تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه مبارک رمضان به پایان رسید و این سفره بی‌انتهای رحمت الهی دستاوردهای فراوانی داشت که برکات سازنده آن می‌تواند در بقیه اوقات سال و حتی تا پایان حیات انسان‌های خودساخته و بهره گرفته از فیوضات این ماه همچنان جاری باشد. مهم این است که راه و روش رمضانی ماندن را در سایر ایام باید دانست و توجه داشت که چه راهکارهایی، ما را در این مسیر ثابت قدم نگه می‌دارد. جالب اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت، شیوه حفظ دستاوردهای معنوی ماه مبارک رمضان را آموزش داده و راهکارهای آنرا تعلیم فرموده‌اند.
امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام در حدیث شریفی می‌فرمایند: «کوچکترین دستاورد روزه‌داران این است که خدا، تمامی گناهان گذشته آنان را می‌آمرزد تا آنان، زندگانی را پس از این ماه، از نو شروع کنند.» پس باید این دستاوردهای بزرگ را پاسداشت و با اجتناب از زشتی و پلیدی، از موانع رشد کمال دوری جست و خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خویش دانست تا لحظات تولد و رویش رمضانی در ما همیشه تازه و جاری باشد.
در این هفته همچنین فصل شکوفه‌های بهاری با همه نعمات طبیعی و آسمانی، جای خود را به فصل گرمی بخش تابستان و پختگی ثمرات شاخساران می‌دهد و گذر ایام این هشدار را با خود دارد که سه ماه از سال 97 سپری گشت و باید قدر ایام را دانست که با چشم برهم زدنی می‌گذرند؛ همانگونه که سی و هفت سال پیش در نخستین هفته از فصل تابستان و در هفتم تیرماه، فاجعه هولناک و غم انگیز شهادت هفتم تیر توسط منافقین ضدخلق، جان 72 تن از یاران انقلاب را گرفت و خاطره‌ای تلخ در کام مردم برجا گذاشت.


حادثه هفتم تیر سال 60 در واقع نقطه اوج تقابل معاندین و منافقین هزار چهره با حامیان انقلاب و نظام در یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ کشور بود که در آن مظلومیت و عظمت شهدای این حادثه و شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، باعث باروری نهال انقلاب و رسوایی منافقین جنایتکار و غوغاسالار شد.
از رویدادهای این هفته باید به دیدار نمایندگان مجلس با رهبری اشاره کرد. رهبر انقلاب اسلامی مجلس را رکن رکین نظام و به فرموده امام راحل، عصاره فضائل یعنی جوهره برترین خصوصیات ملت خواندند و افزودند: نمایندگان در قانونگذاری و عمل به وظایف اساسی خود مسائل مهمی همچون اولویت‌های کشور، رفع مشکلات مردم بویژه اقشار ضعیف و متوسط، تاثیرناپذیری از دیدگاه‌های غربی، انقلابی گری و پرهیز از اشرافی گری را مورد توجه کامل قرار دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خدمت خالصانه به مردم را برترین عبادات دانستند و گفتند: همه اقدامات، رفتار و گفتار نمایندگان اگر برای خدا و در راه رضای او باشد، خدمت واقعی و موجب تقرب به پروردگار است. ایشان با تاکید بر اینکه کیفیت مجلس در هر دوره باید نسبت به دوره قبل افزایش یابد، دستیابی به این هدف را در گرو کار بیشتر و بهتر برشمرده و خاطرنشان کردند: لازمه در صدر قرار گرفتن در میدان خدمت، کار برتر و اقدام و عمل اساسی است. از این جهت مجلس نباید نماد تردید و خود کم بینی، یاس و ناامیدی، و بی‌اعتنایی و بی‌مبالاتی به مسائل کشور باشد و نباید با دید مایوسانه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های ملی نگاه کند.
جلسه سران سه قوه در هفته جاری برای هماهنگی در زمینه مسائل اقتصادی و با هدف برخورد با گرانی‌ها که در روزهای اخیر موجب نگرانی مردم شده، از رویدادهای داخلی بود. در این جلسه تصمیمات مناسبی گرفته شد ولی آنچه مهم است عمل به این تصمیمات و برخورد قاطع با عوامل گرانی است. این برخورد قطعاً با عزم و اراده سه قوه می‌تواند سوءاستفاده کاسبان تحریم که قبل از عملی شدن تحریم‌ها به فکر جیب‌های گشاد خود افتاده‌اند را متوقف کند و مردم را از نگرانی برهاند. اکنون ضروری‌ترین اقدام مسئولان همین است و با این اقدام است که می‌توانند دشمن را در جنگ اقتصادی و روانی شکست بدهند.
این هفته صحنه بین‌المللی نیز شاهد چند رویداد مهم بود. شکست عملیات جنگی ریاض و هم پیمانانش در یمن، حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی به نیروهای حشدالشعبی در مرز سوریه، ادامه خلا سیاسی ناشی از عدم تشکیل دولت در عراق و خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل، از مهم‌ترین خبرهای یک هفته گذشته بودند.
حمله ائتلاف سعودی برای تصرف بندر الحدیده، پس از گذشت یک ماه نه تنها هیچ پیروزی به دست نیاورده است بلکه طبق گزارش‌های موجود، بر اثر مقاومت سرسختانه یمنی‌ها، نیروهای ائتلاف متجاوز در باتلاق الحدیده گیر افتاده‌اند. از زمانی که در اردیبهشت ماه نیروهای ائتلاف سعودی با امکانات فراوان جنگی به الحدیده یورش بردند، رسانه‌های بین‌‌المللی همسو با این ائتلاف، تصرف الحدیده را عنقریب دانستند. در این عملیات که با حمایت‌های آشکار و پنهان غرب و رژیم صهیونیستی همراه بود، قرار بود که تا پیش از پایان رمضان این بندر تصرف شود و به گمان مهاجمان، تکلیف یمن یکسره گردد. ولی برخلاف ادعاهای ائتلاف سعودی به پیروزی در الحدیده، این نیروهای ارتش یمن و گروه‌های مردمی انصارالله هستند که ضربات سنگینی را به متجاوزان وارد کرده‌اند. ائتلاف سعودی در این عملیات که حیثیت نظامی و سیاسی خود را بر روی آن گذاشته تاکنون ده‌ها کشته و اسیر داده است بدون اینکه به هدف خود برسد. به تاکید رسانه‌های مستقل، روحیه نیروهای متجاوز به شدت تضعیف شده است در حالی که نیروهای یمنی از روحیه بسیار بالا برخوردارند و شرایط روز به روز برای متجاوزان سخت‌تر می‌شود.
این هفته مقر حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه هدف بمباران قرار گرفت و تعدادی کشته و مجروح برجای گذاشت. حشدالشعبی این حمله را کار مشترک آمریکا و اسرائیل دانست و هدف از آن را احیای گروه داعش در عراق و منطقه خواند. حشدالشعبی و دیگر گروه‌های مقاومت در عراق نسبت به عواقب این حمله هشدار داده و اعلام کردند در حمله انتقامجویانه به متجاوزان هیچ تردیدی به خود راه نخواهند داد. این گروه‌ها از دولت عراق خواستند سیاست محافظه کاری در مقابل متجاوزان آمریکایی و هم پیمانانش را کنار بگذارد.
در واکنش، آمریکایی‌ها که نیروهایشان در عراق حضور غیرقانونی دارند، مدعی شدند حمله کار آنها نبوده بلکه کار اسرائیل بوده است. آمریکایی‌ها با این کار، تلاش می‌کنند نیروهایشان را از تیررس انتقام عراقی‌ها دور نگهدارند. در این حال رژیم صهیونیستی اعلام کرد به این اتهامات پاسخ نمی‌دهد.
این هفته مقامات عراقی نسبت به بلاتکلیفی سیاسی ناشی از عدم تشکیل دولت جدید در این کشور هشدار دادند. انتخابات عراق بیش از یکماه است که برگزار شده درحالی که هنوز خبری از معرفی نخست‌وزیر و تشکیل دولت نیست. در این هفته حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق خواستار تشکیل یک نشست از سران و رهبران سیاسی عراق شد که هر چند با استقبال بسیاری از جناح‌های سیاسی روبرو بوده ولی عملاً اتفاقی نیفتاده است و بن‌بست سیاسی این کشور همچنان ادامه دارد.
اواخر این هفته، آمریکا اعلام کرد از شورای حقوق بشر سازمان خارج شده است. خروج آمریکا در پی ناکامی‌ها و شکست‌های واشنگتن در دیکته کردن نظراتش، به خصوص در زمینه دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی، به این شورا رخ می‌دهد. شورای حقوق بشر در سال 1385 به دنبال رای گیری در سازمان ملل تشکیل شد و وظیفه آن، بررسی موارد نقض حقوق بشر است. خروج آمریکا از این سازمان با انتقادهای بین‌المللی مواجه شد درحالی که تنها، رژیم صهیونیستی از آن استقبال کرد و یکبار دیگر انزوای بی‌سابقه بین‌المللی آمریکا نمایان شد و بی‌آبرویی دیگری برای آمریکای ترامپ رقم خورد. مدیر دیده بان حقوق بشر در واکنش به خروج آمریکا، اظهار داشت به نظر می‌رسد، اسرائیل برای آمریکا و دونالد ترامپ «همه چیز» است.
سایر اخبار این روزنامه
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان راه‌آهن ایران و شرکت سوئیسی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس، نمایندگان و جمعی از کارکنان مجلس شورای اسلامی: قانون باید در جهت حل مشکل طبقات ضعیف و متوسط باشد تحلیل سیاسی هفته وزیر آموزش و پرورش: قسط اول پاداش فرهنگیان از 10 روز آینده واریز می‌شود معاون وزیر بهداشت: امکان تولید داروهای بیولوژیک در کشور فراهم است ضمن اشاره به چند پرونده اقتصادی مطرح شد؛ خبر دادستان تهران از پشت پرده گرانی‌های سکه انتقاد پاپ از سیاست‌ مهاجرتی ترامپ انصارالله: حلقه محاصره متجاوزان در الحدیده تنگ‌تر شده است القدس العربی: برخی سران عرب، «اسرائیل» را از برادران خود بهتر می‌دانند نیکی هیلی خبر داد؛ آمریکا از شورای حقوق بشر خارج شد وزیر آموزش و پرورش: قسط اول پاداش فرهنگیان از 10 روز آینده واریز می‌شود کارگران برای رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی درخواست دادند مدیرعامل شرکت مترو تهران خبر داد شناسایی ایستگاه‌های مترو برای ساخت مجتمع‌های ایستگاهی دکتر روحانی درگذشت حاجیه‏ خانم طوبی کوچیری مادر شهیدان کلانتری دزفولی را تسلیت گفت در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ بررسی کلیات لایحه جامع انتخابات در جلسه هیات دولت آغاز شد