سکوت اعضای شورای شهر در قبال اجحاف در حق کیوسک‌های مطبوعاتی

آفتاب یزد-گروه اجتماعی: اگرچه روزگاری نه چندان دور مطبوعات کاغذی حرف اول را در فضای روشنگری جامعه چه در بین خواص و چه در بین عموم مردم می‌زدند اما سال‌های اخیر این روند زیاد برای اهالی مطبوعات خوب پیش نرفته و به هزار و یک دلیل با عدم اقبال مردم روبه‌رو شده‌اند و در نهایت باعث شده تا شاهد اتمام عمر نسخه‌های کاغذی یا تعطیلی کامل یک روزنامه باشیم. مشکلاتی که بر سر دنیای مطبوعات سایه افکنده تنها مربوط به آنان نمی‌شود و دامن متولی فروش نسخه‌های کاغذی روزنامه، مجله و سایر رسانه‌های کاغذی را هم گرفته است.

اتمام‌حجت با کیوسک‌داران
کیوسک‌‌ها در میان مردم محلی مناسب برای فروش مطبوعات به شمار می‌روند و سال‌هاست که با استقرار در مکان‌های در دسترس عموم جایگاه خود را تثبیت کرده‌ و ارتباط خوبی را با شهروندان برقرار نموده‌اند؛ اما با مشکلاتی که گریبان‌گیر دنیای مطبوعات شده، کیوسک‌داران هم با مشکلات اقتصادی رو‌به‌رو شده‌ و برای ادامه بقای خود مجبور به فروش دیگر اقلام مورد نیاز مردم چون خوراکی، آب‌معدنی و سیگار شده‌اند. یکی از دلایل عمده فروش دخانیات و موادغذایی، اقبال کم مردم به خرید روزنامه‌ها و دیگر مطبوعات کاغذی موجود در کیوسک‌هاست. اما با وجود اینگونه مشکلات به نظر می‌رسد که با تصمیم اخیر مسئولان نظارت بر این دکه‌ها، آنها به جای تلاش و رفع مشکلات این صنف در پی پاک کردن صورت مسئله برآمده‌اند. فرهاد افشار، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در تشریح آخرین عملکرد شهرداری تهران در موضوع ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی، گفت: «متولی خاص کیوسک‌های مطبوعاتی در سطح شهر تهران شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر است و آنچه که در برخی شهرداری‌های مناطق با عنوان ساماندهی کیوسک‌های مطبوعاتی در حال انجام است بیشتر در حوزه رنگ آمیزی کیوسک‌ها خواهد بود چرا که موضوع تغییر فیزیکی کیوسک‌ها هزینه بر خواهد بود و شکل فیزیکی آنها قبلا در مجموعه کلان شهرداری تهران تصمیم گیری شده لذا این ساماندهی شکلی است و نه محتوایی.» وی افزود: «فروش دخانیات و مواد غذایی در کیوسک‌های سطح شهر تهران معضلی است که متاسفانه به‌مرور زمان و به واسطه کسب درآمد بیشتر و یا زیاده خواهی برخی از کیوسک داران ایجاد شده و امروز متاسفانه در این فضاها اقلام بسیاری به جز مطبوعات در حال عرضه است، بر همین اساس به‌صورت متمرکز از منطقه یک برای انعقاد قرارداد جدید کیوسک داران تلاش خواهیم کرد با همراهی کیوسک داران فلسفه اصلی این کیوسک‌ها یعنی عرضه مطبوعات به طور کامل رعایت شود.»



اطاعت محض یا محرومیت..
با اینکه در شرایط نامناسب اقتصادی کیوسک‌های مطبوعاتی، چنین دستوری زیاد مبنای کارشناسانه ندارد اما این مسئول تنها به ممنوعیت فروش اقلام غیر مطبوعاتی بسنده نکرده و در ادامه بدون در نظر گرفتن راه حلی مناسب یا راه کاری برای جبران آن، که بدون شک به دنبال خود مشکل اقتصادی برای کیوسک‌داران را در پی دارد، می‌گوید: «قطعا افرادی که از این حدود خارج و تخلف کنند و علاوه بر نشریات اقلام دیگری را عرضه کنند برای آنها جرایم سنگینی لحاظ خواهد شد و نهایتا اگر تمکین نداشته باشند مجبور به جمع آوری کیوسک خواهیم شد لذا امیدواریم در آینده نه‌چندان دور شاهد این باشیم که کیوسک‌های سطح شهر به وظیفه اصلی خود یعنی عرضه مطبوعات کشور بپردازند.» افشار با اشاره بر لزوم تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط برای تحقق این مهم افزود: «مهم‌ترین دستگاهی که در مسیر ممنوعیت عرضه دخانیات در کیوسک‌های سطح شهر می‌تواند شهرداری تهران را همراهی کند قوه قضائیه است.» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اتمام حجت با کیوسک داران همزمان با انعقاد قرارداد جدید کیوسک‌ها از منطقه یک تهران برای ممنوعیت عرضه دخانیات و سایر اقلام به جز مطبوعات، افزود: «با دعوت از کیوسک‌داران برای انعقاد قرارداد جدید اعلام کردیم که اگر از ممنوعیت عرضه محصولاتی به جز مطبوعات در این فضا تمکین نکنند جریمه و در نهایت با جمع آوری کیوسک مواجه
خواهند شد.»

اگر سیگار نفروشیم چه کار کنیم؟
پس از این تصمیم عجیب شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، ایرج فکری بازرس هیئت‌مدیره اتحادیه کیوسک‌دارها نیز در واکنش به آن، به اعتمادآنلاین گفته است: «این موضوع ظلم بزرگی است. بارها اعلام کرده‌ایم که دیگر بهار مطبوعات گذشته و روزنامه‌ها، فروش چندانی ندارند.» او ادامه می‌دهد: «پرفروش‌ترین روزنامه‌ها به زحمت چند نسخه در روز می‌فروشند و سود حاصل از فروش آنها آن‌قدر ناچیز است که کفاف زندگی کیوسک‌دارها را نمی‌دهد. یک دکه‌دار باید از ساعت‌های اولیه روز تا عصر در محل کارش باشد و نمی‌تواند به کارهای جانبی بپردازد پس چطور باید بدون فروش اجناسی غیر از مطبوعات، درآمد کسب کند؟» فکری می‌گوید: «ما دل‌مان نمی‌خواهد با فروش سیگار، از جانب ما به کسی صدمه وارد شود، ما هم دل‌مان می‌خواهد مردم سیگار نکشند اما واقعاً اگر کیوسک‌ها اقدام به فروش سیگار نکنند از تعداد سیگاری‌ها کم می‌شود؟ همچنین فروش اقلام خوراکی ساده مانند آب‌معدنی و چند قلم خوراکی دیگر چه زیانی به کسی وارد می‌کند که اعلام می‌کنند این موضوع یک معضل است؟» به گفته فکری، اتحادیه کیوسک‌دارها بارها راه‌حل‌هایی برای این معضل ارائه داده است اما هنوز با این راه‌حل‌ها موافقتی صورت نگرفته. او می‌گوید: «وقتی صحبت از اهمیت سلامتی مردم به میان می‌آید باید راه‌حلی پیدا کرد که معیشت چند هزار نفر به خطر نیفتد،‌ آن هم افرادی که واقعاً از قشر زحمتکش جامعه هستند. ما برای این موضوع راه‌حل‌های متنوعی پیشنهاد داده‌ایم که یکی از آنها تغییر ساختار دکه‌هاست.» او ادامه می‌دهد: «مدت‌ها پیش ما پیشنهاد دادیم که ساختار دکه‌ها تغییر کند و سه تابلوی LED در قسمت بالایی دکه‌ها نصب شود. یکی از آنها در اختیار وزارت بهداشت قرار بگیرد که پیام‌های بهداشتی و سلامتی مدنظر این وزارت‌خانه را نمایش دهد. دیگری در اختیار شهرداری باشد اما تابلوی دیگر باید در اختیار خود دکه‌دار قرار بگیرد که بتواند از آن درآمدزایی کند. دکه‌ها از این طریق می‌توانند با رسانه‌ها و دیگر مراکز خدماتی و تجاری ارتباط برقرار کنند و از این راه درآمد داشته باشند. اما شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران این ایده را نه تنها به دم دستی‌ترین شکل ممکن اجرا کرد بلکه هیچ چیز به دکه‌دار نرسید.» فکری می‌گوید: «به صورت شبانه آمدند سه بیلبورد زشت بالای دکه‌ها جوش دادند، به اموال دکه‌داران خسارات زدند و حتی برق بیلبورد را هم از داخل دکه کشیدند اما این وسط چیزی به دکه‌دار نرسید. یک شرکت واسطه، کار را گرفت و حتی درصدی از سود حاصل از تبلیغ روی این بیلبوردها به دکه‌داران نرسید. این یعنی نه تنها به دکه‌دار کمکی نشد بلکه حقش هم ضایع شد چون به هر حال، دکه متعلق به دکه‌دار است.» او از تصمیم برای برخورد شدیدتر با دکه‌داران، ‌آن هم پیش از اجرا شدن یک راه حل مناسب انتقاد می‌کند و می‌گوید: «به ما بگویند اگر سیگار نفروشیم چه کار کنیم؟ نمی‌شود که نه راه‌حل‌های ما را قبول کنند و نه خودشان راه‌حلی داشته باشند که به نفع همه باشد. اگر سیگار ضرر دارد چرا سوپرمارکت‌ها آن را خیلی علنی و در ویترین‌های شیک عرضه می‌کنند؟»

سکوت معنادار
اگرچه در میان مسئولان کشوری و شهری از این دست تصمیم‌های آنی کم نبوده و هر از چند گاهی یک قشر خاص را نشانه می‌گیرند اما این مسئولان نباید فقط یک سوی ماجرا را در نظر گرفته و به دستورات اینچنینی بپردازند. دستوراتی که سرانجامی ناخوش برای کیوسک‌داران رقم خواهد زد. در هر حال آفتاب یزد برای پیگیری این مشکل و یافتن پاسخی مناسب در جهت رفع نگرانی‌ها و ابهامات کیوسک‌داران با تعدادی از اعضای شورای شهر تهران تماس گرفت اما به رغم نظرات مخالف و موافقی که با تصمیم اخیر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران داشتند، آنها سکوت رسانه‌ای را ترجیح داده و از انتشار مصاحبه امتناع کردند.