نفت، سلاحي براي اعمال سليقه نيست


الزام صنايع به صرفه جويي برق
تفاهم نامه همکاري واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک‌هاي صنعتي با شرکت توزيع نيروي برق براي کنترل پيک مصرف برق به استان‌ها ابلاغ شد تا واحدهاي صنعتي در خصوص برق صرفه جويي کنند.به گزارش ايلنا، سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با شرکت توانير و معاونت هماهنگي توزيع برق تفاهم نامه‌اي امضا کرده و اين تفاهم نامه را به شرکت‌هاي صنعتي استاني ابلاغ کرده تا واحدهاي صنعتي مستقر در شهرک‌ها براي کنترل بار شبکه سراسري برق همکاري کرده و مصرف برق خود را در ساعات اوج کنترل کنند.جلوگيري از هرگونه خاموشي ناخواسته در شبکه سراسري برق و تداوم پايدار برق رساني به مشترکين، کنترل و کاهش پيک شبکه سراسري برق، ايجاد ذخيره توليد مناسب در هنگام پيک شبکه برق کشور، جلوگيري از توسعه غيرفني و غيراقتصادي شبکه سراسري برق از مهمترين اهداف اين تفاهم‌نامه است.براساس اين تفاهم نامه شرکت‌ها موظف شدند نسبت به عقد تفاهم نامه با مشترکين مشمول متقاضي و ثبت تفاهم نامه در سامانه مديريت پيک بار اقدام کنند.مشترکيني که نسبت به امضاي توافق نامه اقدام کنند در اولويت پاياني قطع احتمالي برق قرار مي‌گيرند.
حفاري جزو مشاغل سخت نيست
کارگران حفاري چاه‌هاي نفت و گاز از اينکه شغل‌شان جزو مشاغل سخت و زيان‌آور محسوب نمي‌شود، انتقاد دارند.اين کارگران خواستار برخورداري از امتيازات مشاغل سخت هستند و مي‌گويند: در همه جاي دنيا کارگران حفاري از امتيازات خاصي بهره‌مند هستند و اين شغل از سخت‌ترين و خطرناک‌ترين مشاغل محسوب مي‌شود اما در ايران اينگونه نيست. نه تنها کارگران عملياتي از مزاياي خاص بي‌بهره هستند بلکه در موارد بسياري اين کارگران، «پيمانکاري» هستند و از حداقل حقوق شغلي نيز محرومند. به گزارش ايلنا در روزهاي گذشته دماي هواي اهواز به بالاتر از 50 درجه رسيد؛ کارکردن براي هشت ساعت مداوم در گرماي اين شهر، طاقت‌فرساست. مسئولان معتقدند کار در مناطق عملياتي نفت نه تعطيل بردار است و نمي‌توان ساعات کار را کاهش دادو کارگران از اين شرايط انتقاد دارند و خواستار کاهش ساعات کار، تغيير شرايط و اجراي آيين‌نامه مشاغل سخت هستند. آنها مي‌گويند سلامتي‌مان در معرض خطر است.


www.tejaratonline.ir
وزيران نفت اوپک در بحبوحه فشار چين و آمريکا براي کنترل رشد قيمت‌ها و حمايت از رشد اقتصاد جهاني با توليد بيشتر نفت، روز جمعه براي بازنگري در سياست توليد در وين ديدار مي‌کنند.
عربستان سعودي که بزرگترين صادرکننده اوپک است به همراه روسيه که بزرگترين توليدکننده خارج از اين گروه است، خواهان خروج تدريجي از توافق کاهش توليد هستند که از ابتداي سال ۲۰۱۷ به اجرا گذاشته شده اما ايران، عراق، ونزوئلا و الجزاير با بالا بردن سطح توليد مخالف هستند.
دونالد ترامپ از اوپک خواسته توليدش را افزايش دهد و عربستان سعودي و روسيه در هفته‌هاي اخير اعلام کرده‌اند که دنيا به نفت بيشتري نياز دارد.
عراق و ايران اعلام کرده‌اند بر اين اساس که چنين اقدامي‌نقض توافق‌هاي قبلي براي حفظ کاهش توليد تا پايان امسال خواهد بود، با افزايش توليد مخالفت خواهند کرد. هر دو کشور در مواجه با تحريم‌هاي آمريکا که صنعت نفت ايران را متاثر خواهد کرد و همچنين محدوديت‌هاي توليد در عراق، براي بالابردن سطح توليدشان مشکل خواهند داشت.
دو منبع مهم به رويترز گفتند: حتي کويت و عمان که از متحدان عربستان سعودي در خليج فارس به شمار مي‌روند، مخالف افزايش فوري و قابل توجه توليد هستند.
يک منبع اوپک نيز گفت: پيشنهاد عربستان سعودي و روسيه براي افزايش توليد به ميزان ۱.۵ ميليون بشکه در روز تنها تاکتيکي براي متقاعد کردن ساير اعضاء براي موافقت با افزايش توليد به ميزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز است. عربستان سعودي و متحدانش در خليج فارس از ظرفيت لازم براي افزايش توليد برخوردار هستند. روسيه نيز اعلام کرده که محدود کردن عرضه به مدت طولاني رشد توليد از سوي آمريکا را که در توافق کاهش توليد مشارکت ندارد، تشويق مي‌کند. آنچه که به تنش‌ها مي‌افزايد ادامه اصرار ايران و ونزوئلا بر اين است که اوپک در ديدار روز جمعه خود درباره تحريم‌هاي آمريکا عليه اين دو کشور بحث کند، اما براساس نامه‌هايي که از سوي رويترز مشاهده شده، دبيرخانه اوپک اين درخواست را رد کرده است. ز سوي ديگر بيژن نامدار زنگنه که به وين سفر کرده، گفت: هر تصميمي‌در اوپک نياز به اجماع اعضا دارد. فکر نمي‌کنم که در اين جلسه به توافقي برسيم. نکته مهم اين است که اوپک يک سازمان مستقل است و يک سازمان آمريکايي نيست.
وزير نفت ايران تاکيد کرد: اوپک بخشي از وزارت انرژي آمريکا نيست. اوپک سازماني نيست که از ترامپ دستور بگيرد و آن را اجرا کند. اين يک نکته بسيار مهم است. ترامپ تصور مي‌کند که مي‌تواند به اوپک دستور بدهد. او با وضع تحريم عليه دو عضو موسس و مهم اوپک و توليدکننده مهم نفت، براي بازار نفت مشکلاتي ايجاد کرده است. حالا او از اوپک مي‌خواهد و انتظار دارد که اين سازمان چيزهايي را تغيير دهد. به نظرم اين منصفانه نيست.
زنگنه با بيان اينکه «براي ما و برخي اعضاي ديگر اوپک مهم است که بازار نفت غير سياسي باشد» افزود: بازار نفت اگر براساس اصول عرضه و تقاضا عمل کند، به نفع مصرف کننده و توليدکننده است. نفت يک سلاح و يک ابزار سياسي براي استفاده عليه کشورهاي ديگر اعم از توليدکننده و مصرف کننده نيست. وي با تاکيد بر اينکه اوپک يک سازمان سياسي نيست ، افزود : لازم است که اوپک از اين ايده حمايت کند که بازار نفت بايد غيرسياسي شود و هرگونه استفاده از نفت به عنوان سلاح يا ابزار عليه برخي کشورها را محکوم کند.
وزير نفت ايران به منظور شرکت در هفتمين سمينار بين ‌المللي و يکصد و هفتاد و چهارمين نشست اوپک به وين پايتخت اتريش سفر کرده است.
هفتمين سمينار بين المللي اوپک 30 و 31 خردادماه با حضور نمايندگان و مسئولان بلندپايه دولت‌ها، شرکت‌ها و محافل علمي‌در وين برگزار مي‌شود.شعار اصلي سمينار امسال، «نفت؛ همکاري براي آينده‌اي پايدار» است.همچنين يکصد وهفتاد و چهارمين نشست اوپک اول تيرماه (بيست و دوم ژوئن) برگزار مي‌شود.
براساس پيش‌بيني کارشناسان، اين نشست به دليل سخنان دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا و درخواست او از برخي اعضا براي افزايش توليد نفت، يکي از پرچالش‌ترين نشست‌ها در سال‌هاي اخير خواهد بود.عربستان و روسيه در پاسخ به درخواست آمريکا براي افزايش توليد نفت به منظور جبران کاهش صادرات نفت ايران و ونزوئلا به دليل تحريم‌هاي اين کشور، قرار است در نشست آتي وزيران نفت اوپک در وين، پيشنهاد افزايش توليد نفت را مطرح کنند.آنها مي‌خواهند توليد نفت اوپک و همپيمانانش از اول ژوييه (10 تير) بين 500 هزار تا 1.5ميليون بشکه در روز افزايش يابد.درخواست ترامپ از اوپک درحالي است که وي تحريم‌هايي را عليه مقام‌ها و صنعت نفت ونزوئلا وضع کرده است.
اعضاي اوپک در نشست سي ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) تصميم گرفتند توليد خود را به سطح 32 ميليون و 500 هزار بشکه در روز برسانند؛ اين تصميم که از ژانويه 2017 به اجرا درآمد، در نشست‌هاي بعدي اين سازمان تمديد شد.اعضاي اوپک در نشست يکصد وهفتاد و سوم اين سازمان، توافق کاهش توليد را تا پايان سال 2018 تمديد کردند تا هدف حذف مازاد عرضه جهاني نفت به طور کامل محقق شود.کشورهاي غيراوپک به رياست روسيه نيز اوپک را در توافق کاهش توليد همراهي کردند. سهم اين کشورها از کاهش توليد نفت طبق توافق، حدود 600 هزار بشکه در روز است