اقتصاد به روايت نيلي‌ها

مسعود و فرهاد چه گفتند؟
گروه اقتصادي
 اقتصاد ايران روز گذشته زير ذره‌بين دو تن از اقتصاددانان كشور قرار گرفت؛ مسعود نيلي، دستيار اقتصادي رييس‌جمهور در سالن همايش‌هاي صدا و سيما و فرهاد نيلي، نماينده ايران در بانك جهاني، از طريق ويدئو كنفرانس در اتاق تهران. برادر بزرگ‌تر از بودجه و تخصيص‌هاي صورت گرفته در نظام مالي ايران گفت و برادر كوچك‌تر، مزيت‌هاي پيوستن به اف‌اي‌تي‌اف را برشمرد.
دستيار اقتصادي رييس‌جمهور در جريان اختتاميه بيست و هشتمين همايش سياست‌هاي پولي و ارزي به اين نكته اشاره كرد كه سهم بودجه عمراني از كل بودجه كشور از سال 90 به بعد حدود 2.7 درصد شده و با اين نوع تخصيص نبايد انتظار رسيدن به رشدهاي بالا را داشت.


نماينده ايران در بانك جهاني هم با بيان اينكه بانك‌هاي ايران بد هستند، نظام بانكي ايران را به يك تيم فوتبال تشبيه كرد كه براي حضور در ميادين بين‌المللي بايد تابع مقررات فيفاي بانكي يا همان اف‌اي‌تي‌اف باشد.
مسعود نيلي، تبصره 19 بودجه سال جاري را نقطه اميدبخش براي حضور بخش خصوصي در پروژه‌هاي عمراني دانست و گفت كه مشاركت بخش‌هاي غيردولتي در پروژه‌هاي عمراني مي‌تواند سهم بودجه عمراني از بودجه كل را به 5 تا 7 درصد برساند و رشد را افزايش دهد.
فرهاد نيلي نيز، بانك‌هاي ايراني را به مانند بازيكناني فرض كرد كه در بازي‌هاي گذشته كارت قرمز گرفته‌اند و نمي‌توانند در مسابقات جهاني يا همان نظام بين‌المللي بدون اجازه اف‌اي‌تي‌اف به فعاليت بپردازند.
اين دو سخنراني در فضايي صورت گرفته كه اقتصاد ايران ظرف دو ماه گذشته فاقد تحليل‌هاي دقيق و حرف‌هاي جديد بوده است و اهميت اين تحليل‌ها قادر است ريل‌گذاري نظام تصميم‌سازي و سياستگذاري كشور را تغيير دهد تا كساني كه سنگ‌هاي خود را به سمت قطار اقتصاد ايران نشانه گرفته‌اند، نتوانند آن را به هدف بزنند.