شجاعی درون‌تان را دریابید

«من گفتم ما یک خانواده و یک ملت هستیم و این فقط در حرف نیست و فقط در عمل است و شاید اگر بخواهیم در این مورد صحبت کنیم بی‌احترامی به تیم حریف است و اگر فرصتی مناسب باشد در موردش بحث می‌کنیم و این مساله را در خانواده خودمان حل می‌کنیم».
این پاسخ هوشمندانه مسعود شجاعی به یک خبرنگار پرتغالی بود که قصد داشت با مطرح کردن سوالاتی که ارتباطی به بازی ایران و اسپانیا نداشت، قصد داشت روند کنفرانس مطبوعاتی پیش از بازی را به سمتی دیگری ببرد اما پاسخ مناسب کاپیتان تیم ملی ایران، اجازه نداد این اتفاق رخ بدهد. مسعود شجاعی در ماه‌های اخیر بارها زیر حملات تندروها قرار داشته و حتی همان هایی که پس از کنفرانس مطبوعاتی او را باهوش نامیدند تمام تلاش خود را کردند که به تیم ملی دعوت نشود. حذف تصویر او از بنر نصب شده در میدان ولیعصر نیز گواهی بر این ادعاست. جرقه حذف شجاعی، از تیم ملی فوتبال زمانی زده که شد که او در قالب تیم باشگاهی اش مجبور به بازی در برابر تیمی از رژیم صهیونیستی شد. چند گفت و گو درباره حضور زنان در ورزشگاه و مطرح کردن ماجرای فساد اخلاقی و مالی در برخی مدارس فوتبال باعث شد هجمه ها علیه او بیشتر شود. هرچند که کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی بارها ادعا کرده حذف مقطعی کاپیتان تیم ملی ورزشی بود اما بعید به نظر می رسد بازیکنی که در دو بازی ایران در جام جهانی در ترکیب اصلی تیم ملی بوده، به دلایل ورزشی حذف شده باشد. به هر ترتیب او یک بار نیز در جلسه ای که با حسن روحانی داشت از او درخواست کرد شرایط حضور بانوان در ورزشگاه فراهم شود. شجاعی خوب می داند که حل چنین مسائلی نیازمند مطرح شدن، پیگیری و عدم جنجال سازی است. او می توانست به راحتی دل به دل خبرنگار پرتغالی بدهد و از عدم حضور زنان در ورزشگاه های ایران انتقاد کند اما چنین کاری نکرد تا موضوع با آرامش پیش برود.
جنجال سازی ممنوع
هواداران کشورهای مختلف در یکی دو روز گذشته بارها از ایرانی ها درباره دلایل عدم حضور بانوان در ورزشگاه های ایران می پرسند. آن ها می گویند پیش از این نمی دانسته اند که زنان ایران اجازه حضور در ورزشگاه را ندارند. به آن ها توضیح می دهم که همانطور که شجاعی گفت این موضوع درون یک خانواده اتفاق افتاده و باید در زمان مناسب آن، به سمت حل شدن پیش برود. تجربه نشان داده جنجال سازی در چنین مواردی هرگز به حل شدن موضوعات کمک نمی‌کند بلکه با به حاشیه راندن اصل موضوع، اجازه مطرح شدن آن را نیز در موارد بعدی می گیرد. چنین مواردی اگر همراه با جنجال سازی باشد به طور معمول به مطرح شدن برخی شخصیت ها که سعی دارند با موج سواری روی احساسات هواداران، به دنبال جذب چند فالوئر هستند، کمک کند. اگر همه ما یک «مسعود شجاعی درون» داشتیم بدون شک مشکل مربوط به حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود خارجی نداشت.


مشکلات را بیرون از خانواده نبریم
در روزهای گذشته خواندیم و شنیدیم که در گوشه گوشه ایران عزیز، محافل عمومی مانند سینماها، کافه ها و رستوران‌ها، میزبان خانواده هایی بود که دوست داشتند در کنارهم فوتبال را تماشا کنند. آن ها کنار هم نشستند، فوتبال دیدند و لذت بردند. این گردهمایی‌های کوچک و ساده حاصل افرادی است که برای گرفتن حق زنان جنگیدند اما هرگز اجازه ندادند اصل موضوع به حاشیه برود. تماشای فوتبال از یک نمایشگر بزرگ در یک مکان عمومی، یک آزمایش برای اثبات مهم ترین موضوعی است که در سال‌های اخیر مطرح شده است. در این گردهمایی ها هیچ‌کس منقلب نشد، اتفاق خاصی رخ نداد و همه خانواده ها در کنار هم جمع شدند تا از تماشای مسابقه تیم کشورشان لذت ببرند. نباید فراموش کرد که ورزشگاه آزادی هنوز برای میزبانی از بانوان مشکلات عدیده ای را تجربه می کند؛ دور بودن از شهر مهم‌ترین موضوعی است که زنان در صورت اجازه حضور در ورزشگاه از آن رنج خواهند برد اما همین خوشبختی‌های کوچک، همین 90 دقیقه خوشحال بودن و برنامه ریزی برای حضور در ورزشگاه با حضور دوستان و آشنایان‌شان، اتفاق جذابی است. این خوشبختی‌های کوچک را از زنان کشورمان نگیریم. ما مشکلات را بیرون از خانواده نبردیم، در خانواده خودمان پیرامون آن ها صحبت کردیم و حال انتظار حل شدن موضوع را داریم. بیایید یک بار قید موج سواری را بزنیم، یک بار فالوئرهای مان را کنار بگذاریم و برای گرفتن حق زنان در کنار یکدیگر باشیم. «شجاعی درون»تان را دریابید و اجازه ندهید تندروها حذفش کنند. بیرون از خانواده، خبری نیست.