پایان اعتراض دانشجویان

دیروز خبر زیادی از ادامه اعتراض دانشجویان به احکام صادره برای دانشجویان بازداشتی منتشر نشد چرا که مسئولان از اقدامات خود برای دانشجویان خبر دادند. دانشجویان دانشگاه تهران دیروز و در چهارمین روز تجمع خود در اعتراض به احکام صادره برای برخی دانشجویان، از معاون فرهنگی وزارت علوم خواستند تا موضوع را در هیات دولت مطرح کند. در این راستا معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به حسن نیت مسئولان امر برای پیگیری مطالبات دانشجویان معترض در خصوص تجدید نظر برای احکام قضایی دانشجویان گفت: اسامی دانشجویان دارای احکام قضایی را در اختیار دادستانی تهران قرار دادیم تا در پروسه تجدید نظر وضعیت آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد. غلامرضا غفاری یادآور شد: با توجه به نوع اعتراضات دی ماه گذشته و مباحثی که مطرح شد، بخش‌هایی از دانشجویان نیز به این مطالبات ورود پیدا کردند که در نهایت منجر به بازداشت جمعی از آن‌ها شد. البته آمار این دانشجویان به دلیل شناور بودن روند بازداشت‌ها قطعی نیست. دکتر غفاری ادامه داد: هفته گذشته ما شاهد صدور احکام اولیه برای پنج نفر از دانشجویان بازداشتی سال گذشته شدیم که خود این احکام موجب اعتراضات دانشجویان شد و به نوعی آن‌ها این نگاه و باور را دارند که احکام اولیه این دانشجویان بسیار سنگین است و به اذن آن معترضان احکام اولیه دانشجویان بازداشتی کاملا به دور از انصاف بوده و می‌طلبد تجدید نظری نسبت به این احکام صورت بگیرد. وی خاطرنشان کرد: دانشجویان معترض دانشگاه تهران خواستار این هستند که در احکام دانشجویان بازداشت شده تجدید نظری از سوی مسئولان قضایی صورت بگیرد و آن‌ها در صدور حکم خود وضعیت و شرایط دانشجویان و دانشگاه‌ها را لحاظ کنند که البته این دانشجویان در دانشکده علوم اجتماعی مطالبات خود را در فضایی آرام مطرح کردند و خواستار این هستند که حتما تجدید نظری در احکام اولیه صورت بگیرد. معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان اینکه احکام قوه قضائیه برای 6 دانشجو صادر شده که 2 نفر آنها آقا و 4 نفر خانم و اغلب آنها از دانشجویان دانشگاه تهران بودند، خاطر نشان کرد: صدور احکام اولیه به دانشجویان از جانب قوه قضائیه صورت گرفته و برای اینکه در این زمینه تجدید نظری اتفاق بیفتد باید لایحه تجدید نظر از سوی دانشجویان تنظیم و در زمان مقرر تحویل داده شود و انتظار ما نیز این است که مسئولان با نگاهی از نوع رافت اسلامی در مورد این احکام تجدید نظر کنند. وی در پایان با تاکید بر اینکه دانشجویان معترض دانشگاه تهران پذیرفتند که در موعد مقرر در امتحانات پایان ترم خود شرکت کنند، گفت: نگرانی دانشجویان این بود که اگر ترم پایان بپذیرد، مطالبات آن‌ها از سوی مسئولان پیگیری نخواهد شد اما من این قول را می‌دهم که وزارت علوم همواره دنبال حل مسائل دانشجویان در فضای آرام و با کمترین هزینه است و آن‌ها نیز تحریم امتحانات را وسیله پیگیری مطالبات خود قرار ندهند.
مذاکره وزیر با رئیس قوه قضائیه
وزیر علوم هم دیروز با اشاره به اقدامات انجام شده درباره صدور احکام قضایی دانشجویان گفت: همکاران من در دانشگاه تهران و ستاد وزارت علوم پیگیر حل مشکل دانشجویان از راه‌های قانونی بوده‌اند و شخصا نیز با رئیس قوه قضائیه برای رفع مشکل این دانشجویان صحبت کرده‌ام. احمد غلامی ادامه داد: اکنون نیز بلافاصله پس از دریافت خبر صدور حکم اولیه برای دانشجویان، دستور تشکیل کمیته‌ای را داده‌ام که پیگیر موضوع باشند. وزیر علوم تاکید کرد: شخصا نیز بلافاصله پس از بازگشت از سفر، پیگیر موضوع خواهم بود تا با تجدید نظر مسئولان، مشکلات رفع شوند. وی در پایان خاطرنشان کرد: از دانشجویان نیز می‌خواهم در مهلت قانونی، با مراجعه به مراجع قضایی درخواست تجدید نظر خود را تسلیم نمایند.
تشکیل کمیته پیگیری


قائم‌مقام وزیر علوم از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری وضعیت و ارائه درخواست تجدیدنظر در احکام ۵ دانشجوی دانشگاه تهران که در تجمعات حضور داشتند، خبر داد. عبدالرضا باقری عصر چهارشنبه در جمع خبرنگاران در رابطه با احکام صادر شده قوه قضائیه برای تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران که در تجمعات شرکت داشتند، اظهار داشت: برای تعدادی از دانشجویان ما در دانشگاه تهران که البته بر اساس گزارش‌ها عمده فعالیت‌های آن‌ها بیرون از دانشگاه بوده است، در قوه قضائیه پرونده تشکیل شد. وی تصریح کرد: از همان ابتدا وزارت علوم تلاش کرد از طریق راه‌های قانونی کمک کند که مشکل آن‌ها حل شود، حتی وزیر علوم شخصا با رئیس قوه قضائیه در این رابطه صحبت کرد. قائم مقام وزیر علوم با تاکید بر اینکه الان هم حکم اولیه برای ۵ نفر از آن‌ها صادر شده است، ادامه داد: کمیته‌ای برای پیگیری موضوع تشکیل شده و راه را از مسیرهای قانونی دنبال می‌کنیم؛ امیدواریم با ارائه درخواست تجدید نظر دانشجویان به قوه قضائیه و مساعدت‌های قوه قضائیه بتوانیم مشکلات آن‌ها را حل کنیم.