همه در مشکلات امروزكشور سهم دارند

هر ميزان كه در كشور برخي مسئولان شعار بدهند و نمايش برپاكنند، نمي‌توانند مشكلات موجود را لاپوشاني كنند و با اظهارات و اقدامات مختلف در قبال مشكلات بي‌تفاوت باشند. بي شك دولت مقصر بخش بزرگي از مشكلات اين روزهاي كشور است ولي نمي‌توان آن را تنها تقصیركار دانست. تمام جريان‌ها، نهادها، دستگاه‌ها و ... در اين ميان بايد پاسخگو باشند كه وضعيت امروز ايران به اين شكل درآمده است. در ادامه به سراغ حیدرعلی عابدی، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس و فراکسیون امید رفتيم. وي مي‌گويد مشکلات ما یک شبه ایجاد نشده و در طول زمان بیشتر شده اند. هیچ کسی در ایجاد این مشکلات مبرا نیست و همه به نوعی در آن سهم دارند. در ادامه مشروح گفت‌وگوي اين نماينده مجلس را با«قانون» مي‌خوانيد.
اين روزها كشور با مشكلات فراواني روبه‌رو است و با توجه به اینکه قیمت بسیاری از کالاهای اساسی افزایش داشته است، شما به عنوان نماينده مجلس شوراي اسلامي برنامه و طرح مناسبي براي حل معضلات موجود در زندگي مردم داريد؟
در رابطه با گرانی روزهای اخیر مسئولان دولتی به بهارستان می‌آیند، توضیح می‌دهند و از طرفی نیز دیدگاه‌های مختلف اقتصاددانان مطرح می‌شود. اما با این همه باید گفت که در افزایش قیمت ها در این روزها تنها یک یا دو عامل مطرح نیست که با حذف آن‌ها اوضاع اقتصادی بهتر شود بلکه چندین عامل مهم در ایجاد این گرانی ها موثر بوده است. یکی اینکه در ایران هنوز عده‌ای هستند که درگیر فاز انتخاباتی بوده و در تلاش هستند تا دولت را تخریب کرده و مردم را نسبت به روحانی بدبین کنند. این گروه‌ها که هنوز در فاز مبارزات انتخاباتی هستند، مرتب نقدهای بسيار تندی را علیه دولت مطرح می کنند و از طریق تریبون همه اقدامات دولت را زیر سوال می برند که این موضوع باعث می شود تا مردم اتحاد خود را از دست بدهند.
دومین نکته نیز دو دستگی مسئولان در برخورد با سیاست های خارجی است. عده ای در مجلس به به جای نظام درباره برجام اظهارنظر می‌کنند و این موضوع که از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح می شود در رسانه های جهانی انعکاس می یابد که این موضع‌گیری‌ها توسط عده معدودی باعث ایجاد اختلال در روابط بین الملل می‌شود. براي مثال درباره بحث FATF که متاسفانه حتي ترجمه این کلمه را به مردم نمی گویند و فقط درباره آن اظهارنظر منفی می کنند. این عده به جای ترجمه این کلمه که به معنای قانون مبارزه با پولشویی است، فقط شعار می دهند و با مخالفت با پیوستن ایران به این کنوانسیون باعث ایجاد شکاف و دو دستگی در کشور می شوند. این در حالی است که این مخالفت نشان می دهد که در کشور شفافیتی نیست و این عده از مخالفان طرفدار شفافیت نیستند که با آن مخالفت می کنند.


از سوی دیگر در حال حاضر یک موج روانی در جامعه ایجاد شده است که مردم ناچار به خرید طلا، دلار و خودرو روی آورده اند. هسته اصلی ایجاد این موج روانی هم مدیریت دولتی است و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه نیز در این زمینه به طور دقیق برنامه‌ریزی نکرده‌اند. این در حالی است که این نهادها باید برای جذب سرمایه های مردم اقدامی کارساز انجام می‌دادند تا سرمایه های افراد به سمت بازارهای طلا و سکه و خودرو نرود و چنین گرانی ای ایجاد نشود. متاسفانه ایران در بسیاری از بخش ها دارای کمبود است که اگر برای جبران این کمبودها دولت اقدام به جذب سرمایه های سرگردان مردم کند، شاهد چنین اختلالاتی در بازارها نخواهیم بود؛ براي مثال می‌توان برای جلوگیری از سرریز سرمایه های مردم به بازار طلا، سکه، دلار و خودرو از مردم خواست تا برای ایجاد خطوط ریلی، توسعه بیمارستان‌ها و بسیاری از پروژه‌های کلان کشوری وارد مشارکت شوند. با چنین سرمایه‌گذاری بلندمدت دیگر پول نقد مردم به سمت بازار دلار یا طلا نمی رود و در این بازارها بحران گرانی ایجاد نخواهد شد.
از سوی دیگر باید برای جلوگیری از این آشفتگی‌ها دولت با برنامه‌ریزی های قبلی و اتخاذ سیاست‌های ارزی برای مقابله با خروج آمریکا از برجام حرکت می کرد. این در حالی است که مدام دولت می گفت ما سیاست ارزی داریم و می توانیم در برابر هر اتفاقی درباره برجام از این سیاست های ارزی استفاده کنیم. اما این چنین نبود و باید یک سال قبل از این موضوع سیاست ارزی ارائه می‌شد تا اكنون شاهد بحران ارزی نباشیم.
به نظر شما یعنی تنها دولت مقصر وضعیت موجود نیست؟
خیر، در این گرانی‌ها علاوه بر دولت روحانی چندین عامل دیگر نیز مطرح هستند.نخست مخالفان دولت که هنوز از فاز انتخاباتی خود خارج نشده‌اندو دوم برنامه‌ریزی‌های نادرست دولتی که سیاستی برای مبارزه با رانت و فساد نداشته است. سوم اینکه در ایران همه دارای اختیار هستند و هر کسی در مجلس می تواند به جای کل نظام درباره مسائل مهم از قبیل FATF نظر بدهد و آن را رسانه‌ای کند. عامل چهارم نیز نبود مدیریت بحران است که در دوره‌های حساس چگونه بازار را کنترل کنیم و از خروج سرمایه های مردم به بازار ارز و سکه جلوگیری کرده و از آن استفاده بهینه کنیم.
اين حجم مشكلات و فشارهايي كه روي مردم است، آن‌ها را به سمت نااميدي سوق مي‌دهد، براي مقابله با اين روند بايد چه كرد؟
پاسخ این سوال برای من بسيار سخت است. باید بگویم همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بارها بر وحدت تاکید کرده‌اند، باید در ایجاد این اتحاد کوشا بود. دوستانی که پای صحبت رهبر فرزانه نشسته‌اند، باید مطیع رهبر باشند و در ایجاد وحدت، یکدلی و اتحاد مردم بکوشند و سعی کنند تا اختلافات داخلی را کنار بگذارند و به جای این اختلافات به اصل نظام فکر کنند. با این اتحاد می‌توان دست در دست يكديگر و در کنار مردم برای حل مشکلات کار مفیدي انجام داد. این در حالی است که انتقاد و توهین به مسائلی مانند ترغیب نمایندگان به مخالفت با FATF ساده‌ترین کار است و باید به جای پرداختن به این موضوع برای برون رفت از تحریم تلاش کنيم و از افزایش گرانی های افسار گسیخته در جامعه جلوگیری کرد و برای این کار طرح های مفید داد. باید برای جلوگیری از تورم با علم اقتصادی پیش رفت و از نا امیدی مردم جلوگیری کرد.
شما فكر نمي‌كنيد كه قوه مجريه و دستگاه‌هاي مختلف دولتي، كشور و ملت را در اين موقعيت سخت رها كرده‌اند؟
اين‌گونه نمي‌توان گفت. اگرچه در برخی از موارد مدیریت درست نبوده اما انتظار بیشتری از این دولت داریم و هنوز به خواسته ها و انتظارات‌مان از دولت روحانی نرسیده ایم و انتظار ما از این دولت بسيار بیشتر است. اما باید گفت که تبلیغات علیه این دولت نیز خوب نبوده و عملکرد این دولت توسط مخالفان زیر سوال رفته است که باید این دو دستگی ها با ایجاد اتحاد در میان مسئولان از بین رفته و به جای این مسائل به اقتصاد توجه کنیم.
در مجموع باید گفت که مشکلات ما یک شبه ایجاد نشده و در طول زمان بیشتر شده اند. هیچ کسی در ایجاد این مشکلات مبرا نیست و همه به نوعی در آن سهم دارند. باید دست در دست هم داد و به جای شعار در مدیریت بحران پیشتاز بود و در این‌باره اتحاد و همبستگی داشت.
نمايندگان مجلس مي‌توانند از طريق ابزاري كه در دست دارند به مسائل رسيدگي كنند و كنترل داشته‌باشند، چرا از دستگاه‌هاي دولتي و آن‌هايي كه بايد پاسخگوي مجلس باشند، پاسخ نمي‌خواهيد؟
زیرا ابزار نظارتی ما بسیار ضعیف است. در واقع ابزار نظارتی مجلس به مرور زمان ضعیف شد که با چنین اتفاقی ما نمایندگان در تلاش هستیم تا آیین نامه ای برای نظارت بیشتر تدوین کنیم. سوال از وزرا و استیضاح ابزار ما نمایندگان است اما واقیعت این است که دیگر سوال خاصیت خود را از دست داده است و استیضاح نیز دیگر جواب نمی دهد. دلیل این اتفاق هم تشکیل سه فراکسیون در مجلس است که تصمیم‌گیری‌ها را سخت تر کرده است. با این همه باید با تدوین آیین‌نامه های اجرایی به مبارزه با این چند دستگی رفت و مشکلات را حل کرد.