گره های کور داستان برجام!

داستان برجام همچنان ادامه دارد؛ داستانی که درست مثل فیلم های سینمایی گویا پایانی باز دارد و نمی توان برای سکانس آخر آن، حدس و گمانه زنی کرد. هر روز خبری جدید از باشگاه پنج عضوی برجام می آید و هر یک از طرف‌های درگیر، موضوعی را مطرح می‌کنند. اما گره اصلی سناریو همان ایستادگی و مقاومت اقتصادی مالی اروپا در مقابل آمریکاست. جایی که بروکسل برای تنبیه کردن آمریکا می‌خواهد تحریم‌های در نظر گرفته شده تیم ترامپ را خنثی کند. اما هیچ چیز روی کاغذ مشخص نیست و نمی توان فهمید که داستان چگونه پیش می رود. شخصیت ها هر کدام به نوبت درباره برجام اظهار نظر می کنند اما گره ها همچنان باقی است. به نظر می رسد اكنون توپ در زمین اروپایی‌هاست و این سران قاره سبز هستند که می توانند پلان به پلان، حال برجام را خوب کنند!
تحسین ایران توسط بریتانیا
بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگیس در نامه‌ای به تام تاگن هات، ريیس کمیته امور خارجی مجلس عوام انگلیس ضمن تاکید بر پاسخ حساب شده ایران به خروج آمریکا از برجام نوشت: ما انتظار داریم ایران به پایبندی به تعهداتش در برجام ادامه دهد، در عوض ما به همراه شرکای اروپایی و دیگر شرکای‌مان اقدامات لازم را برای تضمین منافع ایران ناشی از تخفیف تحریم‌ها بر اساس برجام به‌انجام می‌رسانیم.
انگلیس قصدی برای خروج از برجام ندارد. توافق هسته ای ایران برای امنیت ما مهم است و تا زمانی‌که ایران به محدودیت های تعیین شده بر اساس این توافق پایبند باشد، ما نیز به آن متعهدیم. ما به حمایت از فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهیم. در واقع سفیر ما در آژانس بین المللی انرژی اتمی در چهارم ژوئن (14 خرداد) بر تعهد ما به برجام تاکید کرد و اختصاص بودجه داوطلبانه انگلیس را برای کمک به حمایت از فعالیت های آژانس در ایران اعلام کرد.


حمایت فرانسه از ایران
از سوی دیگر، وزیر دارایی فرانسه گفت: آمریکا نباید نقش پلیس اقتصادی جهان را بازی کند.
برونو لومر، اولویت اول اروپا را تاسیس موسسات مالی اروپایی مستقل بيان کرد که بین شرکت های فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی، اسپانیایی و شرکت‌های دیگر کشورهای جهان یک ارتباط مالی ایجاد کنند. به اعتقاد وی این حق اروپاییان است که آزادانه تصمیم بگیرند با چه کسی تجارت کنند.
این مقام ارشد فرانسوی تاکید کرد: آمریکا نباید نقش پلیس اقتصادی جهان را بازی کند اما از آنجايی‌که ريیس جمهور آمریکا تصمیم گرفته است به عنوان پلیس اقتصادی جهان عمل کند، این برعهده ماست که خود را به ابزاری مجهز کنیم که اجازه ندهد قربانی تصمیم های وی شویم.
رایزنی صالحی با نخست وزیر نروژ
صالحی معاون ريیس جمهوری و ريیس سازمان انرژی اتمی ایران که به منظور شرکت در نشست اسلو و به دعوت مقامات نروژ به این کشور عزیمت کرده با خانم ارنا سولبرگ، نخست وزیر نروژ، دیدار و گفت وگو کرد.
نخست وزیر نروژ با ابراز خوشحالی از ملاقات اخیر با دکتر روحانی، رییس جمهوری کشورمان در سازمان ملل متحد ، برجام را دستاورد مهمی برای جهان توصیف و تاکید کرد که نروژ با جدیت، خواهان حفظ این توافق بوده و همچنان پیگیر رفع موانع همکاری‌های دو کشور و بهره‌مندی از نتایج برجام برای ارتقای روابط دو کشور است.
وی ضمن پیچیده توصیف کردن شرایط خاورمیانه اظهار داشت: سیاست کشورش حمایت از امنیت و صلح و کمک‌های بشردوستانه و حل مسالمت آمیز اختلافات در منطقه است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این ملاقات خواهان گسترش و تقویت بیشتر روابط دو جانبه به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری شد و ضمن قدردانی از حمایت نروژ از برجام بر لزوم حمایت جدی اتحادیه اروپا از این توافق تاکید کرد.
وی اقدامات کشورهای اروپایی در مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال برجام را کافی ندانست و حفظ این توافق را در گرو مقابله جدی و صریح با سیاست‌های ترامپ، به‌ویژه از طریق اتحادیه اروپا بیان کرد.
آمادگی روسیه برای پیوستن به بسته حمایتی اروپا در خصوص برجام
الکساندر گروشکوف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد مسکو آمادگی پیوستن به بسته اقدامات حفاظتی اتحادیه اروپا را دارد.
معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد: در هر صورت ما به حمایت راسخ خود از اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد و همچنین از تلاش‌های مرتبط در این باره از سوی اتحادیه اروپا نیز حمایت خواهیم کرد.
گروشکوف تاکید کرد: روسیه آماده است تا به بسته اقدامات حفاظتی مدون از سوی اتحادیه اروپا بپیوندد.
این دیپلمات روس در ادامه خاطر نشان کرد: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، زیانی را متوجه شرکت‌های اروپایی خواهد کرد.