بورس با تزریق نقدینگی مثبت شد

افزایش سودآوری شرکت‌ها، انتقال نقدینگی از سایر بازارها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است‌. شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی خبری شبکه یک سیما چشم‌انداز بورس را ترسیم کرد و با اشاره به دلایل رشد تاریخی چند روز گذشته بازار سرمایه گفت: افزایش سودآوری شرکت‌ها، انتقال نقدینگی از سایر بازار‌ها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است‌. دبیر شورایعالی بورس با اشاره به اینکه چشم‌انداز سودآوری بالای صنایع از دلایل مهم اقبال جامعه به این بخش مهم اقتصادی است، گفت: همواره در بازار سرمایه با تحلیل‌های صحیح می‌توان سود مناسبی شناسایی کرد‌. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات لازم برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در شرایط صعودی بازار سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: نخستین اصل سرمایه‌گذاری تشکیل سبدی از سهام است‌. با تشکیل سبد سهام تعادل لازم در هنگام کاهش و افزایش قیمت سهام ایجاد و ریسک سرمایه‌گذاری به میزان قابل توجهی کنترل می‌شود‌. محمدی به سرمایه‌گذاران تاکید کرد اطلاعات را تنها از سامانه‌های مرجع و قانونی مانند کدال استخراج کنند و گفت: ضروری است سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار سرمایه از مشاوران متخصص، کارگزاران، شرکت‌های مشاوره و کارشناسان خبره برای خرید سهام مشورت و راهنمایی بگیرند و به شایعات و سیگنال‌های سودجویان توجه نکنند‌. سخنگوی سازمان بورس تعیین بازه زمانی سرمایه‌گذاری را از دیگر اصول ورود به بازار سرمایه دانست و گفت: نوسان قیمت سهام، ذات بازار سرمایه است و هنگام کاهش قیمت‌ها باید از رفتار‌های هیجانی پرهیز کرد و با نگاه بلندمدت به افق بازار سرمایه به آن وارد شد‌.
چشم‌انداز بازار
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه با رد هرگونه شکل‌گیری حباب در بازار سهام عنوان کرد: خرید سهام شرکت‌های زیان‌ده با نگاه به ارزش جایگزینی سهام و همچنین تورم انتظاری از سوی برخی معامله‌گران انجام شده است‌. به گزارش فارس، محمد اقبال‌نیا مدیرعامل یک شرکت کارگزاری پیرامون رکوردشکنی این روزهای نماگرهای بورسی گفت: ادعای شکل‌گیری حباب در بازار سهام صحیح نبوده و در حال حاضر هیچ حبابی در کار نیست. مطابق با ادبیات مالی، حباب در بورس زمانی شکل می‌گیرد که قیمت‌ها به یکباره و با سرعت بدون تکیه بر عوامل بنیادی افزایش یافته و دوباره با سقوط مواجه شود‌.
تاثیر دلار


اقبال‌نیا افزود: در حال حاضر وقتی افزایش نرخ ارز و همچنین انتظارات تورمی باعث شد تا بازار ارز و سکه طلا و همچنین مسکن با افزایش قیمت مواجه باشند، طبیعی است که قیمت سهام در بورس نیز پس از گذشت یک فاصله زمانی مشخص، با نوسان رو به بالا مواجه باشد‌. قیمت سهام هم‌اکنون در بازار به تناسب رشد سایر بازارهای موازی با افزایش روبه‌رو نیست‌. وی با بیان اینکه دلار 4200 تومانی و همچنین مباحث مطرح در حوزه سیاست خارجی کشور در حوزه بین‌المللی از موانع اصلی برای به تاخیر افتادن رشد قیمت سهام در بازار سهام بود، افزود: صاحبان نقدینگی به این نتیجه رسیدند که ارز 4200 تومانی نمی‌تواند تداوم چندانی برای ایجاد آرامش در اقتصاد داشته باشد، بنابراین سرمایه‌گذاران براساس ارزش جایگزینی شرکت‌ها خریدار سهام در بورس و فرابورس شدند‌. این مقام مسوول با بیان اینکه نگرانی از بابت شکل‌گیری حباب ناشی از سرعت بالا و هیجان خرید سهام برای برخی کارشناسان ایجاد شده، گفت: در حال حاضر حبابی در بازار شکل نگرفته است‌. وی با اشاره به اهمیت تغییر و تحولات سیاسی بر روند کنونی بازار سهام گفت: در سال 91 و 92 نیز به لحاظ افزایش نرخ ارز و همچنین متعادل شدن شرایط سیاسی، بازار سهام شاهد جهش قیمت‌ها و رشد نماگرهای بورس بود‌. شرایط فعلی نیز اگرچه مشابه همین دوره است، به دلیل تاثیر اخبار پیرامونی سیاست خارجی کشور چنانچه وضعیت حاد در حوزه بین‌المللی ایجاد نشود، ظرفیت رشد دو برابری قیمت‌ها در بازار سهام و نماگرهای آن وجود دارد‌.
ارزش جایگزینی
اقبال‌نیا پیرامون دلیل روی آوردن برخی سرمایه‌گذاران برای جمع‌آوری سهام شرکت‌های زیان‌ده عنوان کرد: این سرمایه‌گذاران براساس ارزش جایگزینی و همچنین تاثیر افزایش نرخ ارز بر سایر ارزش‌های مالی این شرکت‌ها اقدام به خرید سهام می‌کنند و از سوی دیگر قدرت سرازیر شدن نقدینگی موجود در بازار در کنار رشد 20 درصدی قیمت سهام اغلب شرکت‌های بزرگ این توقع برای معامله‌گران به وجود آمده که آن دسته از سهام شرکت‌هایی که هنوز با رشد چندانی روبه‌رو نیستند، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد‌. مدیرعامل کارگزاری به نوسانی شدن دوباره قیمت ارز و سکه طلا در بازار قیمت رسمی اشاره کرد و گفت: بخشی از متعادل شدن این فضا به سیاست کشور در حوزه بین‌المللی بازمی‌گردد و بخش دیگری نیز تورم انتظاری از بابت شوک‌های روانی آتی است که افراد را برای پوشش تورم به سمت خرید سهام و یا سکه و ارز سوق داده است، زیرا می‌خواهند در برابر افت ریال از دارایی‌های خود صیانت کنند‌. وی تاکید کرد: به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای توصیه می‌شود، از طریق صندوق‌های متنوع سرمایه‌گذاری که اغلب امکان مدیریت حرفه‌ای و همچنین امکان نقدشوندگی بیشتر برای سرمایه‌گذار را دارد، وارد بازار سهام شوند‌.