عملیات در فاز 11 پارس جنوبی متوقف نشده است

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه گفت: پس از خروج ترامپ از برجام، کار در فاز 11 پارس جنوبی متوقف نشده است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا منوچهری با اشاره به طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت: در برخی از اخبار گفته می‌شود که این پروژه متوقف شده است اما باید گفت پروژه فاز 11 پارس جنوبی بعد از خروج ترامپ از برجام و احتمال خروج توتال جلو رفته و کارهای طراحی و مناقصه انجام شده و حتی نتایج مناقصات مشخص شده و آماده ابلاغ است.
معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در مورد این‌که گفته می‌شود چرا از همان ابتدا توسعه فاز 11 به عهده پتروپارس گذاشته نشد توضیح داد: زیرا در آن زمان و حتی همین حالا هم نگران تامین مالی پروژه و همچنین اجرای فاز دوم توسعه فاز 11 که همان ایستگاه تقویت فشار است، هستیم. البته فاز دوم این طرح در سه یا چهار سال آینده اجرا خواهد شد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد شرایط در آن زمان به چه صورت است.
وی در پاسخ به این که هزینه 90 میلیون دلاری که توتال در فاز 11 انجام داده است را چه کسی باید پرداخت کند، اظهار کرد: اگر اپراتور شرکت چینی سی ان پی سی آر باشد از طریق این شرکت هزینه‌های توتال پرداخت خواهد شد. این شرکت چینی از نظر توان مالی از توتال هم قوی‌تر است.


معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه در مورد توسعه فاز 11 پارس جنوبی توضیح داد: توسعه این فاز برعهده کنسرسیومی به رهبری سازمان گسترش و متشکل از شرکت‌های مپنا، تاسیسات دریایی و غیره است. طرح توسعه بخش دریایی این فاز جلوتر است و اولین خط فاز 14 در مدار تولید قرار گرفته و یکی از سکوها نیز راه‌اندازی شده است. درحال حاضر از این فاز 500 میلیون فوت مکعب برداشت می‌شود که به این میزان تا سه ماه آینده 500 میلیون فوت مکعب دیگر اضافه خواهد شد و به طور کلی برداشت از فاز 14 به یک میلیارد فوت مکعب خواهد رسید.
وی با بیان این که پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی سال آینده تکمیل می‌شود، گفت: سکوهای فاز دوم فاز 14 پارس جنوبی در یارد بوشهر درحال تکمیل است و تا پایان سال به مدار تولید خواهد رسید. به عبارت دیگر تا پایان امسال یک میلیارد فوت مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌شود تا یک میلیارد بعدی بعد از تکمیل پالایشگاه و در سال آینده برداشت خواهد شد.
منوچهری با بیان این‌که فاز 13 رو به اتمام است، ادامه داد: مراحل مختلف راه‌اندازی فازهای 22 و 24 نیز درحال انجام است و تا پاییز پالایشگاه‌های فازهای 22 و 24 و 13 به مدار تولید خواهد آمد و این دو پروژه کلا تا پایان سال به مدار تولید می‌آیند.معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه با بیان این‌که ظرفیت تولید در پارس جنوبی 570 میلیون مترمکعب در روز است، گفت: با 2.5 فازی که تا پایان سال در پارس جنوبی تکمیل می‌شود به ظرفیت گاز کشور حدود 120 میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی تا پایان سال به حدود 690 میلیون مترمکعب می‌رسد.
وی ادامه داد: ظرفیت کاندنسیت 20 فاز در پارس جنوبی 65 هزار بشکه در روز است. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه تولید گاز کل کشور را 900 میلیون مترمکعب اعلام کرد.
منوچهری در ادامه با اشاره به ظرفیت تولید گاز در کشور، گفت: درحال حاضر ظرفیت تولید گاز به نقطه‌ای رسیده است که نه تنها نیاز داخل را برطرف می‌کند و نیاز به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم گاز را صادر کنیم. ازسوی دیگر در زمینه کاندنیست هم در شرایط خوبی قرار داریم و درحال حاضر نه تنها نیاز به واردات گازوئیل نیست، بلکه صادرکننده گازوئیل هم شده‌ایم. همچنین دیگر نیازی به واردات بنزین نیست و در آینده نزدیک می‌توانیم بنزین را صادر کنیم.
به گفته معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه بیش از 200 هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل و تبدیل به بنزین می‌شود.منوچهری با بیان این‌که صادرات گاز شامل تحریم‌های نفتی نمی‌شود، تصریح کرد: زیرا صادرات به صورت خط لوله است و ال ان جی نیست و فرآیند آن به روابط دو کشور بستگی دارد.
سایر اخبار این روزنامه
عملیات در فاز 11 پارس جنوبی متوقف نشده است فرانسه: ارزش‌های مشترکی با آمریکا نداریم موافقت مجلس با کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران درکنکور سخنگوی دبیرکل سازمان ملل: گوترش همچنان خواهان حفظ برجام است ایران به 9 کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی پیوست خط تولید دیزل ملی افتتاح شد هیلاری کلینتون سیاست مهاجرتی ترامپ را بحران اخلاقی خواند کاسبان قبل از تحریم! در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد هماهنگی سه قوه برای حل مشکلات اقتصادی معاون اول رئیس جمهور: دشمن را در آرزوی زمین گیر کردن ایران ناکام می‌گذاریم سخنگوی دولت: عده‌ای حاضر به هرنوع سیاه نمایی علیه دولت هستند ارتش یمن: هرگونه طرح سازمان ملل برای تسلیم بندر الحدیده غیرقابل پذیرش است رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: هر چه متحدتر باشیم، راحت‌تر از مشکلات عبور می‌کنیم 42 درصد از پول گندمکاران پرداخت شد با راه‌اندازی سامانه شهریه‌؛ اخذ شهریه بالا در مدارس غیردولتی متوقف می‌شود دستگیری و جمع‌آوری بیش از 1300 مجرم و معتاد متجاهر در تهران