وزیر اسراییلی، جاسوس ایران از کار درآمد

گونِن سِگِو، از وزرای پیشین کابینه اسراییل‌ به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران بازداشت شده و دادستانی اسراییل علیه وی کیفرخواست صادر کرده است.
این وزیر پیشین انرژی اسراییل به همکاری آگاهانه در انتقال اطلاعات به دشمن در زمان جنگ و جاسوسی علیه اسراییل متهم است. این اتهام نیز علیه سِگِو مطرح شده که او بعد از دو سفر به ایران، در دیدارهای بعدی با ماموران اطلاعاتی ایران، در هتل‌ها یا خانه‌هایی که وابسته به نهادهای اطلاعاتی ایران است به تماس‌هایش ادامه داد.
یک بخش مهم دیگر از اتهامات عنوان شده علیه این وزیر پیشین، نگهداری و استفاده از تجهیزات مخفی کدگذاری شده برای رد و بدل کردن اطلاعات میان او و ماموران ایرانی بوده است. به نوشته رسانه‌های اسراییلی، بلافاصله بعد از انتقال گونن سگو به کشور در اواسط بهار امسال، وی بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت. کیفرخواستی که دادستانی اورشلیم علیه این سیاستمدار پیشین تنظیم کرده، از سوی مشاور ارشد حقوقی دولت و دادستان کل کشور تایید شده است.
گونِن سِگِو، ۶۵ ساله‌ که از ژانویه ۱۹۹۵ تا ژوئن ۱۹۹۶، وزیر انرژی اسراییل بود طی دو دهه گذشته با کناره‌گیری از سیاست، به امور بازرگانی مشغول بود و از جمله در آفریقا زندگی کرده است. طی یک دهه گذشته دو بار نام سِگِو در اسراییل بر سر زبان‌ها افتاد و او به بزهکاری متهم شد. وی طی این مدت دو بار محاکمه شد اما این نخستین بار است که اتهام جاسوسی برای سرسخت‌ترین دشمن اسراییل به او زده می‌شود.


او در سال ۲۰۰۳ متهم بود که در سفر به هنگ‌کنگ، شش بار با کارت اعتباری خود مبلغ ۲۰ هزار شِکِل، معادل پنج هزار دلار، از عابر بانک دریافت کرده اما به شرکت کارت اعتباری گفته بود که کارتش دزدیده شده است. دادگاه تل‌آویو او را در این پرونده به یک‌سال حبس تعلیقی و پرداخت ۵۰ هزار شکل جریمه محکوم کرد.
سگو در اوایل سال ۲۰۰۵ نیز متهم شد که با دستکاری عامدانه با هدف تمدید اعتبار گذرنامه دیپلماتیک زمانی که وزیر بوده، ۳۰ هزار قرص اکستازی به اسراییل منتقل کرد. او به پنج سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۷۵۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد اما در تابستان ۲۰۰۷ با عفو دوره‌ای آزاد شد.گونن سِگِو، پزشک است اما در سال ۲۰۰۷ گواهی‌ طبابت او برای همیشه لغو شد. او پس از آن برای کارهای بازرگانی به آفریقا رفت.
منبع: ویکی‌پدیا