افزايش توليد يک ميليون بشکه‌اي نفت

زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
زنگنه: با عربستان به چارچوب تفاهم دست يافتيم
نشست ١٧٤اوپک که با حضور سران هيئت‌هاي کشورهاي عضو و دبيرکل اوپک آغاز شده بود با تمديد تعهد کاهش توليد و افزايش يک ميليون بشکه‌اي عرضه به بازار با هدف پايبندي صد درصد اعضا به تعهد، به جاي پايبندي ١٥٠درصدي به پايان رسيد.
به گزارش ايسنا، بر اساس توافق همکاري کشورهاي عضو و غيرعضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک)، کاهش در مجموع روزانه يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه‌اي (يک ميليون و ۲۰۰ هزار بشکه اوپک و ۶۰۰ هزار بشکه کشورهاي غيرعضو اوپک) همچنان معتبر خواهد بود.


اعضاي سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در نشست نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۱۳۹۵) تصميم گرفته بودند ميزان توليد خود را به سطح ۳۲ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند که اين توافق در نشست امروز تا پايان نوامبر ۲۰۱۸ تمديد شد.
از سوي ديگر اعضاي اوپک و غير اوپک در ماه‌هاي گذشته يک ميليون بيشتر از ميزان تعهد خود کاهش عرضه در بازار داشته‌‌اند. به عبارت ديگر به جاي يک ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز، دو ميليون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش عرضه صورت گرفته است؛ به گونه‌اي که اکنون ميزان تعهد و پايبندي آنها حدود ۱۵۰ درصد است.
بنابر تصميم نشست ۱۷۴ اعضاي اوپک، آن دسته از اعضا که در توافق حضور داشته (به غير از نيجريه، ليبي و ايران) و بيش از ميزان تعهد خود کاهش توليد داده‌اند، براساس سهم تعيين شده خود توليد خواهند کرد؛ به گونه‌اي که در اين شرايط ميزان پايبندي مجموع اعضاي اوپک کاهش مي‌يابد و به رقم به ۱۰۰ درصد مي‌رسد.
در صورت عملي شدن اين تصميم، در عمل روزانه يک ميليون بشکه نفت بيشتر وارد بازارهاي جهاني خواهد شد که اين به معناي افزايش توليد نيست و تنها به منزله پايبندي ۱۰۰ درصدي به توافق همکاري اوپک و غيراوپک است. در همين حال ممکن است امکان روانه شدن همه اين يک ميليون بشکه به بازار وجود نداشته باشد و ميزان کمتري وارد بازار شود.
همچنين مقرر شد اگر يکي از اعضاي حاضر در اين توافق کاهش توليد قابل توجهي داشته باشد، براي جبران اين کاهش توليد، با آن کشور مذاکره و در صورت توافق طرف‌ها، جبران اين کاستي انجام شود. تحريم نفتي ايران توسط آمريکا از چند ماه ديگر به اجرا گذاشته مي‌شود و رئيس جمهور آمريکا متحدان خود در اوپک را تحت فشار قرار داده بود تا با افزايش توليد اين سازمان تاثير تحريم نفتي ايران بر قيمت‌ها را خنثي کنند. ايران تا پيش از نشست جمعه مخالف هر گونه افزايش توليد نفت اوپک بود.
در پي نشست اوپک، قيمت جهاني نفت بيش از دو درصد افزايش يافت و هر بشکه نفت برنت در حال حاضر از 75 دلار در هر بشکه عبور کرده است. بيژن زنگنه وزير نفت ايران نيز که پيش از آغاز نشست با خالد بن عبدالعزيز الفالح وزير انرژي عربستان گفتگو کرده بود اعلام کرد که به يک چارچوب تفاهمي‌در رابطه با سطح توليد نفت دست يافته است. زنگنه توضيحات بيشتري در باره تفاهم صورت گرفته ارائه نداد.عربستان و روسيه در پاسخ به درخواست آمريکا براي افزايش توليد نفت به‌منظور جبران کاهش صادرات نفت ايران و ونزوئلا به دليل تحريم‌هاي اين کشور، چراغ سبز نشان داده بودند.برخي کشورها از جمله ايران، عراق و ونزوئلا مخالف افزايش توليد اوپک هستند. زنگنه با بيان اينکه متن نهايي(توافق وي و وزير انرژي عربستان)بايستي به تاييد برسد،رابطه خود با وزير انرژي عربستان را به رغم تنش‌هاي سياسي ميان تهران و رياض مناسب توصبف کرد.
وي در بخش ديگري از اظهارات خود به تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران پرداخت و هشدار داد که چنانچه اين مساله منجر به کاهش توليد نفت ايران شود، اين امر به نفع مصرف کنندگان نخواهد بود
وزير نفت ايران افزود: به نظر من بازار نفت بايستي بر اساس عرضه و تقاضا عمل کند و اعمال تنش‌هاي سياسي به ضرر مصرف کنندگان خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سئوال که تحريم‌هاي آمريکا تا چه ميزان بر توليد نفت ايران اثر خواهد گذاشت، گفت: آمريکا از هم اکنون فشارهاي خود را آغاز کرده و تحريم‌ها را عملا به اجرا گذاشته است. اين امر سبب شده تا برخي مصرف کنندگان از ايران فاصله بگيرند. اما ما تلاش مي‌کنيم تا به توليد خود ادامه بدهيم.
وي با اشاره به اين مطلب که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران يک جانبه است و مورد حمايت جامعه جهاني نيست ابراز اميدواري کرد که ايران راه‌هايي را براي فروش نفت خود پيدا خواهد کرد.
زنگنه در همين رابطه اظهار داشت که بازارهاي جديدي براي نفت ايران موجود است، اما از توضيح بيشتر در باره آن امتناع کرد. وي اظهار داشت که ارائه اطلاعات بيشتر در اين باره سبب مانع تراشي خواهد شد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره پيام او به ترامپ، يادآور شد: اوپک يک نهاد مستقل است و ما از ترامپ دستور نمي‌گيريم که آن را اجرا کنيم. او بايستي اين مساله را درک کند.
وزير انرژي عربستان نيز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت که عربستان مشکل ظرفيت توليد ندارد و آماده است تا هرگونه کاهشي را در بازارهاي نفتي جبران کند.
شرط ژاپن براي خريد نفت ايران
در همين رابطه رييس اتحاديه نفت ژاپن گفت، بدون معافيت از تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريکا احتمالا از اول اکتبر واردات نفت از ايران را متوقف مي‌کند.به گزارش ايرنا از رويترز، تاکاشي تسوکيوگا گفت در صورتي که دولت ژاپن مشمول معافيت تحريم‌هاي آمريکا درباره ادامه واردات نفت از ايران نشود، پالايشگاه‌هاي نفت ژاپن ممکن است از اکتبر بارگيري نفت خام ايران را متوقف کنند.وي افزود: اگر پس از دوره 180 روزه که در 4 نوامبر به پايان مي‌رسد، امکان ادامه پرداختي‌هاي ايران نباشد، اين امکان وجود دارد که خريداران ژاپني نفت ايران مجبور شوند در ماه اوت آخرين سفارش خود را ثبت کنند.تسوگيوگا خاطر نشان کرد: فکر مي‌کنم که ارزش اين را دارد که به اقدامات کشورهايي مانند چين و هند که به موجب آن در طول تحريم‌هاي قبلي آمريکا، واردات نفت خود از ايران را افزايش دادند، توجه کنيم.به گفته وي، در آستانه تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران، موسسات مالي به خاطر نگراني از امکان سلب فعاليت شان در آمريکا، بسيار محافظه کار شدند.
تحريم‌هاي بي‌تاثير آمريکا
در همين رابطه وزير نفت عراق در حاشيه ديدار رسمي‌اوپک در وين گفت: تحريم‌هاي آمريکا بر توافق ميان ايران و عراق براي سوآپ نفت خام تاثير نخواهد گذاشت. عراق سال گذشته با ايران توافق کرد نفت ميدان نفتي کرکوک را براي استفاده در پالايشگاه‌هاي ايران ارسال کند و ايران نيز به همان ميزان نفت خام را به بنادر جنوبي عراق تحويل دهد.جبار اللعيبي - وزير نفت عراق - گفت: در حال حاضر نفتي که به ايران ارسال شده، بيشتر از اينکه يک سواپ نفتي باشد، به عنوان پرداخت پول برقي که عراق دريافت کرده، منظور شده است.وي به خبرنگاران گفت: ما تحويل ميزان اندکي نفت به پالايشگاه‌هاي ايران را آغاز کرديم و اين اقدام بر مبناي سوآپ نفتي نبوده است