خانه‌تکانی کابینه قبل از یک سالگی

گروه اقتصادی: وضعیت بد اقتصادی که در یک سال اخیر وارد مرحله بحرانی شده همه انتقادها را متوجه تیم اقتصادی دولت کرده و حالا خبر از یک خانه‌تکانی در کابینه اقتصادی می‌رسد. به گزارش «وطن‌امروز»، جابه‌جایی‌ها در سطح مدیران ارشد اقتصادی آغاز شده و در چند روز اخیر رئیس‌کل بیمه مرکزی از این سمت کنار گذاشته شد و به عنوان سفیر ایران در چین انتخاب و معاون بانکی و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد نیز برکنار شد. طبق گفته مسؤولان دولتی قرار است تغییرات مدیران اقتصادی ادامه یابد و این مساله یک پیام اساسی را متذکر می‌شود؛ با توجه به اینکه کمتر از یک سال از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد، تیم اقتصادی دولت عملکرد بسیار ضعیفی از خود نشان داده و دولت نیز تلویحا شکست سیاست‌های اقتصادی خود را پذیرفته است. منتقدان همواره از سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی انتقاد می‌کردند اما همواره با نامهربانی از سوی دولت مواجه می‌شدند ولی تغییرات فعلی و آینده نشان خواهد داد که دولت چند ماه از منتقدان عقب‌تر است. البته عملکرد بسیار ضعیف تیم اقتصادی و کندی دولت در جابه‌جایی‌ها و بعضا مقاومت دولت در ترمیم کابینه موجب شده نمایندگان مجلس سخن از استیضاح تیم اقتصادی دولت به میان بیاورند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم مشهود بوده است، گفت: استیضاح تیم اقتصادی دولت کلید خورده است.  وی با بیان اینکه خروجی و نتایج عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم در یک سال گذشته  نسبت به عملکرد تیم اقتصادی قبل ضعیف‌‌‌‌‌‌تر ارزیابی می‌شود، گفت: با توجه به مشکلات حادی که در حوزه اقتصادی پیش آمده است، استیضاح تیم اقتصادی دولت در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است. وی افزود: عدم وجود برنامه و مسیر معین برای پیگیری مشکلات مردم و  ارائه نشدن یک راه‌حل مشخص برای حل آنها باعث شد رویکرد نمایندگان نسبت به تیم اقتصادی دولت عوض شود. کریمی ادامه داد: این انتقادها فارغ از گرایش‌های سیاسی مطرح شده است، چرا که  در هر 3 فراکسیون مجلس این موضوع جریان دارد، بر همین اساس طی روزهای آینده بحث استیضاح با جدیت دنبال خواهد شود. وی با بیان اینکه ضعف عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم مشهود بوده است، گفت: با توجه به انتقادهای فزاینده نمایندگان، استیضاح تیم اقتصادی دولت کلید خورده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم با استفاده ابزار نظارتی مجلس پیام نارضایتی نمایندگان به دولت منعکس شود، به هر حال با حضور تیم اقتصادی دولت در مجلس راهکارهای مورد نظر دولت برای برون‌رفت از وضع موجود در قالب بحث استیضاح مطالبه خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، نمایندگان مجلس در اواخر سال گذشته وزرای راه‌وشهرسازی، جهاد کشاورزی و کار را استیضاح کردند اما این 3 وزیر موفق شدند بار دیگر رای اعتماد بگیرند. باید دید آیا این بار استیضاح‌کنندگان می‌توانند با وجود مقاومت وزرا دولت را مجبور به ترمیم کابینه کنند یا خیر.
 حضور چهره‌های جدید در کابینه دوازدهم
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت، گفت: با تحقق این امر چهره‌های جدیدی را در کابینه دولت خواهیم داشت که امیدوارم این چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه اصلاح ساختار دولت و احیای برخی وزارتخانه‌ها اظهار داشت: این موضوع هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی هم در دست بررسی است. با تشکیل وزارتخانه‌های صنعت، بازرگانی، راه، مسکن و نیز فعالیت دوباره سازمان ملی جوانان چهره‌های جدیدی را در کابینه دولت خواهیم داشت که امیدوارم این چهره‌ها جوان‌تر بوده و با انرژی بیشتری کار کنند. وی گفت: امروز در دولت وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، راه‌وشهرسازی و ورزش و جوانان از لایحه دولت استقبال کردند و امیدواریم به اهداف مدنظر برسیم.


تحقیق و تفحص از بانک مرکزی بعد از 8 ماه
در این میان نوک تیز انتقادات اقتصادی به سمت بانک مرکزی و سیاست‌های پولی و بانکی کشور نشانه رفته است. حتی رسانه‌های نزدیک به دولت خبر داده‌اند که روحانی از عملکرد ضعیف بانک مرکزی ناراضی است و قصد تغییر در راس مدیریتی آن را دارد. تعلل در این تصمیم طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را کلید زده تا در کنار استیضاح تیم اقتصادی شاهد تفحص بی‌سابقه از عملکرد این نهاد سیاست‌گذار پولی باشیم. اخیرا رئیس‌کل بانک مرکزی در مجلس درباره تحقیق و تفحص از بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرده اما اظهارات سیف در آن جلسه نمایندگان را بیش از پیش ترغیب کرد که عملکرد بانک مرکزی را بررسی کنند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر با بیان اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی با ۱۳ محور و 6 امضا دهم آبان سال گذشته تحویل هیأت‌رئیسه مجلس شد، گفت: این طرح از سوی هیأت‌رئیسه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد اما تا دیروز در کمیسیون معطل ماند. وی با بیان اینکه این طرح با حضور سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و معاونان وی بررسی شد، افزود: اینجانب به‌عنوان طراح این تحقیق و تفحص تاکید کردم که عدم نظارت درست بانک مرکزی بر موسسات مالی- اعتباری باعث ضرر و خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی به بیت‌المال شد و تقریبا ۲۰ میلیون نفر دچار رنج، نگرانی و اضطراب و شرایط بد شدند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: همچنین در جلسه تاکید کردم که عدم اعمال سیاست‌‌های درست پولی و همچنین عدم برنامه‌‌ریزی درست در مساله ارز باعث خروج سرمایه از کشور شده و وضعیت بد اقتصادی فعلی را به‌وجود آورد. حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: همچنین نحوه پرداخت حقوق و مزایا به مدیران بانک مرکزی مورد سوال ما نمایندگان بوده است. وی همچنین موضوع عدم رتبه‌‌‌بندی درست بانک‌ها و موسسات مالی- اعتباری و عدم ارتباط بانک‌‌های خصوصی با بانک مرکزی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آقای سیف هم به سوالات ما نمایندگان پاسخ داد اما پاسخ‌‌های وی قانع‌کننده نبود. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: رئیس کل بانک مرکزی بیش از 7 بار اعلام کرد که نمایندگان هر سوالی دارند ما پاسخ می‌دهیم و نیازی به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی نیست. حاجی‌دلیگانی افزود: سیف خیلی مصر بود که تحقیق و تفحص از بانک مرکزی صورت نگیرد و می‌گفت در شرایط خاص اقتصادی به انسجام در کشور نیاز داریم و تحقیق و تفحص چه فایده‌ای دارد. وی تصریح کرد: اصرار سیف بر انجام نشدن تحقیق و تفحص، نمایندگان را در انجام این تحقیق و تفحص بیشتر مصمم کرد، ضمن اینکه پاسخ‌‌های وی تکراری بود و حرف جدیدی نداشت. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: در دوره مدیریت سیف بر بانک مرکزی ضررهای زیادی به بیت‌المال و کشور وارد شد و حتی درباره موسسات مالی- اعتباری و بر باد رفتن سرمایه‌‌های مردم، برخی از خانواده‌ها از هم پاشید و برخی افراد هم سکته کردند که مسؤولیت همه اینها با رئیس کل بانک مرکزی است. حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی روز یکشنبه آینده درباره این تحقیق و تفحص رای‌‌‌گیری می‌کند و نتیجه رای‌‌‌گیری چه مثبت و چه منفی را به صحن مجلس گزارش می‌دهد و در صحن مجلس درباره این تحقیق و تفحص تصمیم‌‌‌گیری خواهد شد.