نبرد زمینی نیروهای ارتش سوریه با نظامیان آمریکایی در حمص

نیروهای ارتش سوریه برای نخستین بار به اشغالگری و جنایات پی‌درپی نیروها و جنگنده‌های آمریکایی به طور مستقیم واکنش نشان داده و سه خودروی زرهی آمریکا را که پنجشنبه در حال حرکت به سمت یک ایست و بازرسی در منطقه «الهلبه» واقع در جنوب شرق شهر تاریخی «تدمر» بودند، هدف قرار دادند. در ارتباط با تلفات آمریکایی‌ها به خاطر این حمله ارتش سوریه، گزارشی نرسیده است. اما برخی منابع غیررسمی می‌گویند در تبادل آتش، طرفین تلفاتی داشته‌اند. این نخستین حمله مستقیم ارتش سوریه به نیروهای آمریکایی است. پیش از این و در 17 خردادماه، نیروهای سوری مانع عبور یک کاروان نظامی آمریکایی در «قامشلی» (نزدیکی مرزهای ترکیه) شده بودند. اما، این ممانعت به درگیری میان طرفین نینجامیده بود. «تدمر» در بخش شرقی استان حمص قرار دارد.
خبرها از سوریه در ارتباط با درگیری روز پنجشنبه ارتش سوریه با نظامیان آمریکایی حاکی است که جنگنده‌های آمریکایی یک مقر نظامی ارتش سوریه در «جبل الغراب» را بمباران کردند، که مرگ یک افسر ارتش سوریه و جراحت سطحی یک نظامی دیگر را به دنبال داشت. از استان «دیرالزور» سوریه هم خبر رسیده، جنگنده‌های آمریکایی با بمباران روستای «الشعفه» در بخش شرقی این استان، هشت غیرنظامی را کشتند و پنج تن دیگر را زخمی کردند. این حمله باعث وحشت مردم و فرار آنها از روستا شده است.
سلاح‌های شیمیایی از اروپا می‌رسند
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما اعلام کرده که تجهیزات و تسلیحات شیمیایی موجود در سوریه که شبه نظامیان در اختیار دارند، توسط کشورهای اروپایی تولید شده است.


«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، نیز گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان را که دولت سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده بود، رد کرد. به گفته لاوروف، این گزارش براساس داده‌های به دست آمده از شبکه‌های اجتماعی تهیه شده و سندیت ندارد.
کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، طی گزارشی جانبدارانه که روز پنجشنبه منتشر شده بود، دولت سوریه و گروه‌های تروریستی را به ارتکاب جرایم جنگی در «غوطه شرقی» متهم کرد.