بلومبرگ بررسی کرد

ایران در نشست این هفته اوپک با اعلام مخالفت با مصالحه بر سر افزایش تولیدات نفت برای تامین انرژی مصرف‌کنندگان، خود را در مسیر تصادم با عربستان قرار داده است.
به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران هنگام ورود به وین گفت فکر نمی‌کند در این نشست توافقی رخ دهد تا این احتمال هرچه بیشتر قوت بگیرد که نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت طی روز جمعه، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ بدون توافق پایان خواهد یافت.
عدم توافق میان اعضای اوپک بر بازار نفت که قیمت‌هایش طی روزهای اخیر نوسان داشته‌اند‌ و همچنین بر سهام انرژی و ارز صادرکنندگان اصلی نفت از برزیل تا نیجریه تاثیر خواهد گذاشت.
از زمان توافق کشورهای عضو اوپک و متحدانی مانند روسیه، قزاقستان و مکزیک در مورد کاهش تولیدات تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز در اواخر سال ۲۰۱۶، قیمت نفت با افزایشی حدود ۷۵ درصد به حدود ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده است.


عربستان تحت فشارهای دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواستار کنار گذاشتن برخی کاهش‌ها به واسطه مهندسی تقویت عرضه نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی است. روسیه که دو سال پیش با اوپک همراه شد تا تولیدات خود را کاهش دهد نیز به دنبال افزایش 5/1 میلیون بشکه‌ای تولیدات نفت است.
با این حال ایران تاکنون با هر گونه افزایش تولید مخالفت کرده‌. این کشور حتی با افزایش ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولیدات نفت در نیمه دوم سال که از سوی برخی مقامات اوپک به طور خصوصی مطرح شد نیز مخالفت کرد. زنگنه که در میان خبرنگاران احاطه شده بود، گفت: ‌هیچ نیازی به افزایش نیست.‌تصادم ایران و عربستان سخت‌ترین مشکل دیپلماتیکی است که خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان از زمان انتصابش- دو سال پیش- با آن روبه‌رو شده است. الفالح که در ابتدای امر قرار بود روز سه‌شنبه خود را به وین برساند، سفر خود را تا روز چهارشنبه به تاخیر انداخت.
اوپک تصمیمات خود را به اتفاق آرا می‌گیرد‌ بنابراین تهدید به وتو تنها یک گزینه را برای عربستان به جا‌ می‌گذارد و آن، اینکه به همراه کشورهایی که خواهان عبور از تهران هستند، یک ائتلاف تشکیل دهد. ریاض ممکن است همچنین به صورت یکجانبه تولیدات خود را افزایش دهد، همانند اقدامی که در سال ۲۰۱۱ پس از پایان بی‌نتیجه نشست اوپک آن را اجرایی کرد.
هلیما کرافت، رییس استراتژی بازار موسسه RBC کاپیتال مارکت گفت: «عربستان تلاش خود را برای دستیابی به اجماع خواهد کرد‌ اما اگر این تلاش بی‌نتیجه بماند ریاض محدود نخواهد شد و بشکه‌های نفتی که مناسب بداند را وارد بازار خواهد کرد.»
این در حالی است که زنگنه گفت روز جمعه بلافاصله پس از نشست اوپک وین را ترک خواهد کرد و منتظر نشست دوم که شامل وزرای نفت کشورهای خارج از این کارتل می‌شود و روز شنبه برگزار خواهد شد، نمی‌ماند. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در نشست روز شنبه شرکت خواهد کرد.
با این حال‌ اوپک دارای سنت توافق‌های لحظه آخری است که این کارتل اغلب شکننده را حفظ می‌کند. ایران به خصوص در گذشته چرخش‌هایی داشته، برای مثال زمانی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با همتای ایرانی خود، حسن روحانی تلفنی گفت‌وگو کرد. نشست وزرای نفت اوپک‌ فردا برگزار می‌شود.