ايالات متحده از شوراي حقوق بشر سازمان ملل خارج شد: استاندارد يگانه امريكا

ميثم   سليماني
روزگاري امريكا خود را حداقل به اسم و ژست، سردمدار و رهبر برخي مسائل مي‌دانست. حقوق بشر، پذيرش مهاجران و حمايت تمام‌قد از متحدان و مبارزه با تروريسم از جمله موضوعاتي بود كه امريكا همواره ادعاي رهبري آن را داشته است. اما به نظر مي‌رسد در طول دو سال گذشته شرايط تغيير كرده است. امريكا ديگر نمي‌خواهد حتي به ژست نيز اين شرايط را حفظ كند، بلكه مي‌خواهد تبديل به كشوري شود كه تنها منافع خود را در نظر مي‌گيرد و با اين شرايط اكنون اين امريكاست كه تبديل به كشوري ياغي در جهان مي‌شود.
در آخرين مجموعه از سلسله رفتارهاي مخرب امريكا، نيكي هيلي، سفير ايالات متحده در سازمان ملل رسما اعلام كرد كه ايالات متحده از شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج مي‌شود و اين شورا را متهم كرد كه به صورت دايم بر ضد متحد ايالات متحده يعني اسراييل دست به اقدام مي‌زند. اين اقدام ايالات متحده براي خروج از شوراي حقوق بشر سازمان ملل در حالي صورت مي‌گيرد كه امريكا خود در معرض يك نقض جدي حقوق بشر قرار دارد و اكنون در مرز با مكزيك شاهد آن هستيم. جداسازي كودكان از پدرومادرها در مرز تبديل به موضوعي شده است كه سراسر جهان آن را مشاهده كرده‌اند. حركتي كه اداره كميسارياي عالي حقوق بشر سازمان ملل اقدام جداسازي فرزندان از والدين را غير قابل قبول دانسته است.
هيلي در سخنراني‌اي كه از وزارت امورخارجه ايراد مي‌كرد به همراه وزيرخارجه مايك پمپئو جلوي دوربين ايستاد و از خروج امريكا از اين شورا دفاع و اعلام كرد كه اين شورا به درخواست ايالات متحده براي اصلاحات در آن بي‌اعتنايي كرده است. هيلي گفت: نقض‌كنندگان حقوق بشر كماكان در اين شورا حضور دارند و رژيم‌هاي غيرانساني جهان همچنان در حال فرار از بررسي‌هاي اين شورا هستند و شورا همچنان در حال بررسي نقض مقررات كشورهايي است كه پرونده‌هاي حقوق بشري مثبتي دارند اما برخي سوءاستفاده‌كنندگان به دنبال منحرف كردن موضوع هستند. شوراي حقوق بشر در ژنو مستقر است و در آن 47 عضو سازمان ملل متحد حضور دارند كه مسووليت حمايت از حقوق بشر برعهده آنها است. حضور ايالات متحده در اين شورا موجب مي‌شد تا بتواند از اين تريبون در خصوص جنايات حقوق بشري سخن بگويد، اما به نظر مي‌رسد امريكا قصد دارد تا خود را از شورايي خارج كند كه ابزاري بين‌المللي براي او محسوب مي‌شد. مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده در صفحه توييتر خود نوشت، امروز ايالات متحده با خروج از شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد در برابر برخي از بدترين تقض‌كنندگان حقوق بشر ايستادگي كرد. وي افزود با افزايش و حمايت از نقض حقوق بشر و مشاركت در مبارزه عليه كشورهاي دموكراتيك، كميته حقوق بشر سازمان ملل متحد از ماموريتي كه براي آن تاسيس شده، منحرف شده است. سال‌هاست كه كميسارياي عالي سازمان ملل متحد مبتلا به يك مرض بدخيم ضد امريكايي و ضد اسراييلي شده است و اكنون روزهاي مشاركت ايالات متحده پايان يافته است. سازمان ملل از اين اقدام امريكا ابراز نا اميدي كرد. استفان دوگاريك، سخنگوي دبيركل سازمان ملل در پاسخ به اعلاميه‌هاي ايالات متحده گفت: دبيركل سازمان ملل معتقد است كه حضور ايالات متحده در شوراي حقوق بشر موثرتر خواهد بود چرا كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل، نقش بسيار مهمي در ارتقا و حمايت از حقوق بشر در سراسر جهان دارد. اين اقدام امريكا اما بلافاصله مورد انتقاد گروه‌هاي متعددي قرار گرفت و برخي گروه‌هاي حقوق بشري با ارسال نامه‌اي به مايك پمپئو اعلام كردند كه خروج ايالات متحده در راستاي از بين بردن شوراي حقوق بشر صورت گرفته، سازماني كه در راستاي تامين حقوق بين‌الملل در سطح جهان فعاليت مي‌كند. با اين حال بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل از ترامپ و هيلي به خاطر اين تصميم شجاعانه عليه رياكاري و دروغ‌هاي شوراي حقوق بشر سازمان ملل قدرداني كرد. او گفت: سال‌ها است كه شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد تبديل به سازماني ضد اسراييلي شده و به ماموريتش در حمايت از حقوق بشر خيانت كرده است. سليل شيتي، دبيركل سازمان عفو بين‌الملل در واكنش به اين اقدام گفت: رييس‌جمهور ترامپ يك‌بار ديگر مشخص كرد كه حقوق و آزادي‌هاي اساسي كه ايالات متحده مدعي حمايت از آنها است را ناديده مي‌گيرد؛ در حالي كه شوراي حقوق بشر به طور دايم در حال بررسي عضويت‌هاست و اين يك نيروي مهم براي پاسخگويي و عدالت محسوب مي‌شود. به گزارش سي‌ان‌ان خروج ايالات متحده از شورا به دنبال تلاش هيلي و هيات امريكايي براي اجراي اصلاحات و معيارهاي سختگيرانه‌تر براي عضويت و توانايي حذف اعضا براي پرونده‌هاي شديد حقوق بشري است. هيلي معتقد است، هنگامي كه شوراي حقوق بشر يا به اصطلاح حقوق بشر نمي‌تواند اقدامي براي مقابله با سوءاستفاده گسترده ونزوئلا و ايران انجام دهد و از جمهوري دموكراتيك كنگو به عنوان يك عضو جديد قدرداني مي‌دهد، چنين شورايي در واقع موجب آسيب رساندن به حقوق بشر مي‌شود.


امريكا در حالي ايران را يكي از بهانه‌هاي خود براي خروج از اين شورا مطرح مي‌كند كه نه تنها ايران عضو اين شورا نيست بلكه همواره مواضع انتقادي به اين شورا داشته كه در آن مي‌توان مشابهت‌هايي را با مواضع مقام‌هاي كنوني ايالات متحده پيدا كرد، هرچند كه از دو ديدگاه متفاوت به اين شورا نگاه مي‌شود اما نكته قابل تامل اين است كه امريكا قصد دارد تنها مواضع خود را به كرسي بنشاند و اكنون شرايط به جايي رسيده است كه تنها حرف خود را مي‌پذيرد. حتي اگر يك دنيا جمع شوند و اسراييل را جنايتكار بدانند امريكا از آن چشم پوشي مي‌كند، نقض حقوق بشر را در عربستان و بحرين مشاهده نمي‌كند و حالا ديگر كشورها را متهم به رويكرد گزينشي مي‌كند، در حالي كه استانداردهاي كنوني امريكا در بحث حقوق بشر نه‌تنها دوگانه نيست بلكه يگانه است، چرا كه هركس كه با امريكا باشد مي‌تواند هركاري كه مي‌خواهد انجام دهد و از حقوق بشر براي امريكا جز يك اسم باقي نمانده است.