بازگشت به جنگ ستارگان

گروه بین‌الملل- علی ودایع: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا، دستور داده است ارتش ایالات متحده یک «نیروی فضایی» به عنوان شاخه ششم ارتش راه بیندازد. در حال حاضر ارتش آمریکا از پنج شاخه نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگ‌داران دریایی و نگهبانان ساحلی تشکیل می‌شود. اقدام ترامپ در حقیقت تداعی کننده نقشه‌های «رونادریگان» با پروژه کلان جنگ ستارگان علیه اتحادیه جماهیر شوروی است.
سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا ایجاد «یگان فضایی مستقل» این کشور را تصویب کرده بود. اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا براین نظرند که ارتش این کشور در آینده در کنار نیروهای زمینی، دریایی، هوایی و تفنگدران دریایی خود باید نیرویی مخصوص حفاظت و کنترل فعالیت‌های نظامی در عرصه فضایی و ماهواره‌ای نیز داشته باشد.نکته جالب اینجاست که کابینه ترامپ در آن زمان با این اتفاق مخالفت کرده بود.
تشکیل شاخه ششم
به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ گفته است نیروی فضایی «شاخه ششم» ارتش آمریکا، به نفع امنیت ملی و همین‌طور اشتغال‌زایی است. او در کاخ سفید گفت: «کافی نیست که صرفا در فضا حضور داشته باشیم. آمریکا باید در فضا غلبه داشته باشد.»


رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌چنین قول داد که ایالات متحده «آمریکایی‌ها را به ماه برمی‌گرداند» و در نهایت هم به کره مریخ (بهرام) انسان خواهد فرستاد.
دونالد ترامپ در همان نطقی که درباره سیاست‌های مهاجرتی دولتش و مقایسه بحث‌برانگیز آن با کشورهایی مثل آلمان حرف می‌زد، این سیاست تازه درباره تشکیل قوای نظامی فضایی را اعلام کرد. او به وزارت دفاع آمریکا و پنتاگون دستور داد «فورا روند لازم را برای تاسیس یک نیروی فضایی به عنوان شاخه ششم نیروهای نظامی آغاز کند.»
ترامپ هم‌چنین گفت غیرقابل‌قبول است که به چین یا روسیه اجازه داده شود در فضا پیش‌تاز باشند. او هم‌چنین گفت که از سازمان‌های فدرال آمریکا می‌خواهد «چارچوب مبتکرانه و انقلابی برای مدیریت رفت‌وآمدهای فضایی اعمال کنند».
ابهام درباره ارتش فضایی
جزئیات درباره این‌که نیروی فضایی جدید چه شکلی خواهد داشت و چه خواهد کرد، در حال حاضر روشن نیست.
هرچند برای تشکیل شاخه جدید نظامی، لازم است که کنگره آمریکا چنین طرحی را تصویب کند. گفتنی است که ابتکار دفاع استراتژیک (SDI) یکی از طرح‌های دفاعی ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان» بود.این طرح در محافل رسانه‌ای به جنگ ستارگان نیز شهرت یافته بود.این طرح اقدامی دفاعی در برابر حملات احتمالی موشک‌های دوربرد شوروی سابق بود.
طبق طراحی ریگان، سلاح‌های (S.D.I) قادر است ماهواره‌های دشمن را که نسبت به موشکهای بالستیک، اهداف ساده‌تری محسوب می‌شوند، هدف قرار دهد و نابود سازد.با استفاده از سلاح مزبور می‌توان به یک حمله برق آسا علیه اهداف زمینی، از جمله تانکرهای نفت‌کش و هواپیما پرداخت.با سلاحهای (S.D.I) به اعتقاد برخی از کارشناسان نظامی می‌توان سیلوهای بتنی یا فولادی موشکها را نیز منهدم ساخت و به این ترتیب می‌توان از آن همانند یک سلاح وارد کننده نخستین ضربه اتمی استفاده کرد.
رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش از جلسه‌ای با شورای ملی فضایی صحبت می‌کرد، گفت: «این بار، بیش از کاشتن پرچممان و باقی‌گذاشتن رد پایمان عمل خواهیم کرد. ما یک حضور درازمدت ایجاد می‌کنیم، اقتصادمان را توسعه می‌دهیم، و بنیان یک ماموریت آتی به مریخ را می‌سازیم.»
ترامپ گفت که دولت او از صنایع فضایی تجاری که هنوز نوظهور است حمایت می‌کند؛ به این ترتیب که به «آدم پول‌دارها»ی آمریکایی اجازه دهد از خاک آمریکا موشک‌هایشان را به فضا بفرستند.
ممنوعیت بین‌المللی 
ورای تمام حرف  و حدیث‌هایی که گفته می‌شود؛ براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی فضایی، هرگونه فعالیت نظامی در فضا ممنوع است و اقدام ترامپ در حقیقت نوعی نقض قوانین است. طبق عهدنامه۱۹۶۷ بین کره ماه و دیگر کرات آسمانی از طرفی و فضای بالاي جو به معنی دقیق کلمه از طرف دیگر فرق گذاشته است.
ماده چهار این عهدنامه به‌طور کامل مربوط به بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از کره ماه و دیگر کرات آسمانی است و ایجاد استحکامات و تاسیسات نظامی، آزمایش‌ سلاح‌های مختلف و اجرای هرگونه عملیات نظامی را در کرات مذکور منع کرده است. اما در مورد فضای بالاي جو الزام به بهره‌برداری مسالمت‌آمیز از فضا هنوز قطعی و کامل نیست. مطابق بند یک از ماده چهار عهدنامه يادشده، در مدار قراردادن سفینه‌های حامل سلاح‌ هسته‌ای یا دیگر سلاح‌هایی که قدرت تخریبی زيادي دارند، ممنوع است. از این قاعده همان‌گونه که قدرت‌های بزرگ تفسیر کرده‌اند، باید چنین نتیجه گرفت که قراردادن سلاح‌های کلاسیک در فضای مبالاي جو مانعی ندارد.