برای پیروزی و سربلندی تیم ایران دعا می‌کنم

سال هاست می‌جنگد! گاهی با مهاجمان حریف و گاهی با حواشی فوتبال؛ حرف و حدیث ها، ناملایمت‌ها و برخی برخوردها، فریاد شیران را گلایه مند کرده است. وقتی با او تماس می‌گیریم تا از بازی ایران و اسپانیا بگوید
یک راست می‌رود سراغ برخی حرف ها، شکوه و شکایت‌ها و اما دست آخر با مهربانی می‌گوید: من ایرانی ام، ایران وطن من است و برای پیروزی و سربلندی این سرزمین از صمیم جان دعا خواهم کرد.
فریاد شیران به شکایت و شکایت کشی‌ها با تاج و دیگران هم اشاره می‌کند و مکدر است که او را دشمن وطن خوانده اند! او می‌گوید من در این سرزمین به دنیا آمده و همه سهم باقیمانده ی من از فوتبال یک دور، دور افتخار در ورزشگاه امجدیه است که امیدوارم آن را از من دریغ نکنند. گلایه‌ها و انتقادهای من فوتبالی بود نه شخصی و شخصیتی.
فریادشیران به شوخی می‌گوید: کُری خوانده‌ام که اگر ایران بهتر از دور قبل بازی کرد ریشم را که خیلی دوستش دارم خواهم زد و اما اگر مشکل با ریش من حل می‌شود و تیم ایران برابر اسپانیا نتیجه خواهد گرفت همین امروز از خیر این ریش دوست داشتنی خواهم گذشت.


فریاد شیران گلایه زیاد دارد اما ترجیح می‌دهیم در فضای کلی مباحث بازی با اسپانیا و فضای کلی حاکم بر جام جهانی منتشر شود تا در فرصتی مغتنم سراغ او برویم که حرف‌های بیشتری از او نقل کنیم.
فریاد شیران وارد فضای کلی جام جهانی می‌شود و می‌گوید تا اینجا انتظارم برآورده نشده. تیم‌ها تغییرات جدیدی نداشته‌اند و تکیه اصلی بر قدرت بدنی است و دوندگی و جنگندگی. نگاه به نتیجه عربستان و روسیه نکنید؛ عربستان باز بازی کرد که 5 گل دریافت کرد، پاناما هم همچنین بود اما بقیه تیم‌ها با تکیه بر بازیکنان قدرتی و تمرکز روی کارهای دفاعی سعی می‌کنند گل نخورند و در نهایت چشم به ضدحمله‌ها دارند و بازیکنانی که در لحظه توان عوض کردن نتیجه را دارند بازیکنانی چون رونالدو، مسی و... و اما قضاوت فعلی من این است که تیم‌ها بیشتر از تکنیکی بودن
قدرتی هستند و طبیعی است بازیکنانی که قدرت بدنی بالاتری دارند و جنگنده هستند بیشتر به چشم بیایند.
از فریاد شیران می‌پرسیم تا همین جا، کدام بازی شما را دچار شوک کرد؟ در پاسخ می‌گوید 20 دقیقه ابتدایی بازی ایران ـ مراکش ما را در شوک فرو برد که تیم ایران چرا این قدر عقب بازی می‌کند. حملات پی در پی بود و هر لحظه می‌توانست سازمان دفاعی ایران بر هم بریزد که الحمد لله این چنین نشد و در نهایت نتیجه به گونه‌ای رقم خورد که مردم ایران خوشحال و سربلند شدند. تیمی‌من را دچار شوک نکرد اما سبک بازی رونالدوی پرتغالی شوک آور بود کمتر از همه می‌دوید، درگیر نمی‌شد و در نهایت سه گل زد؛ این مقدار کیفیت و هوشیاری انسان را دچار تحیر می‌کند.
درباره انگلستان هم می‌پرسیم؛ این کشور تیمی‌کم ستاره و جوان را راهی جام جهانی کرده است. سوال ما این است دیدگاه‌ها عوض شده یا مسئله‌ای دیگر در میان است؟ فریاد شیران اشاره‌ای به ادوار قبلی جام جهانی می‌کند و می‌گوید: تیم فعلی انگلستان برخلاف گذشته که متکی بر چند فوق ستاره بزرگ بود؛ جوان و بی‌ستاره است، دیگر خبری از لمپارد و بکهام نیست اما تجربه نشان داده تیم‌هایی که مدعی نباشند (مدعی نبودن از لحاظ اسم و ستاره داشتن) نتیجه‌های بهتری گرفته‌اند البته شانسی برای قهرمانی این تیم قائل نیستم اما می‌توان این تیم را یکی از هشت تیم برتر جام جهانی به شمار آورد اما در تقابل با تیم‌هایی چون آلمان، اسپانیا، آرژانتین و حتی بلژیک از کوچک‌ترین شانسی برخوردار نخواهد بود.
گفت و گو را به بازی ایران و اسپانیا هدایت می‌کنیم و این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا ایران برابر اسپانیا شانسی دارد یا خیر؟
فریاد شیران مقدمه‌ای طولانی را بیان می‌کند از همه اتفاقاتی که طی سال‌های اخیر رخ داده، دلخوری‌هایی دارد که پنهان نمی‌کند. همچنان از برخی برخوردهای کی روش گلایه مند است و... فریاد شیران می‌گوید من هم می‌توانستم مثل بسیاری از کارشناسان سکوت اختیار کنم و تا بعد از جام جهانی چیزی نگویم ولی من کارشناسم و نظرات کارشناسی‌ام را می‌گویم حالا ممکن است به قول دکتر صدر و امیرخان حاج رضایی، برخی کارشناسی‌های من هم درست از آب در نیاید اما نباید نظرات کارشناسی یک کارشناس را به منزله تقابل و دشمنی دانست.
نظر کارشناس فوتبال با نظر کارشناس معدن و زمین فرق دارد؛ من با دستگاه و فرمول رو در رو نیستم، برخی آمار و اطلاعات در دست است که براساس تجربه به نتیجه‌ای منتج می‌شود که ممکن است درست از آب در نیاید کما این که هرگز نمی‌توان نظر کارشناس را به گونه‌ای تعبیر کرد که چون کارشناس نظرش را گفته، مثلاً وقتی کارشناسی می‌گوید ایران توان صعود از گروه ندارد به منزله ی دشمنی است بلکه نظر شخصی‌اش را گفته. در روزهایی که تیم ایران در کوران مسابقات است هر حرفی که انرژی منفی داشته باشد می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد اما کارشناس باید نظر کارشناسانه بدهد در ضمن افکار عمومی‌و برخی احتیاط‌ها را در نظر داشته باشد.
بازی ایران و اسپانیا در حالی برگزار می‌شود که ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، ما آمریکا را هم شکست دادیم اما بازی نخست ما نبود. اینک نوبت رویارویی ایران و یکی از تیم‌های پرقدرت دنیا است. در این زمانه نمی‌توان تیمی‌را از همان ابتدا شکست خورده دانست، هیچ شانسی برای او قائل نبود و احساس کرد که مثلاً یک تیم 8-7 گل خواهد خورد.
پیشتر توضیح دادم که تیم‌ها با تمرکز بر مسائل دفاعی و قدرت بدنی بازی خواهند کرد یعنی باید روی دفاع بیشتر کار کنیم. در بازی با اسپانیا قطعاً جای خالی سیدجلال حس
خواهد شد اما امیدوارم حسینی و منتظری بتوانند این جای خالی را پر کنند.
برای ایران شانسی برای برنده شدن قائل نیستم چون تیم ایران و توانایی‌های آن را
به خوبی می‌شناسم اما امیدوارم، امیدوارم ایران با نتیجه‌ای خوب و آبرومند زمین بازی را ترک کند. من هم مثل تمامی‌ایرانیان برای موفقیت ایران دعا می‌کنم. برد تیم قوی گارانتی نشده، این که حس کنیم ایران گل‌های زیادی
خواهد خورد هم ندارم مگر روز بسیار بد ایران باشد که امیدوارم آن روز، روز بازی ایران و
اسپانیا نباشد.
از فریاد شیران می‌پرسیم که برخی می‌گویند ایران باید برابر اسپانیا به اصطلاح مقرون به صرفه بازی کند و بی‌گدار به آب نزند؛ ترجیح شما در این دور بازی با اسپانیا بود یا بازی با پرتغال؟
فریاد شیران می‌گوید از نظر من رو یارویی با این دو تیم فرقی ندارد اما در این موضوع ما یک شانس داریم و آن تفکری است که حس می‌کنم پرتغال و اسپانیا برابر ایران با تمام توان بازی نخواهند کرد و این دلیلی دارد و آن این است که این دو تیم خود را صعود کرده می‌دانند و بخشی از توانشان را برای دور حذفی حفظ خواهند کرد.
این شانس می‌تواند کور سویی از امید برای ایران باقی گذارد و این یعنی ایران خیلی هم بدون شانس نیست. به فریاد شیران می‌گوییم همین نظر می‌تواند اعتراض مخاطبان را در پی داشته باشد که فریاد شیران توضیح می‌دهد که این‌ها قطعاً برای برد می‌آیند اما با تمام توان نمی‌آیند چون این دو تیم خودشان را یکی از چهارتیم نهایی می‌دانند. اما همین تفکر ممکن است به این مهم ختم شود که در گرداب ایران و مراکش گیر کنند.
در جام جهانی قبلی اسکولاری می‌گفت ما هفت بازی داریم و هفت برد می‌خواهیم. دیدیم که در یک بازی 7 گل دریافت کردند پس باید دید جریان جام چه سرنوشتی را رقم خواهد زد. این تیم‌ها حتی روی حریفان دور بعد خود هم برنامه‌ریزی دارند و شاید در بازی سوم مهندسی شده تر نیز حاضر شوند. من تاکید می‌کنم این جام، جام سختی است و اگر کسی ساده انگارانه با تیمی رو در رو شود حتی برابر عربستانی که 5 گل خورده است،
چک محکمی‌خواهد خورد.
ایران با دو مساوی دیگر شاید به دور بعد هم نرود اما تیم، تاریخی ترین نتیجه در کل ادوار را کسب خواهد کرد و این افتخار کمی‌نخواهد بود.
سوال دیگر می‌پرسیم که آیا قهرمان جام‌جهانی از گروه ایران می‌آید؟ فریاد شیران می‌گوید هرگاه جام جهانی در اروپا برگزار شده جام از اروپا بیرون نخواهد رفت و اگر تیمی‌غیر اروپایی شانسی برای قهرمانی داشته باشد آن تیم برزیل است اما از آلمان حتی با آن بازی ضعیف اول غافل نشوید چون ساختار محکمی‌دارند. فریاد شیران این مسئله را رد می‌کند که اسپانیا و پرتغال بازی 3-3 را مدیریت کرده باشند و تاکید می‌کند بلژیک پدیده جام 2018 خواهد بود و تا مراحل خیلی بالا هم صعود خواهد کرد.