چشم انتظار سرباز آشخانه

محمد باقرزاده| ششم اردیبهشت یک‌سال پیش. نیمه‌های شب و هنگام تعویض پست، گروهک تروریستی که خود را «جیش‌العدل» می‌خواند با حمله به هنگ مرزی میرجاوه، ۶ سرباز وظیفه و ۳نیروی کادری را به شهادت رساند تا سرنوشت سربازی از آشخانهِ خراسان‌شمالی، در ‌هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. ساعات و روزهای ابتدایی پس از این ماجرا، خبر آمد که «سعید براتی» هم به شهادت رسیده اما اثری از او دربین بازماندگان این حمله وجود نداشت تا این‌که مشخص شد این سرباز به اسارت برده شده است. دو روز پیش و بیش از یک‌سال پس از این حادثه، جیش‌العدل با انتشار تصویر و ویدیویی از این سرباز، مدعی شد که سعید براتی زنده و سالم است. در این فیلم، سرباز اسیر ایرانی رو به ‌دوربین می‌گوید: «من سرباز وظیفه، سعید براتی فرزند ولی از شهر آشخانه در خراسان‌شمالی هستم.» در بخشی از بیانیه این گروهک که شنبه همین هفته منتشر شده، آمده است: «در طول این مدت سعید براتی تحت مداوای مجاهدین قرار گرفته و صحت و سلامت کامل خود را به دست آورده است.»
برادر سعید براتی: ما فقط بازگشت سعید را می‌خواهیم
انتشار نخستین فیلم از این سرباز ۲۵ساله که تا اندازه‌ای سلامت کنونی او را نشان می‌دهد اگرچه خانواده سعید براتی را خوشحال کرده اما همچنان استرس و ترس در فضای خانواده موج می‌زند. «وحید براتی» که برادر کوچکتر سعید است، در توضیح شرایط کنونی خانواده خود به «شهروند» می‌گوید: «ما هم این فیلم را دیدیم. خوشحالیم که سعید سالم است و بعد از مدت‌ها چهره او را دیدیم اما مسئولان قبل از این هم به ما گفته بودند که سعید سالم است.» آن‌طور که وحید می‌گوید اگرچه خانواده از دیدن این فیلم خوشحال شدند اما چیزی از نگرانی‌هایشان کم نشده است: «والا همچنان وضع خانواده داغون است.»
«معصومه پناه‌پور»، مادر سعید است که آخرین‌بار و یک‌روز پس  از این حادثه، با پسرش تلفنی صحبت کرده و حالا ۱۳ ماه از آن روز می‌گذرد؛ او همچنان چشم‌انتظار شنیدن صدای پسر خود و دیدن چهره او است. وحید درباره وضع کنونی مادر خود هم می‌گوید: «مادرم دیگر نمی‌تواند راه برود. پایش را عمل کرد و گفتند خوب می‌شود ولی الان بدتر است. تمام این مدت، چشمش از اشک خشک نشد و همچنان چشم‌انتظار است.» وحید درباره فیلم منتشر شده هم می‌گوید: «این فیلم خیلی امیدوار‌کننده بود که سعید سالم و زنده است. ولی ما هنوز نمی‌دانیم چه می‌شود. فعلا کسی از مسئولان چیزی به ما نگفته است و ما هم نمی‌دانیم چه خواهد شد.» آن‌طور که خانواده براتی می‌گویند در این ۱۳ماه که سعید در اسارت این گروهک است، هیچ‌گاه به او اجازه تماس با خانواده‌اش داده نشده و اکنون خانواده به امید شنیدن صدای این سرباز زنده‌اند: «الان تنها امید ما بازگشت سعید است. من فقط آزادی برادرم را می‌خواهم و نمی‌خواهم به موضوع دیگری فکر کنم.» وحید آرزو می‌کند هرچه سریع‌تر سعید به جمع خانواده برگردد و از همه می‌خواهد که این سرباز وطن را فراموش نکنند: «فقط خواهش می‌کنم که سعید را فراموش نکنید. بنویسید که یک خبری به ما بدهند که چه اتفاقی افتاده است. مسئولان مدام می‌گویند پیگیریم ولی الان یک‌سال گذشته است و هیچ کاری انجام ندادند. امید خانواده اول از همه به خداست و ان‌شاءالله که امیدمان ناامید نمی‌شود.»


واکنش مسئولان در یک‌سال گذشته چه بوده است؟
این نخستین‌بار نیست که هنگ مرزی ایران در جنوب‌شرق دچار چنین حادثه‌ای می‌شود و تعدادی از نظامیان و سربازان وطن، جان خود را از دست می‌دهند. گروهک تروریستی «جیش‌العدل»، ‌سال ۹۱ در عملیاتی ١٤ نفر از مرزبانان ایرانی را به شهادت رساند و چندین نفر دیگر را نیز زخمی کرد. بهمن۹۲ و در حمله‌ای مشابه‌، این گروهک ۵ سرباز مرزبانی را به گروگان گرفت که درنهایت ۴ سرباز را آزاد و گروهبان «جمشید دانایی‌فر» را به شهادت رساند. پیش از این، مقامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از لزوم توجه جدی به امنیت مرز سخن گفتند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه هم در آخرین سفر خود به پاکستان، با پیگیری وضع این سرباز، از مقامات پاکستان خواست که در زمینه امنیت مرز مشترک، همکاری لازم را با ایران داشته باشند و به این گروهک تروریستی اجازه استفاده از خاک پاکستان را ندهند. «طیبه سیاوشی‌ شاه‌عنایتی»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که تاکنون چندین بار با این خانواده دیدار کرده و پیگیر وضع این سرباز است. او پیش از این درباره وضع این پرونده به «شهروند» گفته بود: «ما با خانواده براتی دیداری داشتیم و این بحث را مدام در مجلس هم با نماینده‌های مناطق مرزنشین که به‌اصطلاح‌ خودشان نیروهای محلی دارند و می‌توانند وضع را بررسی کنند و هم با آقای اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیری می‌کنیم. در سفر اخیر دکتر ظریف به پاکستان اطلاعاتی به ایشان دادند که در این اطلاعات ما متوجه شدیم خوشبختانه این سرباز زنده است و در وضع بدی هم به‌ سر نمی‌برد؛ در هر حال گروگان‌بودن سخت است.» او در پاسخ با این پرسش که تلاش‌ها برای آزادی این سرباز تاکنون به کجا رسیده هم گفته بود: «اعضای این گروهک برای آزادی این سرباز، هم پول خواستند و هم خواهان آزادی تعدادی از زندانیان نزدیک‌به‌خود هستند.»
براتی متولد آشخانه در استان خراسان شمالی و فارغ‌التحصیل رشته حسابداری است که زمان حمله ۲۴‌سال داشت و  با گذراندن نزدیک به ۱۳ ماه در اسارت، ۲۵ساله شده است. خانواده این سرباز، ساکن خانه‌ای‌ ۵۰ متری و اجاره‌ای در یکی از مناطق جنوبی تهران هستند.