ماجرای ویلای لواسان

آفتاب یزد- گروه سیاسی: ماجرای یک ویلا در لواسان این روزها در عرصه رسانه‌ها و فضای مجازی خبرساز شده است. این ویلا بعد از انقلاب و بعد از چند سال در اختیار یک مقام مسئول قرار می‌گیرد. دو روز پیش جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به یک مقام مربوطه اعلام کرد که این ملک باید تخلیه می‌شده اما متصرف و ساکن فعلی آن از تخلیه سرباز می‌زند. محمدجواد معتمدی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در ارتباط با نامه‌ای که این تشکل دانشجویی به تازگی در خصوص ویلای لواسان منتشر کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد: «گزارش این نامه‌ای که به یکی از مقامات نوشته و در فضای مجازی منتشر شده است امروز رسانه‌ای خواهد شد. ما آذر ماه سال گذشته نامه‌ای به ستاد اجرایی که متصدی امر اموال مصادره‌ای است، نوشتیم و در این نامه نسبت به ویلای مصادره‌ای لواسان توضیحاتی دادیم.» او ادامه داد:«بعد از پیگیری‌های ستاد اجرایی و جلساتی که داشتیم، متوجه شدیم که سال ۹۲ هم در مورد تخلیه این ویلا دستوراتی صادر شده بود، که البته این موضوع نقل و قول است.» این فعال دانشجویی گفت:
«بعد از این نامه ما، برای بار دوم ستاد اجرایی پیگیر
این موضوع می‌شود، مجدد اواخر آذر سال گذشته نامه پاراف می‌شود که این ملک تخلیه شود.» او مدعی شد: « متصرف مهلتی خواستند که ملک را تخلیه کنند و این مهلت تا اردیبهشت ماه امسال بود اما از آن‌جایی که ملک تخلیه نشد ما نامه‌ای را نوشتیم تا این ملک را پس بگیرند. این ملک در لواسان تهران واقع شده و از سال ۷۲ یعنی حدود ۲۵ سال است که دست او است و در آن زندگی می‌کند.» معتمدی مدعی شد:
«پس از ارسال نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای پاسخ به سوالات، جلسه‌ای را با اعضای شورای مرکزی جنبش عدالتخواه برگزار کرد. در این جلسه جناب آقای مخبر، ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، با پاسخگویی به سوالات نامه مذکور، بیان کرد که موضوع تخلیه ویلای مزبور از گذشته پیگیری می‌شده است.»



مخروبه ای 100 ساله است
هرچند سرلشکرفیروزآبادی همان روز ترجیح داد
سکوت کند اما دیروز با ضمیمه کردن اسنادی گفت
که هیچ حکمی‌مبنی بر تخلیه دریافت نکرده است. در نامه سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی به آن‌چه از سوی جنبش عدالتخواه دانشجویی مطرح شده، آمده است: «بدین‌وسیله سند تحویل محلی در لواسان ابتدای جاده کُند را که به اینجانب تحویل شده است برای اطلاع ملت شریف ایران منتشر می‌کنم. محل تحویلی یک ساختمان مخروبه با حدود 4 اتاق معمولی و بدون هرگونه امکانات زیر سقف شیروانی مربوط به حدود 70 تا 100 سال پیش می‌باشد. جزئیات آن در متن سند آمده است. ضمناً اینجانب از هیچ مرجعی حکمی‌ولایی، قانونی و یا قضایی برای تخلیه دریافت نکردم. از این محل 22 سال به عنوان دفتر فوق سری رئیس ستادکل استفاده می‌شد. در مورد مصاحبه با خبرنگاران محترم درخواست مجوز کرده‌ام که در صورت اجازه ان‌شاءاللّه اقدام خواهد شد.» از سوی دیگر دیروز پلیس نیز به این ماجرا واکنش نشان داد. رئیس پلیس پایتخت گفت: تاکنون حکمی‌درخصوص ویلای لواسان به پلیس پایتخت داده نشده است. سردار رحیمی‌رئیس پلیس پایتخت در حاشیه طرح رعد ۱۲ درخصوص موضوع ویلای یکی از مسئولان ارشد نظام در منطقه لواسان گفت: «تا این لحظه هیچ حکمی‌درخصوص ویلای لواسان به پلیس داده نشده است.» این جملات رئیس پلیس پایتخت به نظر می‌رسد درواکنش به بخشی از سخنان دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی است. محمد جواد معتمدی مدعی بود:« پس از پایان این مهلت با پیگیری‌های انجام‌شده، مسئولان ستاد بیان کردند که حکم قضایی تخلیه ویلا نیز صادر شده است، اما نیروی انتظامی‌به‌عنوان ضابط قضایی و مسئول اجرای حکم، از اجرای آن استنکاف کرده است؛ بنابراین جنبش عدالتخواه دانشجویی این بار در نامه‌ای که در رسانه‌ها نیز انتشار یافت، اجرای حکم فوق را تقاضا کرد و خواستار بازپس‌گیری بیت‌المال از شخص مذکور شد.»

ستاد شفاف سازی کند
با توجه به واکنش متصرف فعلی و
همچنین پلیس پایتخت، بسیاری منتظر واکنش جنبش عدالتخواه دانشجویی نسبت به ادعای خود بودند. آنها درحالی چنین ادعایی را مطرح کردند که تنها از نامه خود به یک مقام مسئول رونمایی شد حالا به نظر می‌رسد اگر به ادعای خود اطمینان دارند لازم است مدارکی دال بر آن را مطرح کنند. با این حال ساعاتی بعد از واکنش سرلشگر فیروزآبادی، این جنبش پاسخ خود را به بیانیه او اعلام کرد. در بیانیه آنها ادعا شده است: «دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آذرماه سال گذشته در جلسه‌ای با جنبش عدالتخواه دانشجویی این چنین بیان داشته بود: "موضوع تخلیه ویلای مزبور از گذشته پیگیری می‌شده است تا آنجا که سال 92 (نامه) تخلیه صادر شد." »
همچنین در ادامه بیانیه مدعی شدند:
«بعد از آن آقای فیروزآبادی اعلام می‌دارند که تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۷ ملک مذکور را تخلیه خواهند کرد. با توجه به اظهارات دکتر مخبر، اگر آقای فیروزآبادی ‌نامه‌ای مبنی بر تخلیه دریافت نکرده است، پس چرا آقای فیروزآبادی به ایشان اعلام داشته‌اند که تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۷ ملک مذکور را تخلیه خواهند کرد؟ از آنجا که متصدی ملک مزبور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است، لذا معقولانه به نظر می‌رسد که ستاد اجرایی در این خصوص شفاف سازی کرده و به بیان ابعاد ماجرا بپردازد. چرا که ماجرای ویلای لواسان قضیه‌ای پیچیده نیست و با شفاف سازی توسط ستاد اجرایی و آقای فیروزآبادی، افکار عمومی‌ را می‌توان از اقدامات مطلع نمود.»

جبهه بندی اصولگرایان
علاوه بر این، یکی دیگر از چهره‌های سیاسی در میان اصولگرایان نیز به این موضوع واکنش نشان داد. علیرضا زاکانی فعال سیاسی اصولگرا و نمایده پیشین مجلس در حساب توییتری خود نوشت:«از جنبش عدالتخواه در مطالبه بحق بازگرداندن ویلای لواسان به بیت المال متشکرم.» احمد توکلی نیز در پاسخ به این سوال که چرا دیده بان شفافیت در قبال نامه جنبش عدالتخواه دانشجویی درباره ویلای فوق سکوت کرده است؟ گفت: «ما سکوت نکرده ایم وامروز در هیئت مدیره دیده بان تصویب شد این نامه بررسی و ابعاد آن مشخص شود تا دیده بان در چند روز آینده در مورد ویلای فوق اعلام نظر کند».
نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه از این اقدامات عدالت طلبانه دانشجویان تشکر می‌کنیم، گفت: «من هیچ وقت در قبال این مسائل سکوت نکردم و در دهه هفتاد که استفاده از اموال مصادره ای در حال رایج شدن بود اعتراض کردم و برایم جناح بندی‌ها هم مهم نبودند و اگر همان زمان همه اعتراض می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد».
او در مورد اینکه آیا دیده بان شفافیت به استفاده مسئولان از اموال مصادره ای به صورت تخصصی و گسترده ورود خواهد کرد یا نه؟ هم گفت:«این کار زمان زیادی لازم دارد و ابعاد گسترده ای دارد اما شاید دیده بان ورود کند اما در حال حاضر اولویت ما مسئله اخیر است تا این مسئله را بررسی و اعلام نظر کنیم‌.»

دادخواست برای تخلیه رسید
درحالی که شائبه‌ها درباره این ویلا و حکم تخلیه آن افزایش یافته بود، دیروز رئیس کل دادگستری تهران خبر از رسیدن دادخواست تخلیه داد. غلامحسین اسماعیلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ماجرای تصرف ویلایی در لواسان توسط یکی از مقامات کشور، اظهار کرد:
«در رابطه با موضوع ویلای لواسان صرف نظر
از صحت و سقم این موضوع، آنچه ما قطعا به عنوان دستگاه قضایی اعلام می‌کنیم این است که تا امروز از ناحیه نهادی که مالکیت قانونی ملک مذکور را داشته هیچ درخواست و دادخواستی مبنی بر تخلیه، خلع ید و رفع تصرف به مرجع قضایی در تهران و حوزه لواسان واصل نشده و در نتیجه از ناحیه دستگاه قضایی هیچ حکم و دستوری در این جهت صادر نشده است.» او اضافه کرد:«این ادعا که با مماشات دستگاه قضایی در اجرای حکم، تصرف ادامه یافته، کذب است و ناشی از بی اطلاعی اظهارکنندگان این ادعاست و تاکنون چنین حکمی‌از سوی دستگاه قضایی صادر نشده چون تقاضایی نبوده است.» رئیس کل دادگستری استان تهران اضافه کرد: «البته قبل از حضور در این جلسه، ساعت 14 و 30 دقیقه دادخواستی از نهاد ذی ربط مبنی بر رفع تصرف از این ملک به حوزه قضایی لواسان واصل شده است.» اسماعیلی ادامه داد:«با شنیدن این خبر دستور اکید صادر کرده بودم که در صورت وصول چنین تقاضایی با سرعت و دقت رسیدگی صورت گیرد. با رعایت موازین قانونی برای هفته آینده تعیین وقت شده تا دادگاه نسبت به این موضوع رسیدگی کند.»
به نظر می‌رسد در روزهای آینده سرنوشت این ویلا بالاخره مشخص شود. به هر حال گزارش فوق صرفا از منظر اطلاع رسانی بود و طی روزهای آینده نیز این موضوع پیگیری می‌‌شود.