روسيه - عربستان ضد توافق اوپك

آرمان- سوسن یحیی‌پور: سمینارهای بین‌المللی اوپک از جمله قدیمی‌ترین رویدادهای مهم انرژی در جهان محسوب می‌شوند. روز گذشته هفتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین برگزار شد که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و امانوئل ایبه‌کاچیکو، وزیر نفت نیجریه دو سخنران کلیدی آن بودند. «نفت؛ همکاری برای آینده‌ای پایدار» به‌عنوان شعار اصلی سمینار امسال انتخاب شده است.
نفت یک سلاح نیست
وزیر نفت گفت: نفت یک سلاح نیست که به‌عنوان ابزاری سیاسی علیه برخی کشورها مورد استفاده قرار گیرد؛ اوپک هم یک سازمان سیاسی نیست و لازم است هرگونه استفاده از نفت به‌عنوان یک سلاح یا ابزار علیه برخی کشورها را محکوم کند. به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه در بدو ورود به هتل کمپینسکی وین، افزود: برای من و برخی اعضای اوپک بسیار مهم است که بازار نفت غیرسیاسی باشد؛ براساس منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمل کند و مبتنی بر عرضه و تقاضا پیش برود. او ادامه داد: اوپک سازمانی نیست که از دستورهای رئیس‌جمهوری آمریکا پیروی کند. زنگنه با بیان این‌که ایران هیچ‌محدودیتی برای مذاکره با وزرا و شرکت‎های خارجی ندارد، گفت: سعی می‌کنم با بیشتر آنها مذاکره کنم. بیژن زنگنه گفت: قرار نبود در جلسه اوپک در مورد افزایش تولید بحثی داشته باشیم. پرداختن به این موضوع نشان دادن چراغ سبز به تصمیم‌های آمریکاست. او با بیان اینکه از نظر من حتی ۵۰۰‌هزار بشکه هم نباید به تولید نفت اضافه شود، افزود: بر اساس توافق قبلی، قرار بود حدود دو‌میلیون بشکه کاهش تولید داشته باشیم که هم اکنون در عمل شاهد سه‌میلیون بشکه کاهش تولید هستیم، بنابراین اگر اعضای اوپک یک‌میلیون بشکه نفت وارد بازار کنند، دیگر مشکلی نبوده و نیازی به افزایش تولید نیست. زنگنه در پاسخ به اینکه نظر شما درباره خروج روسیه از توافق کاهش تولید چیست، گفت: این میل خود آنهاست، روس‌ها کاملا داوطلبانه به تصمیم کاهش تولید پیوستند و هیچ‌تعهدی در این ارتباط ندارند. موضوع صحبتم غیراوپک نیست. بحث من تنها در مورد اوپک و تصمیم‌های آن است. او با بیان اینکه تصمیم آقای ترامپ مبنی بر خروج از برجام مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌های نفت است، به‌طوری که پس از اعلام آن قیمت نفت افزایش شش دلاری را شاهد بود، ادامه داد: اکنون قیمت‌ها براساس بنیان‌ها نیست، بلکه بر اساس تصمیم‌های سیاسی است.
اجماع اوپکی‌ها درمورد ترامپ بعید است


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه انتظار ترامپ اجماع قطعی کشورهای عضو اوپک در مورد خواسته‎های اوست، گفت: با توجه به شرایط امروز، بعید می‌دانم اعضای اوپک در این باره به اجماع نزدیک شوند. بهروز نعمتی که به همراه وزیر نفت برای حضور در اجلاس اوپک به وین سفر کرده، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اوپک هم اکنون در شرایطی حساس و تاریخی قرار گرفته، در بازار نفت باید عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تنظیم کند. در مقاطع قبلی یکی از گله‌مندی‌های ما این بود که قیمت نفت واقعی نیست. امروز هم فکر می‌کنیم که نفت قیمت واقعی خود را پیدا کرده است.
استقبال از نفت 70دلاری
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم با بیان اینکه ما از قیمت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار به ازای هر بشکه استقبال می‌کنیم، گفت: افزایش قیمت نفت بیش از این میزان باعث تبعات بعدی و حتی در آینده منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود به همین دلیل ما معتقدیم که قیمت نفت بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه مناسب است. به گزارش ایسنا، اسدا... قره‌خانی درباره کاهش قیمت نفت، افزود: بعید است که قیمت هر بشکه نفت بیش از این کاهش داشته باشد. نظر ما هم این است که قیمت هر بشکه بین ۶۵ تا ۷۰ دلار مناسب است، بودجه کشور نیز روی همین قیمت بسته شده است.
مسکو خواهان افزایش تولید
روسیه خواهان آن است تا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان عمده کاهش تولیدی که کمک کرد بازار تثبیت شده و قیمت‌ها تقویت شوند را پایان دهند. به گزارش «آرمان» به‌نقل از فایننشیال تایمز، روز گذشته وزیر انرژی روسیه در مینسک، گفت: مسکو خواهان آن است که اوپک و متحدانش اجازه دهند 5/1‌میلیون بشکه در روز به بازار بازگردد. او افزود: قیمت‌ها به حد کافی متعادل شده‌اند تا چنین افزایش شدید تولید را جذب کنند.
روسیه شریک تاکتیکی ما نیست
یک کارشناس ارشد انرژی در رابطه با تصمیم روسیه، اظهار کرد: ما متاسفانه تصور کردیم که روسیه شریک استراتژیک ماست، اما این کشور حتی شریک تاکتیکی ما هم نیست. در شرایط کنونی بهترین راه ما این است که با حفظ عزت ملی و غرور ایرانی با دنیا چه اروپا و چه کشورهای منطقه درست صحبت کنیم و تعامل داشته باشیم. مرتضی بهروزی‌فر درباره توافق اخیر روسیه و عربستان در بازار نفت، به ایلنا، گفت: باید بدانیم که روسیه همیشه فقط با برگ ایران بازی کرده و به‌طور طبیعی به‌دنبال منافع ملی کشور خودش است، مثلا زمانی که چهار قطعنامه علیه ایران وضع شد اگر روسیه نمی‌خواست این اتفاق نمی‌افتاد، اصلا اینطور نیست که چه منفعت و ضرری نصیب ایران می‌شود.