اسپانیا سرگیجه آور بازی می‌کند!

فروتن در اظهار نظرات خاص تر از مربیگری است. او همیشه تبانی را تعیین کننده ترین
عامل در فوتبال می‌داند. این مربی 72 ساله در سه کشور ایران، آلمان و سنگاپور مربیگری کرده است.
فروتن فضای کلی جام جهانی را نه عرصه ی جنگ تاکتیک‌ها که عرصه ی جنگ قدرت بدنی می‌داند، جنگ نفراتی که جنگنده هستند و گاه یک تنه بر تمام بازی تاثیرگذار خواهند بود.
بهمن فروتن به بازی ایران ـ مراکش اشاره


می‌کند و می‌گوید: ایران 20 دقیقه خیلی سخت را مقابل مراکش تجربه کرد و خیلی خیلی شانس آورد که گلی دریافت نکرد. این تیم رفته رفته، خودش را پیدا کرد و توانست به سان یک بازیگر کارکشته ی بوکس، راندهای نخست را استقامت کند و همین استقامت مراکشی‌ها را دچار عصبانیت و تشتت روانی کرد و همین عصبانیت در نهایت کاری کرد که تمرکز خود را از دست بدهند و کار
به جایی کشید که تن به گل به خودی نیز دادند و اما اسپانیا قاعده و داستانی دیگر دارد. اسپانیا به واقع سرگیجه آور بازی می‌کند. این روش را مقابل پرتغال هم مشاهده کردیم ولی پرتغال به پشتوانه رونالدو توانست بازی را برگرداند و اما کیفیت ایران با پرتغال چندان قابل مقایسه نیست.
فروتن می‌گوید عامل مثبتی که می‌تواند ایران را مقابل حریفان از پیش بازنده معرفی نکند؛ جنگندگی است. برای نمونه امید ابراهیمی‌را بنگرید؛ او عالی جنگید و تا این لحظه بازیکنی به اندازه او جنگنده ظاهر نشده است. البته جنگندگی، بدی‌هایی هم دارد! اگر این چنین تیمی‌در دقایق اولیه گلی دریافت کند عملاً ابتکار عمل را از دست خواهیم داد چون برای جبران نتیجه برنامه ی مدون و مشخصی نداریم. دفاع را بازکنیم امکان دارد اسیر تاکتیک تهاجمی‌حریفان شویم و نتیجه جام جهانی 2014 تکرار شود.
فروتن می‌گوید این که در نخستین بازی با مراکش رو در رو شدیم یک شانس است چون اگر در نخستین بازی با اسپانیا و یا پرتغال رو به رو شده بودیم توان بیشتری را از دست می‌دادیم و برای بازی‌های بعدی چندان توانی برای جنگیدن نداشتیم. طبیعی بود که طبق قرعه از بازی با مراکش انتظار برد داشته باشیم اما طبیعی تر آن بود که اگر در بازی نخست رو در روی دیگر حریفان ایستاده بودیم بیشترین تلاش مان برای حفظ دروازه و گل نخوردن بود و همین مسئله تیم ایران را دچار تحلیل رفتگی می‌کرد.
در همین جا اشاره‌ای کنیم به بازی انگلستان، آلمان و آرژانتین؛ این تیم‌ها تا این جا چیز خارق العاده‌ای از خود بروز نداده‌اند اما تیم‌هایی در کلاس تیم‌هایی که نام بردم و نیز تیم‌هایی همچون اسپانیا و پرتغال، حساب شده فوتبال بازی می‌کنند و تمام توان خود را در بازی نخست رو نمی‌کنند حتی این تیم‌ها در مرحله گروهی، عملاً با نگاهی به دور حذفی بازی می‌کنند.
ایران از این جا به بعد چاره‌ای ندارد، این تیم مجبور است جنگنده حاضر شود و اما باید به اصطلاح به صرفه بازی کند یعنی حساب شده در معنای تقسیم نیرو توان.
وقتی از فروتن می‌پرسیم در پاسخ به عده‌ای که می‌گویند تیم ایران تنها با یک تاکتیک بازی می‌کند چه خواهید گفت، می‌گوید: باور کنید



























تیم شدن سخت است، مچ کردن 11 بازیکن با هم به این سادگی‌ها نیست. چرا به گذشته تیم‌هایی چون استقلال و پرسپولیس اشاره نکنیم؟ این دو تیم هر فصل 15 بازیکن را بیرون می‌گذاشت و 15 بازیکن جدید می‌آورد. حتماً یادتان هست که این دو تیم در نیم فصل دوم تازه تیم می‌شدند.
این که کی روش توانسته تیمی‌یک دست را آماده کند شکی نیست، کاری سخت انجام گرفته اما این گونه هم نیست که تیم کی روش بدون تغییر باقی بماند. آسیب دیدگی و دیگر اتفاقات قطعا تیم ایران را دچار تغییرات حتی ناخواسته می‌کند اما حکایت بازی ایران برابر اسپانیا کاملا فرق می‌کند. اسپانیایی‌ها استاد بازی با توپ هستند، آن‌ها خودشان را خسته نمی‌کنند بلکه توپ را می‌دوانند و این امکان پذیر نیست مگر به مدد بازیکنانی که در رد و بدل کردن پاس‌های کوتاه و معروف به تیکی تاکا تبحر زیادی دارند.
نکته مهم دیگری که این مربی نام آشنا روی آن دست می‌گذارد این که دو تیم اسپانیا و پرتغال در روزی که رو در روی هم قرار گرفتند، بیشتر از
70 درصد توان خود را بروز ندادند و اما به این هم فکر کنید که اسپانیا به برد فکر کند، تمام توانش را در زمین پیاده کند و فعل بردن را صرف کند آن وقت باید دید بازیکنان تیم ایران با تمام دوندگی‌هایی که دارند تا کجا می‌توانند ایستادگی کنند.فروتن شانس کسب نتیجه ایران برابر پرتغال را بیشتر از برابر اسپانیا می‌داند و به همین دلیل می‌گوید بازیکنان نباید خود را به آب و آتش بزنند بلکه باید بخشی از توان خود را برای آخرین بازی ذخیره کنند البته منطقی آن است که فاصله ی فوتبال ایران و پرتغال را بدانیم و بپذیریم.کی روش دارای قدرتی است که قابل توجه است، او می‌تواند همه ی تیم ملی ایران را دوماه در اردو نگه دارد بدون آن که چالش و حاشیه‌ای درست شود. در مورد آلمان‌ها یک
ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید: 22 دشمن وارد اردو
می‌شوند ولی 22 دوست از تیم می‌روند و این همان تیم شدگی است که ایران هم این مزیت را دارد.فروتن در کلام آخر می‌گوید مراکش برای پرتغال دردسرآفرین خواهد شد و ما باید با اسپانیا مقرون به صرفه بازی کنیم و انرژی جنگیدن برابر پرتغال را نگه داریم چون معتقدم شانس بیشتری ایران
خواهد داشت که از پرتغال کسب امتیاز کند تا اسپانیا.