درباره جنگ روانی

راه‌های متنوعی برای خنثی سازی جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن وجود دارد. اما مهم‌ترین و اولین راه، کاهش معضلات و موانع داخلی است. زمانیکه مشکلات داخلی کشور به خصوص در زمینه اقتصادی، معیشتی و بیکاری کاهش پیدا کند، ضریب اعتماد هم بالا می‌رود. با اینکه بحث تولید خبر، محتوای رسانه‌ای و ... مهم است اما زمینه اجتماعی و روانی مهم‌تر از شیوه‌ها و تکنیک‌هایی است که برای مقابله با جنگ روانی اندیشیده می‌شود. اگر زمینه اجتماعی و روانی اصلاح نشود به همان نسبت امکان پذیرش، اعتماد و باور از سوی مردم مهیا نمی‌شود. برای جلب مشارکت بیشتر مردم باید امکان فعالیت بیشتر حوزه‌های عمومی، جامعه مدنی، تشکل‌های مختلف (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی) فراهم شود، چرا که نقش بسیار مهمی در جلب مشارکت دارند.
تنها اکتفا کردن به رسانه‌های رسمی و دولتی کافی نیست. این دومین اصل پس از کاهش معضلات کشور است که بسیار مهم و تاثیرگذار است. نکته مهم دیگر، کنترل رسانه‌های داخلی است که در تولید مطلب، اخبار، گزارش و... در بسیاری از مواقع مواردی را مطرح می‌کنند که زمینه‌ساز هستند. این رسانه‌ها باید دیدگاه‌های مختلف متخصصان و کارشناسان را انعکاس دهند و نه فقط چهره‌های دولتی را. نکته سوم اینکه باید میدان برای ایفای نقش نخبگان، متخصصین و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلفی که سیاسی نیستند اما بسیار نخبه و کارشناس هستند مهیا شود. در حال حاضر این موضوع درحد لازم و مقبول نیست. به این دلیل که زمینه برای آنها چندان وجود نداشته و از این اقشار سلب اعتماد و انگیزه شده است. باید این سلب اعتماد با رویکرد همگرایی که زیاد همراه با نفی، سلب و اتهام نباشد بازسازی شود.
اما با همه این سخنان باز هم نکته اول مهم‌تر است زیرا زمانی حمله انجام می‌شود که زمینه جنگ روانی و ضعف داخلی وجود داشته باشد. اگر این زمینه در جامعه نباشد، جنگ روانی تاثیری نخواهد داشت. کسی به خود اجازه نمی‌دهد به افراد قوی حمله کند. اما متاسفانه در جامعه کنونی ایران این زمینه مهیا شده است. مشکلات اجتماعی و اقتصادی که موجب نارضایتی می‌شود، باعث می‌شود هر مطلب درست و غلطی که وارد کشور می‌شود زمینه پذیرش داشته باشد. جامعه‌ای که در اعتدال، رفاه، شادمانی و توسعه به سر می‌برد هر یاوه‌ای را نمی‌پذیرد. این جامعه بیشتر تامل و تعمق کرده و با حالت انفعالی منتظر این نیست که بر روی هر مورد منفی متمرکز شود. اما اکنون آنقدر معضلات زیاد شده که می‌بینیم هر حرف درست و غلطی زمینه طرح و تا حد زیادی پذیرش پیدا می‌کند. از دیگر راه‌های خنثی‌سازی جنگ روانی دشمن، آگاهی‌بخشی است. این روش خوب و مربوط به سطح ذهنی افراد جامعه است اما مهم‌ترین سطح نیست. در مجموع به هر میزانی که مشکلات رفع شود به همان اندازه هم میزان نفوذ توطئه و تاثیرگذاری روانی کم‌تر می‌شود.