تهدید ۲۰۰ میلیارد دلاری

با شدت گرفتن تنش تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان، رییس جمهور آمریکا تهدید کرد تعرفه ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی اعمال می‌کند و هشدار فوری پکن برای تلافی را برانگیخت‌.
در بیانیه‌ای که دونالد ترامپ دوشنبه گذشته منتشر کرده، از رابرت لایتایزر، نماینده تجاری آمریکا، خواسته شده فهرستی از کالاهای چینی که تعرفه‌های تازه می‌توانند شامل آنها شوند را آماده کند‌. رییس‌جمهوری ایالات متحده می‌‌گوید این اقدام او، واکنشی ا‌ست متقابل به اقدام چین برای افزایش تعرفه‌ها بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا‌. اقدام چین، خود واکنشی به اقدام مشابه واشنگتن بود‌.
ترامپ جمعه گذشته ۲۵ درصد تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از کشور چین وضع و اعلام کرد: «اگر چین دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند و مثلا تعرفه‌های جدیدی بر کالاها، خدمات یا فرآورده‌های کشاورزی آمریکا وضع کند... ایالات متحده درصدد وضع تعرفه‌های بیشتری برخواهد آمد‌.» چین در واکنش اعلام کرد برای بیش از ۶۵۰ کالای وارداتی از ایالات متحده به ارزش ۵۰ میلیارد دلار، تعرفه‌ ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد‌. حال ترامپ می‌گوید: «پس از پایان روند قانونی، اگر چین دست به تغییر رویکرد خود نزند و نیز در صورتی که بر اعمال تعرفه‌هایی که تازه اعلام کرده پافشاری کند، تعرفه‌های تازه آمریکا اجرایی خواهند شد.»
به گزارش رویترز، لایتایزر نیز در بیانیه‌ای گفته است دفتر او در حال آماده کردن فهرستی از تعرفه‌های تازه است اما نگفته این فهرست چه زمانی علنی خواهد شد‌. سخنگوی دفتر نماینده تجاری آمریکا اظهار کرد: «فهرست جدید جایگزین فهرست ۱۰۰ میلیارد دلاری قبلی خواهد شد که ترامپ اوایل آوریل دستور داده بود در پاسخ به نخستین دور تعرفه‌های تلافی‌جویانه ۵۰ میلیارد دلاری چین تهیه شود‌. طبق آمار آمریکا، چین سال گذشته 89/129 میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد کرد در حالی که آمریکا 74/505 میلیارد دلار کالای چینی خریداری کرد‌.»


پکن: مقابله‌ به مثل می‌کنیم
پکن دیروز صبح در واکنش به اظهارات تازه رییس‌جمهور آمریکا، آنها را باج‌گیری توصیف کرده و گفته دست به اقدام متقابل شدید خواهد زد‌. وزارت بازرگانی چین بدون ارائه جزئیاتی گفته آماده است از منافع مردم و بازرگانان چینی پشتیبانی کند: «اگر آمریکا فهرست مورد نظر خود را منتشر کند، چین نیز چاره‌ای ندارد جز اینکه در واکنشی قوی و متقابل، چه از نظر کیفی و چه کمی، تلافی کند.»
رسانه‌های دولتی چین نیز در روزهای اخیر دست به انتقادهای تازه‌ای از سیاست‌های اقتصادی آمریکا زده‌اند‌. سرمقاله‌ای در روزنامه گلوبال‌تایمز می‌گوید سیاست‌های ترامپ دو تصویر مختلف از دو کشور را ایجاد کرده است؛ یکی که بنیاد تجارت جهانی را با حملات ناگهانی به چالش کشیده و دیگری که راهی ندارد مگر آنکه آماده یک جنگ تجاری شود‌. چاینا‌دیلی نیز می‌گوید با وجود انتقادهای آمریکا از روابط با دیگر کشورها، سرمایه‌گذاری عظیم شرکت‌های آمریکایی در چین و دیگر کشورها، و دخل و خرج آنهاست که آثار خیلی خوبی بر مازاد اقتصادی آن کشور گذاشته است‌.
از سوی دیگر اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: «اظهارات هفته‌های اخیر مقام‌های چینی برای گشایش و جهانی‌سازی بیشتر، لطیفه است»‌. پمپئو افزوده: «بیایید صریح باشیم: پکن بزرگ‌ترین اقتصاد غارتگری را در اختیار دارد که امروزه علیه دیگر کشورهای جهان عمل می‌کند.» او در بیانیه‌ای گفت: «دوستی بزرگم با رییس‌جمهور چین و دوستی کشورمان با چین هر دو اهمیت بسیار زیادی برایم دارد‌. با این حال تجارت میان کشورهایمان، از مدت‌ها پیش بسیار غیرمنصفانه بوده است‌. این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست‌.»
ژانگ مینگ، نماینده هیات چین در اتحادیه اروپا اوایل همین ماه در مرکز اصلاحات اروپایی تاکید کرد چین به گشایش اقتصادی بیشتر متعهد است‌. او افزود: «چین در آن مشارکت دارد، از آن سود می‌برد و از همه مهم‌تر، در امر جهانی‌سازی اقتصادی دخیل است‌. چین در ۴۰ سال گذشته توسعه از طریق گشایش را دنبال کرده و به ‌گذار بزرگی از انزوا به گشایش دست یافته است‌.»
اقدامات اخیر واشنگتن و واکنش پکن، به نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ تجاری دامن زده‌ است‌. دونالد ترامپ صریحا از آنچه روابط تجاری غیرعادلانه چین و نیز کشورهای اروپایی، کانادا و دیگر متحدان واشنگتن می‌نامد، انتقاد کرده ‌است‌.
در مورد چین، ایالات متحده به سیاست‌های تجاری آن کشور، دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازارش و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری طرفین معترض است‌. پکن در مقابل می‌گوید مایل نیست وارد یک جنگ تجاری شود اما واهمه‌ای هم از آن ندارد‌.
لاگارد: جنگ تجاری به ضرر اقتصاد جهان
در حالی که جنگ تجاری آمریکا و چین بورس‌های جهان را قرمزپوش کرده است، رییس صندوق بین‌المللی پول ادامه این روند را به ضرر اقتصاد جهانی می‌داند‌.
در جدیدترین اظهارات، لاگارد اعلام کرد: اعمال تعرفه بر واردات محصولات به بن‌بست کشاندن تجارت آزاد است و به رشد اقتصاد جهانی ضربه خواهد زد‌. وی اظهار کرد: جنگ تجاری که آمریکا و چین آغاز کرده‌اند می‌تواند رشد اقتصادی جهان را در سال‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد‌.
همچنین رییس شرکت چینی علی‌بابا هم این اقدام ترامپ را برخلاف قوانین تجارت جهانی عنوان کرد و گفت: جهان آینده هیچ راهی جز تجارت آزاد ندارد و ما نمی‌توانیم مرزها را به روی کشورها ببندیم‌. وی همچنین توصیه کرد که جهان آینده باید مجهز به علوم و دانش جدید متناسب با وضعیت فعلی جهان باشد‌. وی پیشنهاد کرد که مدارس و دانشگاه‌های جهان باید در نوع آموزش‌ها و روش‌هایشان تجدید نظر کنند و با علوم امروز نمی‌توان اقتصاد با رشد سریع آینده را هدایت و رهبری کرد‌.
انتشار این اخبار بازار سهام آسیا را تحت تاثیر قرار داد و در پی این اظهارات ارزش سهام شانگهای سه درصد، هنگ‌کنگ بیش از دو درصد و توکیو یک درصد سقوط کرد‌.
حملات تجاری علیه چین تنها بخشی از مبارزه چندجانبه ترامپ با شرکای اقتصادی آمریکا در راستای شعار اول آمریکاست‌.
ارزش سهام شاخص‌های اصلی بازار اروپا هم با نگرانی از تشدید جنگ تجاری بین دو کشور آمریکا و چین و نیز مسایل و مشکلات مربوط به مهاجران در آلمان با کاهش جدی مواجه شد‌.