شهرها بخصوص در سه چهار دهه اخير رخ داد مساله‌اي را براي متوليان امور ايجاد کرد که به چهار مساله اصلي محيط زيست، آب، هوا و انرژي مربوط مي‌شد. آلودگي‌هاي ناشي از بهره گيري غلط از منابع انرژي و آلودگي‌هاي آب و هوا بر ناپايداري محيط زيست اثر داشت.
وي افزود: چالشهاي زيست محيطي باعث شد صاحبنظران به اين سمت سوق پيدا کنند که موضوع استفاده بهينه از انرژي مورد توجه قرار گيرد. اصلي‌ترين راهکارها بر دو موضوع متمرکز بود که عبارتند از دو واژه صرفه جويي در مصرف انرژي و ذخيره سازي انرژي.
جهانبخش با بيان اينکه لازم است از اين دو واژه عبور کنيم و تفکرمان به سمت مديريت انرژي باشد به سه موضوع مهم در اين زمينه اشاره و تصريح کرد: يکي از موارد، اصول، سياستها و قوانين است که در اين خصوص کمبودي نداريم. اما اينکه چرا ناکام هستيم به اين دليل است که دو لايه را توجه نکرديم؛ يکي فرآيندها و ديگري فناوري‌هايي است که بايد در اين زمينه شناسايي و در مقياس کشور بومي‌سازي و کاربردي شود.
رييس کميسيون انرژِي سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران تصريح کرد: ما در کميسيون انرژي به همراه ساير همکاران سعي کرديم نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژي به سمت مديريت انرژِي ببريم. شايد ساختمانهايي انگشت شمار در کشور داشته باشيم که مصرف انرژي آنها کم است ولي به بحث محيط زيست در آنها کمتر توجه شده باشد. بنابراين لازم است سه لايه اصول، فرآيندها و تکنولوژي‌ها را با هم پيوند بدهيم