از جاسوسی وزیر اسراییلی به نفع ایران بی اطلاعم

«جهان صنعت»- خبر دستگیری گونن سگو وزیرسابق‌ انرژی و امور زیرساختی اسراییل به اتهام جاسوسی برای ایران در حالی مطرح می‌شود که به نظر ‌می‌رسد دستگاه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی این اقدام را با هدف خاصی انجام داده است. رسانه‌های اسراییل براساس گزارش سرویس اطلاعات و امنیت داخلی این رژیم (شین‌بت) زمان دستگیری این فرد را چند هفته گذشته اعلام کرده‌اند اما این خبر به تازگی در رسانه‌های آنها منتشر شده است. سگو متهم شده است که از سوی ایران برای اقدام علیه اسراییل به کار گرفته شده است. به ادعای شین بت، سیگو در سال 2012 با سفارت ایران در نیجریه ارتباط برقرار کرده و دوبار به صورت آگاهانه با سفر به ایران با ماموران اطلاعاتی این کشور دیدار کرده است. در گزارش دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی، سگو اطلاعاتی درباره بازار انرژی و تاسیسات امنیتی اسراییل از جمله ساختمان‌ها و مقام‌های سیاسی و امنیتی آن به ایران داده است. در حالی این اطلاعات به طور وسیع در اختیار رسانه‌های اسراییلی گذاشته شده است که پیش از این نیز افراد زیادی به اتهام جاسوسی برای ایران از سوی این رژیم بازداشت شده‌اند اما مشخص نیست چرا مقامات اسراییلی در شرایطی که در چند ماه اخیر تنش میان تهران- تل‌آویو افزایش یافته، دست به این اقدام زده‌اند و با انتشار این خبر به دنبال چه هدفی می‌گردند. موضوعی که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری با اصحاب رسانه ترجیح داد در واکنش به آن پاسخ روشنی ندهد. نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار «جهان صنعت» مبنی بر اینکه دولت درباره این خبر چه موضعی دارد و فکر می‌کنید هدف مقامات اسراییلی از انتشار آن چیست؟ گفت: «اسراییلی‌ها از هر فرصتی برای اتهام‌‌افکنی به سمت جمهوری اسلامی استفاده می کنند و از آن کوتاه نمی‌آیند و این مساله را هم باید در کنار آن اتهام‌ها گذاشت. اما اینکه ماجرا چیست؟ بنده بی‌اطلاع و بی‌تقصیر هستم و نمی‌دانم اصلا چه اطلاعاتی دراین رابطه وجود دارد من فکر می‌کنم باید از کنار این موضوع در این جلسه بگذریم.»
افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند
محمد‌باقر نوبخت در ادامه نشست خبری هفتگی خود در واکنش به نامه ۱۰۰ فعال سیاسی مدنی به ترامپ یادآور شد: افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند. وی اظهار کرد: حق ماست علیه زورگویی آمریکا بایستیم اما در این شرایط عده‌ای نامه می‌نویسند که با آمریکا مذاکره کنیم. اما آیا ترامپ قابل اعتماد است؟ این نامه نشان داد که عقل سیاسی کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. ما باید بایستیم و مقاومت کنیم، موضع ما بحق است و همه باید در کنار هم باشیم. نوبخت افزود: این نامه نماد آزادی سیاسی است که افراد نظرات خود را بیان می‌کنند. نظام نشان داده است که هر زمان برای پیشرفت منافع ملی لازم باشد، مذاکره می‌کند، مثل برجام، اما در این شرایط که آمریکا زور می‌گوید، با چه کسی مذاکره کنیم؟ چه ثباتی در آمریکا وجود دارد؟ اصلا زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. افکار عمومی هم از مذاکره با ترامپ استقبال نمی‌کند.
خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ علیه ما تبدیل شده است


خبرنگاری از نوبخت در مورد موضع دولت نسبت به مخالفان که از هر فرصتی برای ضربه زدن به دولت استفاده می‌کنند پرسید که سخنگوی دولت در پاسخ گفت: سخن درستی است که منتقدان که با دولت تضاد منافع دارند دنبال این هستند که دستاوردهای دولت را کم جلوه ببینند. در مورد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم، آمریکا این بهانه را پیدا می‌کند که ایران را وارد لیست سیاه کند، همکاری بانکی با ما در این شرایط انجام نمی‌شود و شرایط اقتصادی برای ما دشوارتر می‌شود و بعد هم منتقدان به دولت انتقاد وارد می‌کنند که شرایط کشور سخت است این در حالی است که سیاست‌های آنها موجب می‌شود که سختی بیشتری به ملت وارد شود. وی با اشاره به اینکه آنها تلاش می‌کنند دولت را در شرایط سختی قرار دهند که بتوانند بیشتر به دولت نقد وارد کنند، اظهار کرد: در شرایطی که خزانه‌داری آمریکا به اتاق جنگ علیه ما تبدیل شده است، آیا ما نباید آرایش متناسبی با این شرایط بگیریم؟ آیا ستاد تبلیغات جنگ روانی نباید داشته باشیم؟ ما باید اطلاع‌رسانی درستی به مردم داشته باشیم و به این نیازمندی که نهادی را برای تبیین سیاست‌های دولت و تبیین تبلیغات علیه دولت داشته باشیم. هر نوع سیاه‌نمایی یک علامت مثبت برای ترامپ است. برخی به خاطر بغض نسبت به دولت به ترامپ گرا می‌دهند تا او با شجاعت بیشتر و انگیزه بیشتری به ملت ایران فشار آورد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد موضع روسیه در اوپک در قبال جایگزینی نفت ایران، تصریح کرد: لزومی ندارد در روابط بین‌الملل دو کشور در تمام حوزه‌ها اتحاد منافع داشته باشند. دو کشور می‌توانند در موضوعی، موضع مشترک و در موضوعی دیگر، منافع مشترک نداشته باشند. تلاش دشمن این است که سهم ایران را در اوپک بگیرد و تلاش ما هم این است که سهم خود را در بازار نفت حفظ کرده و مذاکره با اروپا هم در همین راستا انجام می‌شود. کشورهای دیگر هم تلاش می‌کنند نفت خود را بفروشند و از خلاهایی که ایجاد می‌شود استفاده کنند. در واقع هر کسی باید کلاه خود را محکم بگیرد ولی این را نباید به این حساب گذاشت که برخی کشورها که در برخی زمینه‌ها با ما همگرایی دارند، با رژیم صهیونیستی همراه شدند.
پاسخ سخنگوی دولت درباره واردات کالای لوکس
همچنین سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد واردات برخی کالاها از جمله خاک گربه یا سلطل زباله با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: از ۹ میلیارد دلار ارزی که دولت پرداخت کرده است ممکن است مقداری از این کالاها هم وارد شده است اما باید ببینیم این کالاها چه سهمی از این رقم ۹ میلیارد دلاری دارد. سیاست دولت این است که وقتی کالایی در داخل کشور وجود دارد، مشابه آن وارد نشود. نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودروهای لوکس به کشور نیز گفت: در مقطعی در چند ماه قبل تعدادی خودرو ثبت‌سفارش و به کشور وارد شد. در حال حاضر خودروها با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت‌سفارش می‌شود. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با دلال‌ها، خاطرنشان کرد: برنامه دولت تامین نیازهای واقعی جامعه و نظارت و تنظیم بازار و حمایت از مردم است البته ما هم در این مسیر به کمک مردم نیازمندیم. خبرنگاری از نوبخت پرسید که آیا دولت در شرایط وضع تحریم‌های جدید بودجه جایگزینی دارد که او در پاسخ گفت: ما با توجه به تحولات مربوط به تحریم‌ها، بودجه اضطراری هم در نظر گرفتیم. ما در واقع چهار سناریو تعریف کرده و خود را برای شرایط تحریم‌ها آماده کرده‌ایم. آسیب‌های تمام دستگاه در شرایط تحریم و برنامه‌های لازم در آن شرایط بررسی شده و دستمان پر است. در این زمینه کشور صاحب تجربه بوده و ما تحریم دیده‌ایم گرچه خیلی از روش‌های ما لو رفته است. به هر حال حواس ما جمع بوده و برنامه لازم را داریم البته هنوز تحریمی وضع نشده است کسی می‌گفت هنوز شیپور جنگ است ولی متاسفانه برخی در این شرایط آزمون خوبی ندادند.
سخنگوی دولت درباره مباحث مربوط به تعیین نرخ سوم برای ارز‌ گفت: ما از طریق ارزی که در اختیار داریم پاسخ متقاضیان را می‌دهیم. دسته‌بندی‌هایی برای کالاها صورت گرفته نه از جهت اهمیت کالاها، بلکه از نوع ارزی که به آنها تعلق می‌گیرد. ارز مورد نیاز ما یا از طریق ارز حاصل از صادرات نفتی یا صادرات غیرنفتی از جمله پتروشیمی و صادرات خرد به برخی کشورها مثل افغانستان و عراق انجام می‌شود. یک گروه از کالاها از ارزهای نفتی استفاده می‌کنند، یک گروه از ارزهای حاصل از پتروشیمی و بخشی هم مربوط به صادرات خردی است که اشاره شد. نوبخت ادامه داد: ارزهای حاصل از فروش نفت و پتروشیمی با نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین می‌شود. در خصوص بخش سوم قرار شد توافق میان کسانی که می‌خواهند از این نوع ارز استفاده کنند انجام شود چون ممکن است غیر از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه دیگری وجود داشته باشد. همین مورد است که شبهه ایجاد کرده که دولت می‌خواهد نرخ سومی برای ارز به رسمیت بشناسد در حالی که نرخ رسمی ارز از نظر ما ۴۲۰۰ تومان است.
از کمپین علی کریمی تشکر می‌کنم
وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام علی‌کریمی و کمپینی که وی به راه انداخته است گفت: البته در این مورد نمی‌شود نسخه کلی پیچید. در زمان رکود، تلاش دولت این بود که صنعت خودروی کشور را فعال کند، اما همان مقطع کمپینی راه‌اندازی شده بود که خودرو خریداری نشود، کمپین قابل قبول نبود اما در این مورد گرانی‌های اخیر خودرو این کمپین قابل قبول است. اگر کالایی گران فروخته می‌شود، کسی آن را نخرد. از علی کریمی به خاطر راه انداختن کمپین گران نخریدن کالاها تشکر می‌کنم، اقدام او قابل قبول است.تولید و فروش خودروها افزایش یافته است اما باز هم می‌بینیم قیمت خودرو بالا می‌رود، این کمپین در این مورد خاص خوب است.