پیروزترین بازنده


ورزشگاه کازان آره‌نا روسیه شب گذشته در حضور 42هزار و 718 تماشاگر میزبان دیدار ایران و اسپانیا بود. دیداری که اگرچه با تک گل دقیقه 54 کاستا‌ ‌و روی اشتباه رامین رضاییان به سود لاروخا تمام شد اما همان‌طور که کی‌روش پیش از بازی گفته بود جهان و اسپانیایی‌ها لب به تحسین پسران ایران گشودند. کی‌روش ایران را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج‌صفی (کاپیتان)، سعید عزت‌اللهی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، امید ابراهیمی، کریم انصاری‌فرد، وحید امیری، رامین رضاییان، مهدی طارمی و سردار آزمون به مصاف اسپانیا فرستاد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد ایران یک نیمه را بسته اما منطقی بازی کرد. با این‌که اسپانیا 84 درصد مالکیت توپ را در نیمه اول در اختیار داشت اما ایران به اسپانیا و ستاره‌هایش موقعیت نداد و هر‌ ازگاهی هم چشم به ضد‌حمله داشت. دفاع مدرن کی‌روش یک نیمه جواب داد و حتی حریف را عصبانی کرد. از ابتدای نیمه دوم اسپانیایی‌ها سمت راست دفاع ایران را نشانه گرفتند. رامین رضاییان که معمولا در فاز دفاعی موفق نیست، هدف اسپانیایی‌ها بود و در همان دقایق ابتدایی لاروخا توسط سیلوا و واسکس دروازه ایران را با ضرباتی خطرناک تهدید کردند. اما ایران هم دست و پا بسته نبود و در دقیقه ۵۳ کریم انصاری‌فرد از پشت محوطه جریمه اسپانیا اقدام به شوت‌زنی کرد که توپ وی با اختلاف بسیار کم به اوت رفت. درست چند ثانیه بعد از این ضربه یک لحظه اشتباه و غفلت رضاییان با تیزهوشی کاستا همراه شد و تک گل بازی به ثمر رسید. تک گلی که باعث شد کاستا بهترین بازیکن زمین شود و البته به شانسی بودن گلش اعتراف کند! پس از گل اسپانیا بازیکنان ایران از فاز تدافعی خارج شدند و چند بار دروازه لاروخا را تهدید کردند. حساس‌ترین صحنه برای ایران، صحنه‌ای بود که رامین رضاییان‌ توپ را ارسال کرد و سعید عزت‌اللهی موفق شد این توپ را به گل تبدیل کند اما داور این گل را رد کرد. بعد از بازبینی صحنه داور تایید کرد که عزت‌اللهی در آفساید بوده و این گل مردود شد. در‌واقع در جام‌جهانی 2014 به‌خاطر نبودن ویدیوچک به آرژانتین باختیم و در جام‌جهانی 2018 به‌خاطر بودن ویدیو چک به اسپانیا! البته به لحاظ آماری اسپانیا قهرمان سابق جهان و یورو کاملا برتر بود. اسپانیایی‌ها با 737 پاس که‌90 درصد آن صحیح بود، مقابل 212 پاس ایران که 65 درصد آن صحیح بود، آمار عجیبی ثبت کردند. در‌مجموع نیز اسپانیا 78 درصد مالکیت توپ و میدان را در اختیار داشت و سهم ایران 22 درصد بود. با همه این‌ها ایران قهرمانانه جنگید و جانانه بازی کرد و در‌حالی که اسپانیا با پیروزی میدان را ترک کرد، این ایران بود که از سوی تماشاگران حاضر در ورزشگاه به شدت تشویق شد. تماشاگران ایستاده به تشویق شاگردان کی‌روش پرداختند و صحنه‌های جالبی را در کازان رقم زدند. دخه‌آ دروازه‌بان اسپانیا هم به دل‌جویی از سردار آزمون پرداخت که گریه می‌کرد و سپس سراغ بیرانوند رفت و با او خوش‌و بش کرد. ایران با وجود باخت همچنان شانس صعود دارد و دیدار یوزها با پرتغال در حکم فینال است.
 مهدی مهدوی‌کیا و میشل سالگادو میهمانان ویژه فیفا برای این بازی بودند که به کنار زمین آمدند.
 گپ و گفت کی‌روش و هیرو سرمربیان 2 تیم پیش از آغاز بازی، حسابی مورد توجه عکاسان بود.
 پیش از آغاز بازی، از قالیچه‌های دستباف که پیش از هر بازی به رسم یادبود به تیم مقابل تقدیم می‌شد، خبری نبود و حاج‌صفی در مراسم پیش از شروع دیدار، فقط پرچم ایران را به راموس داد.
 جو ورزشگاه کازان آره‌نا به سود ایران بود، چه از لحاظ تعداد تماشاگر حاضر و چه به لحاظ کیفیت تشویق‌ها. صدای شیپورهای هواداران ایرانی در ورزشگاه از لحظه ورود به گوش می‌رسید.
 پیرمردی که از اصفهان به روسیه آمده، خود را با ویلچر به ورزشگاه رسانده بود.
  پیش از شروع بازی، پرنده کوچکی در زمین چمن حضور داشت که جرارد پیکه متوجه حضورش شد و آن را در دستانش گرفت تا پرواز کند.
 در دقیقه 13 بازی، کی‌روش سمت داور چهارم رفت و نسبت به روند داوری اعتراض کرد.
 بیرانوند دقیقه 23 توپ را با دست انداخت که به بازیکنان اسپانیا رسید و کی‌روش به شدت به دروازه‌بان تیم ملی ایران اعتراض کرد.
 دقیقه 24 هواداران ایران در ورزشگاه موج مکزیکی به راه انداختند که اسپانیایی‌ها هم همراهی کرده و کل ورزشگاه موج مکزیکی رفت.
 وقتی دقایق پایانی نیمه اول ایران از اسپانیا کرنر گرفت، ورزشگاه کازان منفجر شد به گونه‌ای که انگار ایران به گل رسید!
 پس از خطای سرخیو راموس روی رامین رضاییان، کی‌روش به شدت به راموس اعتراض کرد و این دو با هم درگیری لفظی داشتند.
 خبرنگار اسپانیایی که کنار خبرنگار اعزامی خراسان نشسته بود، از شکل بازی تیم ملی ایران انتقاد کرده و به خبرنگار ایرانی معترض شد که این‌که شما بازی می‌کنید، فوتبال نیست! خبرنگار خراسان هم در پاسخ گفت: «مقابل تیم قدرتمند اسپانیا کار دیگری نمی‌توانیم بکنیم!»
 
کی‌روش: شایسته باخت نبودیم
و نتیجه منصفانه نبود

کارلوس کی‌روش بعد از دیدار تیم‌های ایران و اسپانیا که با شکست یک- صفر شاگردانش به پایان رسید، گفت: «شایسته باخت نبودیم و منصفانه نبود اما این اتفاقات قبلا هم برای من در آفریقای جنوبی افتاده بود. ما تیم خوبی داشتیم و باید از اسپانیا تشکر کنیم چراکه خیلی از آن‌ها یاد گرفتیم. بازیکنان من لیاقت بیشتری داشتند.» وی ادامه داد: «تلاش‌مان را کردیم اما فکر می‌کنم نتیجه عادلانه مساوی بود. الان نمی‌خواهم چیزی بگویم چون می‌خواهیم بازی بعدی را انجام دهیم. الان نمی‌خواهم درباره انتخاب داوران چیزی بگویم. این بخشی از بازی است. باید کمک‌داور ویدیویی را بپذیریم. می‌خواهم از اسپانیا تشکر کنم چون از آن‌ها یاد گرفتیم.» کی‌روش درباره بازی دوشنبه آینده با پرتغال عنوان کرد: «ما یک فینال با اسپانیا داشتیم و یک فینال دیگر با پرتغال داریم و باید تلاش‌مان را انجام دهیم.»


 
فنایی: تصمیم داور برای مردود کردن گل ایران درست بود
محمد فنایی کارشناس داوری در خصوص تصمیمات داوری بازی ایران و اسپانیا گفت: «به‌طور کلی تصمیمات داوری تاثیر زیادی روی روند بازی نداشت و تصمیمات داوری به موقع و به‌جا بود. البته در نیمه دوم شرایط به دلیل به ثمر رسیدن گل اسپانیا سخت‌تر ‌‌شد چرا‌که برخی برخوردهای فیزیکی بین بازیکنان کار را سخت‌تر می‌کرد.» او افزود: ‌«در نیمه اول بازی توپ بیشتر در یک نیمه زمین به گردش درمی‌آمد و به همین دلیل بازی برای داور راحت‌تر بود.» فنایی در‌خصوص گل آفساید تیم ملی ایران هم گفت: «لحظه‌ای که توپ به ران پای عزت‌اللهی برخورد کرد، او در آفساید قرار داشت و به همین دلیل کمک‌داور پرچم خود را بالا برد و پس از ارتباطی که با کمک‌داور ویدیویی صورت گرفت، صحت این تصمیم کمک‌داور برای همه مشخص شد. ضمن این‌که ما در صحنه‌های آهسته نیز شاهد تصمیم درست کمک‌داور بودیم.»
 
فرناندو‌ هیرو: ایران حریف
سرسختی بود

فرناندو‌ هیرو پس از پیروزی یک- صفر تیمش برابر تیم ملی ایران گفت: «بازی خوبی را به نمایش گذاشتیم؛ در نیمه اول کاملا‌ بر بازی مسلط بودیم و چندین موقعیت گل را از دست دادیم، اما در نیمه دوم تغییر سیستم داده، با نقشه‌ای جدید وارد زمین شده و توانستیم در ۱۵ دقیقه اول بر بازی مسلط شده و به گل هم دست پیدا کنیم.» سرمربی تیم ملی اسپانیا تاکید کرد: «انتظار بازی سخت برابر ایران را داشتم و در همین‌خصوص هم با بازیکنانم صحبت کرده بودم. جام‌جهانی همیشه چنین شرایطی دارد و من از این تجربه برخوردار بودم.»‌ هیرو در خصوص شرایط تیم ملی ایران گفت: «کاملا‌ این تیم را آنالیز کرده بودیم، آن‌ها ۱۲ بازی بود که نباخته بودند و کی‌روش 7 سال است که با تیم ملی ایران کار می‌کند، این تیم دارای شخصیت بالایی است، حریف بسیار سرسختی برای ما بود، دیدید که ما تلاش زیادی کردیم و توانستیم به پیروزی دست پیدا کنیم.»
 
تماشای بازی ایران و اسپانیا در تاریکی ورزشگاه آزادی!
با صدور مجوز تماشای بازی ایران و اسپانیا در ورزشگاه آزادی، نزدیک به 6، 7 هزار نفر از علاقه‌مندان از جمله خانواده‌ها راهی این استادیوم شدند. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعتی قبل از شروع بازی، اعلام شد امکان حضور خانواده‌ها وجود ندارد اما مجوز لازم در‌نهایت داده شد. اما نور زیادی در ورزشگاه وجود نداشت و این مسئله باعث شد هواداران در تاریکی بازی را تماشا کنند. البته در پایان نیمه اول تعدادی از تماشاگران نیز با توجه به این‌که بی‌نظمی زیادی وجود داشت، اقدام به ترک استادیوم کردند.