رخت چرک را درون خانه می‌شوئیم

درباره پاسخ سیاستمدارانه مسعود شجاعی به پرسش خبرنگار خارجی
در خصوص حضور زنان ایرانی در استادیوم‌های ورزشی
رخت چرک را درون خانه می‌شوئیم



آفتاب یزد-گروه اجتماعی: کارلوس کی‌روش سرمربی و مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران پیش از رویارویی با تیم ملی اسپانیا در نشست خبری که روز سه شنبه برگزار شد پاسخگوی خبرنگاران بودند. این نشست خبری روال عادی پرسش و پاسخ‌های همیشگی را طی می‌کرد که سوال یک خبرنگار برزیلی حاضر در این جلسه فضا را برای دقایقی به سمتی دیگر برد. سوالی که با واکنش و جواب جالب مسعود شجاعی که عده‌ای آن را هوشمندانه توصیف کرده‌اند مواجه شد. یکی از سوالاتی که از شجاعی پرسیده شد، پیرامون حضور بانوان در ورزشگاه‌های ایران بود که در این باره بحث‌های مختلفی تاکنون شده است. کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش گفت: «ما یک خانواده هستیم و این یک ملت است که در زمین مسابقه به میدان می‌رود. این تنها یک حرف نیست و ما آن را ثابت کردیم. اگر بخواهیم در این نشست درباره حضور زنان در ورزشگاه صحبت کنیم، بی‌احترامی‌به تیم حریف و سایر رسانه‌هاست. ترجیح می‌دهم این مسئله را در خانواده خود حل کنیم و اگر فرصت مناسبی بود، بعدا درباره آن صحبت خواهم کرد.» البته این اولین باری نیست که مسعود شجاعی با موضع‌گیری‌ها و رفتارهایش خبرساز شده است. حالا و در شرایطی که با شروع مسابقات جام جهانی 2018 فوتبال بار دیگر مسئله حضور زنان کشورمان در ورزشگاه‌ها به بحثی داغ در محافل سیاسی، اجتماعی تبدیل شده این اظهارنظر با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است.

چه کسی درست می‌گوید؟
پس از این سخنان برخی افراد با واکنش‌های تند خود این بازیکن را آماج انتقادهای خود قرار دادند. این عده مخالف سکوت شجاعی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها در این نشست خبری مهم بودند و گفتند که توقع آنها از این بازیکن بیشتر از این سخنان بوده است. این در حالی بود که در مقابل، عده‌ای دیگر این سخنان شجاعی را هوشمندانه و قابل تقدیر دانستند. در واقع در این راستا گفته شد، از آنجا که تیم ملی در آستانه یک بازی مهم قرار دارد لزومی‌ندارد حاشیه‌ای ایجاد شود.
ضمنا انتقاد و اعتراض نسبت به عدم حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی بارها از سوی این بازیکن در موقعیت‌های گوناگون از جمله در دیدار با رئیس‌جمهور عنوان شد که بازتاب خوب و مفیدی داشت.

زیرکی شجاعی در خارج از مرزها
در ادامه به دلیل هیاهوی زیادی که بر سر این ماجرا به وجود آمده است،‌ آفتاب یزد پیرامون موضع‌گیری اخیر کاپیتان تیم ملی ایران با یکی از فعالان حوزه زنان به گفت‌و‌گو پرداخته است. الهه کولایی درباره واکنش کاپیتان تیم ملی ایران در روسیه گفت: «موضع‌گیری آقای شجاعی درمورد حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی یکی از زیرکانه‌ترین پاسخ‌هایی است که یک ایرانی در محیط بین‌المللی می‌تواند به انتقاد از برخی رفتارها و عملکردهای داخلی بدهد. به ویژه آنکه او پیش از این در این زمینه موضع حمایتی خود را از این حق زنان و دختران اعلام کرده است اما اینکه هوشیارانه و زیرکانه در خارج از مرزهای ملی و در محیط بین‌المللی حاضر نمی‌شود به یک مسئله داخلی بپردازد، فی‌النفسه امر مبارکی است.» او افزود: «در واقع همانطور که مسعود شجاعی گفته است، این نوع مسائل را باید در درون مرزهای ملی ولو آنکه انعکاس بیرونی پیدا کند مورد بررسی و پیگیری قرار داد. اینکه در یک محیط بین‌المللی نسبت به انتقاد به برخی مسائل داخلی به شکلی بی‌پرده و عریان به انتقاد بپردازیم به نظر می‌رسد رویکرد مناسبی نباشد.» این استاد دانشگاه تهران در ادامه دفاع از سخنان شجاعی اظهار کرد: «فراموش نکنیم در این زمینه کشورهای دیگر نیز حساسیت و تعصب زیادی نشان می‌دهند.
به تعبیری فرانسوی‌ها در این باره می‌گویند «رخت چرک را درون خانه می‌شوییم». این مباحث که بسیار اساسی و قابل پیگیری است بدون تردید باید با تلاش‌های افرادی مانند شجاعی و همه کسانی که به حقوق انسانی زنان در همه زمینه‌ها باور دارند در محیط داخلی پیگیری شود. ما نیازی نداریم در فضای بین‌المللی که شهروندان کشورهای دیگر به طرح مسائل و مشکلات خود نمی‌پردازند و در اینگونه فرصت‌ها به دفاع از برتری‌ها و مزیت‌های خود می‌پردازند، این گونه مسائل را طرح کنیم.»

رد ملی‌گرایی در اقدام او
کولایی معتقد است که ما نیز باید این روش را به درستی مورد استفاده قرار داده و اجازه ندهیم جنبه‌های مثبت در سایه برجسته‌سازی نکات منفی به حاشیه رانده شود. این فعال زنان این رویکرد شجاعی را بسیار ملی‌گرایانه توصیف کرده و گفت: «این اقدام در دفاع از مردم و منافع ایرانیان بوده و او باید در ادامه تلاش خود در داخل و پس از بازگشت تعهد خود را به مواضع پیشین خود در دفاع از حقوق زنان همچنان دنبال کند و پاسخی مناسب به هواداران فوتبال در کشور آن هم در میان زنان به درستی و به‌شکل رضایت‌بخش و قانع‌کننده اعلام کند.»

اظهارنظرهای هیجانی ممنوع!
اگرچه مسعود شجاعی در ماه‌های اخیر به نوعی حاشیه‌ساز بوده است، (از حذف نام او در لیست تیم ملی فوتبال ایران و حذف تصویرش در بیلبورد حمایت از تیم ملی گرفته تا اظهارات اخیرش در محافل بین‌المللی) اما نباید اقدام او را در تضاد با رویکرد پیشین او دانست و با اظهارنظرهای هیجانی سعی در تخریب این شخصیت ملی داشت. به ویژه اینکه شجاعی در این کنفرانس موضوع حق زنان برای ورود به ورزشگاه‌ها را
رد نکرد بلکه حل موضوع را به گفت‌وگوهای داخلی
ارجاع داد.