الگوی هیتلری ترامپ

حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل، اینبار ایالات متحده آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل جدا کرد. ایالات متحده آمریکا که سال گذشته ابتدا به شرط اصلاحات در این سازمان باقی مانده بود، حالا با ادعای بی‌اعتنایی به نقض حقوق بشر در برخی کشورها و اتخاذ مواضع مغرضانه علیه اسرائیل، شورای حقوق بشر سازمان ملل را ترک کرده است. گرچه این خروج اتفاق غیرمنتظره‌ای نبوده و ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید با بهانه‌های واهی علاوه بر خروج از سازمان‌ها به معاهدات بین المللی نیز پایبند نمانده است.
بدون شک این نه اولین بار است و نه آخرین باری خواهد بود که ترامپ در حمایت از رژیم صهیونیستی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرد. موضع گیری‌های اخیر آمریکا همواره نشان داده است که ترامپ صهیونیست‌ها را از خود ناامید نمی‌سازد. 
هیلی شورای حقوق بشر را به خصومت بی‌پایان با رژیم صهیونیستی متهم کرد و گفت: این نهاد در سال میلادی جاری پنج قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده که بیش از پنج برابر تعداد قطعنامه‌هایی است که در مجموع علیه کره شمالی، ایران و سوریه به تصویب رسانده است.  ترامپ به شدت تحت تاثیر اسرائیل است، این امر نشان می‌دهد که تاثیر چشمگیر صهیونیست‌ها در اقتصاد آمریکا، تاجر به نامی به نام ترامپ را وسوسه می‌کند که این منافع عظیم اقتصادی را قربانی حقوق بشر نکند حتی اگر طبعاتی چون مخدوش شدن چهره آمریکا، انزوای و اخراجی خودخواسته از مجامع بین المللی را در پی‌داشته باشد.
آمریکا و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد همواره رابطه پر فراز و نشیبی داشته‌اند. ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری «جورج بوش» پسر شورای حقوق بشر را تحریم کرد؛ به این دلیل که معتقد بود که این نهاد کشورهایی با کارنامه ضعیف حقوق بشری را به عضویت می‌پذیرد. دولت «باراک اوباما» در ماه مه سال ۲۰۰۹ میلادی با تجدید نظر در موضع واشنگتن بار دیگر به عضویت شورای حقوق بشر درآمد. گرچه در آن زمان این اقدام اوباما به مذاق تل‌آویو خوش نیامده بود، اما حالا اسرائیل از این اقدام ایالات متحده استقبال و آن را تصمیمی شجاعانه می‌داند. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توئیتر خود نوشت: اسرائیل از «دونالد ترامپ»، رییس‌جمهوری، «مایک پمپئو»، وزیر خارجه و «نیکی هیلی»، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بابت تصمیم شجاعانه آنها علیه ریاکاری و دروغ‌های به اصطلاح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سپاسگزار است. 


عزم ترامپ در ترک معاهدات
دولت ترامپ که سال گذشته نیز جانبداری ضداسرائیلی را بهانه‌ای برای خروج از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) قرار داده بود، اینبار به همان بهانه از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شده است. ترامپ بار دیگر ثابت کرد که عزم خود را جزم کرده است تا از نهادهای بین‌المللی روی برگرداندن و توافق‌های چندجانبه را ترک کند. ترامپ در حدود ۵۰۰ روز ریاست‌جمهوری از توافقنامه‌های بین‌المللی همچون پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)، توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم خارج شده است. ترامپ در اتخاذ این تصمیم‌ها همواره بر این عقیده استوار که آمریکا برای او از اولویت اول برخودار است و حضور در معاهدات بین‌المللی چیز جز هزینه اقتصادی برای ایالات متحده آمریکا در بر ندارد. این تاجر آمریکایی حالا بر صندلی قدرتمند‌ترین اقتصاد جهان تکیه زده و هرآنچه را که احساس کند منافع اقتصادی کشورش را به خطر می‌اندازد را بدون کمترین تعارفی حذف می‌کند.
هیلی سال گذشته هم اعلام کرده بود که آمریکا تنها در صورتی در شورای حقوق بشر می‌ماند که اصلاحات ضروری محقق شود. موضع گیری این مقام عالی‌رتبه آمریکایی نشان می‌دهند که آمریکا سیاست خارجی را پیش گرفته است که کشورها به دو دسته تقسیم می‌شوند، کشورهای که از آمریکا اطاعت می‌کنند و کشور‌های که در مقابل آن می‌ایستند. به گفته هیلی این شورا سازمانی است که شایستگی نامش را ندارد، وقتی که شورای به اصطلاح حقوق بشر نمی‌تواند به نقض شدید حقوق بشر در ونزوئلا و ایران رسیدگی کند و جمهوری دموکراتیک کنگو را به عنوان یک عضو می‌پذیرد، ارزش اسم خود را از دست می‌دهد. وی همچنین از عضویت کشورهایی نظیر چین،‌ کوبا و ونزوئلا انتقاد کرد و مدعی شد که این کشورها خودشان به تعرض به حقوق بشر متهم هستند. کاخ سفید در حالی اعضایی چون چین، کوبا، مصر، کنگو و ونزوئلا را ناقضان حقوق بشر در شورا خطاب می‌داند که سال‌ها در برابر عضویت عربستان سعودی سکوت اختیار کرده و حتی از آن حمایت کرده است. کشوری که این روزها جنایاتش در یمن بر کاملا عیان شده است.
واکنش‌ها به خروج آمریکا
دبیر ستاد حقوق بشر ایران درباره خروج آمریکا از شورای حقوق بشر گفت: شورای حقوق بشر جای مناسبی برای کشورهایی همچون آمریکا که دارای رکوردهای فضاحت بار در مسائل حقوق بشری و جنایات علیه بشریت هستند، نیست. به گزارش خبرگزاری تسنیم «محمد جواد لاریجانی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را خبری مسرت آمیز تلقی کرد و افزود: خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل باید توسط تمام کشورهایی که به حقوق بشر به عنوان یک ارزش رفتاری  به دور از استانداردهای دوگانه نگاه می‌کنند، یک خبر مسرت آمیز تلقی شود.
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه داده است که کشورهای دیگری هم  که  دستشان به جنایت‌های عظیم علیه بشریت آلوده است جایشان در شورای حقوق بشر نیست. 
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای گفته است: بهتر بود که واشنگتن در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باقی می‌ماند. اساس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نقش بسیار مهمی در تحکیم حقوق بشر و حمایت از آن در سرتاسر جهان دارد. دیده‌بان حقوق بشر نیز خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را بازتاب غم‌انگیز سیاست‌های یک‌بعدی واشنگتن در دفاع از سوءاستفاده‌های رژیم صهیونیستی نامید و آن را تعجب‌آور ندانست.
«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا تصمیم آمریکا به خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را مایه تأسف خوانده است. جانسون تاکید کرده است که هرچند این نهاد بین‌المللی نیازمند اصلاحات است، اما بریتانیا در آن باقی می‌ماند. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای حساب‌کشی از کشورها حیاتی است. وی خاطرنشان کرده است که هرچند این نهاد بین‌المللی نیازمند اصلاحات است، اما انگلیس در آن باقی می‌ماند. 
«ماریا زاخاووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: با خروج آمریکا از شورای حقوق بشر، امیدواریم در این سازمان شاهد سیاسی کاری و استانداردهای دوگانه نباشیم. وی همچنین گفت: توجیهات آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر را جز ریاکاری نمی‌توان چیز دیگری توصیف کرد.
«گنگ شوآنگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در یک نشست خبری گفت: چین از بابت تصمیم آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر اظهار تاسف می‌کند. چین به همکاری با همه طرف‌ها ادامه می‌دهد تا در توسعه سالم حقوق بشر در سراسر جهان از طریق گفتگوی سازنده و دیگر همکاری‌ها مشارکت کند. گنگ درباره انتقاد آمریکا از سوابق حقوق بشری چین گفت: آمریکا این حقیقت را نادیده می‌گیرد که هر کسی که تعصب نداشته پیشرفت عظیم چین در حوزه حقوق بشر را دیده است.
«بکر بوزداغ»، معاون نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اظهارداشت: اسرائیل در صدر نقض حقوق بشر قرار دارد. موضع جديد آمریکا نیز براى حمایت نامحدود آن از مرام اسرائیل است. دولت آمریکا مسئول نقض حقوق بشر است.
سیاست مهاجرتی جنجالی
کاخ سفید در حالی از نقض حقوق بشر در سازمان حقوق بشر سازمان ملل سخن می‌گوید که جدا کردن اجباری والدین و فرزندان مهاجران غیرقانونی در مرز آمریکا با مکزیک بسیار خبر ساز شده است. چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا اذعان کرد که در راستای اجرای این سیاست حدود ۲۰۰۰ کودک مهاجر غیرقانونی از والدین‌شان در مرز آمریکا و مکزیک جدا شده‌اند.
روز گذشته نیز ترامپ از اقدام کنگره برای حل و فصل بحران سیاسی ناشی از بازداشت مهاجران غیرقانونی حمایت کرده است. مقام‌های دولت ترامپ از این سیاست دفاع کردند، اما «مایکل هایدن»، رئیس اسبق سازمان سیا در اظهار نظری مناقشه برانگیز در فضای مجازی این سیاست را با اقدامات آلمان نازی مقایسه کرد.
هایدن عکس سیاه و سفید یک قطار که به سوی اردوگاه آشویتس در حرکت بود را منتشر و زیر آن نوشت: «دولت‌های دیگری هم وجود داشتند که مادران را از فرزندانشان جدا می‌کردند». «دیان فاینستاین»، سناتور دموکرات آمریکایی نیز این سیاست ترامپ را مشابه با اردوگاه‌های آلمان نازی دانست. 
«جف سشنز»، دادستان کل آمریکا مدعی شد مقایسه سیاست مهاجرتی «دونالد ترامپ» با آلمان نازی درست نیست. این اظهارات سشنز، دادستان کل دولت ترامپ، همزمان با آن مطرح شد که ترامپ مدعی افزایش جرم و جنایت در آلمان به دلیل مهاجرت بی رویه به این کشور شد. سشنز در تاکید کرده است که به هیچ وجه نباید کمپ‌های مخصوص کودکان مهاجران غیرقانونی در مرز آمریکا و مکزیک را با اردوگاه‌های مرگ آلمان نازی مقایسه کرد. زیرا نازی‌ها کسانی بودند که جلوی ترک کشورشان توسط یهودی‌ها را می‌گرفتند و آنها را استرداد نمی‌کردند. ترامپ اما همچنان خواستار تصویب قوانینی است که با وعده‌های انتخاباتی او در مورد مقابله با مهاجرت غیرقانونی و همچنین کاهش مهاجرت به ایالات متحده منطبق باشد. او گفته است هر چه را که کنگره تصویب کند، امضا خواهد کرد. جدا کردن فرزندان از والدین با انتقاد و ابراز نارضایی بسیاری در داخل آمریکا همراه بوده است. اعضای حزب جمهوریخواه نیز از تاثیر منفی شرایط کنونی بر وجهه این حزب نگران هستند و معتقدند که باید این بحران به سرعت فیصله یابد. بعضی ناظران ترامپ را متهم کرده‌اند که از شرایط کنونی، برای فشار بر کنگره جهت تغییر سریع قوانین مهاجرتی بهره‌بردای می‌کند.
نهادهای دفاع از حقوق مدنی پس از بازدید از مراکز بازداشت مهاجران غیرقانونی و همچنین محل نگهداری کودکان، گزارش‌هایی از وضعیت روحی نامناسب والدین و کودکان منتشر کرده‌اند. برخی از مخالفان این سیاست با انتشار نوارهای صوتی حاوی بی‌تابی کودکان، وضعیت کنونی را غیرقابل قبول دانسته‌اند.
پاپ فرانسیس از سیاست‌های دولت ترامپ در خصوص جدا کردن والدین و کودکان در مرز این کشور با مکزیک انتقاد کرد و گفت، پوپولیسم پاسخی برای مشکل مهاجران جهان نیست.
به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس حمایت خود را از انتقادات مطرح شده علیه جدایی کودکان از والدینشان در مرز آمریکا و مکزیک ابراز کرد و این اقدام را در تضاد با ارزش‌های اخلاقی و کاتولیک دانست.