ضرورت پمپاژ امید در جامعه

معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
معاون اول رئيس‌جمهور گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در افتتاحيه سيزدهمين کنگره انجمن جغرافيايي ايران، با بيان اين‌که «منتقدان و معترضان به نظام، نبايد سوژه امنيت کشور باشند»، اظهار کرد: دولت مردمسالار از اين موضوع آسيب نمي‌بيند و امروز نيز همه پذيرفته‌اند که توسعه پايدار و همه جانبه براي کشور به دلايل متعدد، ضرورتي جدي دارد.
وي افزود: در گذشته ما توسعه را صرفاً توسعه فيزيکي مي‌دانستيم که مثلا چند واحد صنعتي ايجاد شود؛ به صورتي که مثلا صنعت فولاد در اصفهان راه‌اندازي شد اما امروز گفته مي‌شود آب شرب مردم را قطع مي‌کنند تا به فولاد بدهند و يا فولاد را به منطقه‌اي آورده‌اند که آب نداشته است. در تهران نيز به اين نتيجه مي‌رسيم که ده‌ها و صدها موضوع با سلامت مردم درگير است که نشان مي‌دهد زماني که به توسعه فکر مي‌کرديم به ابعاد آن توجه نشده است.


وي تاکيد کرد: البته بعد از پيروزي انقلاب براي رسيدگي به روستاها و مناطق محروم کارهاي بزرگي انجام شده است اما هنوز خيل مهاجرت جمعيت از روستاها به شهرها را مشاهده مي‌کنيم و اين در حالي است که در چهل سال گذشته هيچ دولتي نبوده که به مناطق محروم توجه نداشته باشد اما آيا يکي از مناطق محروم ما از اين وضعيت خارج شده است؟
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اين‌که «ضعف جدي اين است که بخش وسيعي از علومي‌که در توسعه موثر بوده‌اند يا حضور پررنگي نداشته‌اند يا دولت‌ها و تصميم گيران از آنها خوب استفاده نکردند»، گفت: امروز مسئله کم آبي و بحران آب کشور را تهديد مي‌کند و وقتي بحث مسائل زيست محيطي مطرح مي‌شود، مي‌گويند بحث توسعه اولويت است.
وي افزود: موضوع بيکاري نيز از ديگر مسائلي است که جز با افزايش سرمايه گذاري نمي‌شود از آن عبور کرد و امروز به مسئله جدي کشور تبديل شده است.
جهانگيري با بيان اين‌که «آن‌چه کشور را تهديد مي‌کند، کساني يا گروه‌هايي هستند که اعتماد و اميد مردم را به عنوان بزرگترين سرمايه‌هاي اجتماعي کشور نشانه گرفته‌اند»، گفت: مردمي‌که نسبت به آينده مايوس باشند، به هيچ کاري دست نمي‌زنند و ممکن است به اقدامات پرخاشگرانه روي آورند پس وظيفه نخبگان اين است که از سرمايه اجتماعي حفاظت کنند و اميد به آينده را افزايش دهند چرا که قطعا با اين روش، مي‌توانيم مشکلات را پشت سر گذاريم و موفق شويم.
وي با بيان اين‌که «دشمنان با همين شرايطي که داريم تلاش مي‌کنند ايران را از دستيابي به توسعه بازدارند»، گفت: دشمن همواره تلاش مي‌کند که چوب لاي چرخ توسعه کشور بگذارد، و با برگرداندن تحريم‌ها و ايجاد تهديد، مانع توسعه کشور شود؛ چرا که آنان هدف‌شان اين است که نگذارند ايران با داشتن قدرت فراوان، در منطقه عمل کند اما کارهاي آن‌ها بي‌نتيجه خواهد ماند.
جهانگيري با اشاره به اين‌که «امروز با تحريم جدي روبرو هستيم و شرايط جديدي پيش روي کشور قرار گرفته است»، گفت: بايد متناسب با شرايط به توسعه پرداخته شود و آن‌چه مي‌تواند توسعه ايران را به پيش ببرد ظرفيت نيروي انساني است که نياز است همه دستگاه‌هاي حاکميتي، سياست گذار و برنامه ريزان کشور و نهادهاي رسمي‌و مدني و شهروندان به آن توجه کنند.
وي در پايان با اشاره به ضرورت همبستگي اجتماعي در همه سطوح براي جلوگيري از گسست و تقويت سرمايه اجتماعي و اعتماد به آينده، گفت: اين موضوع پيش نياز توسعه کشور است و با انسجام و همبستگي است که مي‌توانيم از همه توطئه‌ها عبور کرده و بر مشکلات غلبه کنيم