«ابتکار» از رد کلیات طرح شفافیت حقوق و دستمزد مقامات کشوری در صحن مجلس گزارش می دهد

رای مجلس به ابهام!
معصومه معظمی
روز گذشته نمایندگان ملت در صحن علنی با کلیات طرحی مخالفت کردند که به گفته موافقان باعث شفاف سازی میزان حقوق ودستمزد مدیران و مقامات کشور می شد. اما مخالفان آن را زمینه ساز افزایش بیشتر حقوق مدیران می دانستند و تاکید داشتند این طرح مغایر برنامه ششم توسعه ای است که هنوز از تصویب آن یک سال نگذشته است. بنابراین پس از صحبت های موافقان و مخالفان طرحی که می توانست منجر به شفاف سازی درباره میزان حقوق و دستمزد مسئولان و مقامات کشور شود، در لحظه آخر با تغییر رای برخی نمایندگان؛ از دستور کار مجلس خارج شد. تغییر رایی که درجای خود نکته حایز اهمیتی است. چرا که فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران آن را تغییر دقیقه نودی نظر برخی نمایندگان موافق طرح دانست که یا با توجیه و استدلال یا دلایل دیگر باعث رای نیاوردن این طرح شفاف کننده شده است. بنابراین نمایندگان روز گذشته با ۶۱ رای موافق، ۱۱۵ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این طرح مخالفت کردند. بنابراین با توجه به این رای مجلس؛ شفاف سازی میزان حقوق و دستمزد مسئولان دولتی و مقامات و نمایندگان مجلس که چندی پیش با عنوان حقوق‌های نجومی به چالش جدی عمومی تبدیل شده بود، رفته رفته می رود تا به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شود.
در جریان بررسی این طرح نادر قاضی‌پور، محمدرضا صباغیان و مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف و غلامرضا کاتب، حمیدرضا حاجی‌بابایی و محمد حسن‌نژاد به عنوان موافق کلیات این طرح صحبت کردند. همچنین جمشید انصاری، رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور با ارائه توضیحاتی تاکید کرد که دولت مخالف این طرح است. قاضی پور هم در پاسخ به او گفت که دولت باید در این رابطه لایحه بدهد. او افزود: «مجلس در برنامه ششم قانونی برای شفافیت حقوق و دستمزد تصویب کرده که دولت هنوز آن را اجرایی نکرده است بنابراین به جای تصویب قانون جدید دولت را باید موظف به اجرای قوانین موجود کرد.» غلامرضا کاتب، نماینده گرمسار نیز در موافقت کلیات این طرح با بیان اینکه«ما به دنبال شفافیت و افزایش نظارت هستیم»، تصریح کرد: «در حال حاضر هر دستگاهی براساس درآمدهای به دست آمده حقوق مدیران و کارمندان خود را پرداخت می کند که باید همه در سامانه ثبت شود و دستگاه های نظارتی نیز مانند سازمان حسابرسی هر ۶ ماه گزارشی در این زمینه ارائه کنند.»


به گفته او این طرح ضمن کمک به اجرای عدالت؛ از پرداخت حقوق های نجومی جلوگیری می کند. محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز هم در مخالف کلیات این طرح گفت: «در این شرایط سخت اقتصادی که مردم مشکلات بسیاری دارند طرحی پیشنهاد می شود که حقوق مدیران را افزایش می‌دهد، طراحان با چه دیدگاهی این طرح را ارائه کردند؟ این طرح سقف حقوق‌ها را زیاد کرده و باعث دریافت حقوق نجومی و حتی رسیدن حقوق مدیران به ۴۰ یا ۵۰ میلیون تومان می شود.»حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان نیز به عنوان دومین موافق کلیات این طرح با تائید حرف مخالفان این طرح گفت: «رهبری بر جلوگیری از حقوق های نجومی تاکید داشتند؛ ماده 38 برنامه ششم با تلاش دولت حذف شد، اما پس از گذشت 15 ماه از تصویب قانون برنامه ششم هنوز قانونی برای حقوق های نجومی وجود ندارد. این طرح یک گام به جلو است و اگر تصویب شود می دانیم که چه مقدار حقوق داده شده است.» البته برخی دیگر از مخالفان این طرح آن را مخالف و مغایربرنامه ششم توسعه دانستند و برخی دیگر تاکید کردند که این طرح بار مالی اضافی به دولت تحمیل می‌کند.
طرحی که باعث افزایش حقوق مدیران از 8 میلیون به 17 میلیون می شود
مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود هم به عنوان مخالف طرح فوق آن را خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی دانست و تاکید کرد: «این طرح حقوق مدیران را افزایش می‌دهد. طبق ماده ۷۶ قانون خدمات کشوری حقوق مدیران نباید بیشتر از ۷ برابر حقوق کارمندان باشد اما با تصویب این طرح حقوق فعلی مدیران که ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.» البته نمایندگان در قانون ششم توسعه دولت را مکلف کرده است تا با راه اندازی سایت و بارگزاری میزان حقوق و دستمزد مسئولان و مقامات کشوری درراستای شفاف سازی گام هایی بردارد ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده و این امر منجربه تذکر علیرضا سلیمی نماینده محلات با استناد به ماده ۲۴ آیین‌نامه در مجلس شد. او گفت: «طبق ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا در سال اول اجرای قانون برنامه بود که هنوز این سامانه طراحی نشده است. هدف از این قانون شفافیت و مشخص شدن حقوق مقامات بود.» ولی جمشید انصاری، رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور با رد این موضوع و با تاکید بر اینکه سامانه ثبت حقوق و مزایا در اردیبهشت ماه به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شده است، تصریح کرد: «برخلاف صحبت‌های برخی از نمایندگان، این سامانه توسط سازمان اداری و استخدامی طراحی شده است و در اردیبهشت ماه به تمامی دستگاه‌ها از جمله مجلس ابلاغ شده و خواسته شده کلیه پرداختی‌های کارکنان و مدیران در خرداد ماه در سامانه وارد شود. قطعا بعد از وارد شدن اطلاعات، زمینه دسترسی عمومی فراهم خواهد شد.» انصاری ادامه داد: «درخواست ما از مجلس آن است که سامانه طراحی شده را بررسی کنند که این موضوع طی نامه‌ای رسمی به مجلس معرفی شده است لذا دولت به تکلیف خود در ماده ۲۹ برنامه ششم عمل کرده است.»
البته در این باره فرید موسوی، عضو جوان فراکسیون امید به «ابتکار» گفت:« درهمه دنیا دسترسی آزاد مردم به اطلاعات مسئولان یک حق است. البته دولت اعلام کرده دولت این سایت را تهیه کرده است ولی هنوزسایت در حال بارگزاری اطلاعات است. بنابراین درخواست ما از دولت و سازمان اداری استخدامی این است که هر چه سریعتر این الزام قانونی را اجرا کنند.» او افزود: «البته خود دولت درحوزه بودجه هم اخیرا گزارش‌هایی را منتشر کرده است که هزینه کردهایی که در حوزه تخصیص ها داشتند اعلام کرده بود. این افزایش شفافیت ها اقدام مثبتی است که لازم است ولی کافی نیست.»
مخالفان مانع از شفافیت حقوق مسئولان شدند
گفتنی است برخی نمایندگان در گفت وگوبا «ابتکار» با تاکید بر اینکه این طرح می تواند موجب شفافیت در امور پرداختی مسئولان و مانع از شایعات درباره دریافتی مدیران شود، نکاتی را بیان کردند. فرید موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در این باره به «ابتکار» گفت: «شفاف سازی حق مردم است و در برنامه ششم آن را تاکید و مصوب کردیم. حتی یک ریالی هم که از پول بیت‏المال هزینه می شود باید به اطلاع مردم برسد و در همه دنیا هم این موضوع یک روال است.» عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «شفافیت در همه امور بستر لازم برای مبارزه با فساد است و اراده ما را برای فسادزدایی به همراه خواهد داشت. بنابراین مبارزه با فساد بدون ایجاد شفافیت یک امر محال و صرفا شعار است و همکاران محترم باید به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.» این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: «در عدم شفافیت ها بستر برای شایعات مختلف ایجاد می شود. درباره حقوق نمایندگان شایعاتی گفته می شود درحالی که اگر این طرح اعمال می شد، در یک فضا و اتاق شیشه ای اطلاع رسانی صورت می گرفت و مردم در جریان امور قرار می‏گرفتند و جلوی مشکلات و بی اعتمادی ها گرفته می شد.»
نباید مردم را نامحرم بدانیم
شهباز حسن پور، نماینده اصولگرای مجلس هم با بیان اینکه موافق این طرح بودم، به «ابتکار» گفت: بارها اعلام کرده بودم که همه چیز به طور شفاف و صریح و روشن باید به اطلاع عموم مردم رسانده شود چون سرمایه اصلی نظام برای حضور در صحنه های مختلف همین مردم هستند. چطور در همه امور نیازمند حضور مردم هستیم ولی درباره شفاف سازی حقوق و دریافتی مسئولان همین مردم را نامحرم فرض می کنیم؟» این نماینده مردم سیرجان در خانه ملت افزود: «مردم محرمند و با تصویب چنین قوانینی جلوی شایعات و دشمنی دشمنان قسم خورده نظام گرفته می‌شود و اعتماد عمومی در سطح جامعه افزایش پیدا می کند.» این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اعلام اینکه طراحان طرح فوق می توانند چند ماه دیگر مجددا این طرح را ارائه کنند، تصریح کرد که باید در راستای شفافیت قدم های اساسی برداشته شود. فاطمه ذوالقدر، دیگر نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس هم با بیان اینکه موافق این طرح است به «ابتکار» گفت: «با مقوله شفافیت در همه امور موافقم و هیچ ایرادی ندارد که مشخص شود هر یک از مسئولان و مقامات کشوری چقدر دستمزد و حقوق دریافت می کنند.» او ادامه داد: «البته موافقان و مخالفان نظرشان را درباره طرح فوق بیان کردند. مخالفان استدلالشان این بود که طرح فوق می تواند باعث افزایش حقوق برخی مدیران شود. موافقان نیز معتقد بودند که با این طرح جلوی تخلفات و حق ماموریت‏های بی حساب و جلوی پول دریافتی خارج از قانون گرفته می شود. آنها تاکید داشتند نظارت و بازرسی درباره این موارد صورت می گیرد و دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات درباره آن نظارت خواهند کرد.»
همچنین موسوی در ادامه گفت وگوی خود با حمایت از عملکرد فضای مجازی در شفاف سازی ها از موضوعاتی که منجر به واکنش های اجتماعی و متعاقبلا ورود مجلس و دولت برای اصلاح آن کاستی ها می شود، تاکید دارد: «مگر چقدر توانمندی و نیروی بازرسی و امنیتی داریم که بتوانیم یک تخلف و سوءبرداشت را کشف کنیم؟ فضای مجازی بهترین کمک کننده در این باره است و اگر بستر این شفافیت در کشور ایجاد شده باشد، مردم می توانند بهترین بازرس و ناظر در این امور باشند. ما همیشه مردم را ولی‌نعمتان خود می دانیم ولی نمی توانیم بگوییم در باره این موضوع دریافتی های مسئولان شما نامحرمید و نباید چیزی بدانید.»
پرده برداری از یک گره، در رای ندادن نمایندگان به برخی طرح ها و لوایح
ذوالقدر اما به نکته جالب توجهی در این باره اشاره کرد و گفت که «برخی نمایندگان در دقیقه نود و لحظات آخر رای گیری، تحت تاثیر برخی صحبت ها نظرشان تغییر کرده است.» او افزود: « این موضوع باعث می شود طرح های این چنینی که در راستای شفاف سازی است معمولا در صحن رای نیاورد.» مسئله ای که جای بحث دارد و باید بررسی کرد که چه جریانی مانع از شفافیت مالی در مجلس و اعلام عمومی میزان دریافتی مدیران و مسئولان و مقامات کشوری می شود و چه نگرانی در این باره برای این افراد یا جریان خاص وجود دارد که از رای آوری طرح های ضد فساد می ترسند.
البته مسعود رضایی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم با بیان اینکه «شفاف سازی بسیار کلمه خوبی است و تا شفافیت صورت نگیرد این جامعه به رشد نمی رسد»، به «ابتکار» گفت: «ولی این شفافیت باید تحت نظارت حاکمیت قانون صورت بگیرد. ما هراعتراضی را نباید به منزله شفاف سازی بدانیم. بلکه آنچه قانون گفته است باید در جامعه پیاده کنیم. البته مخالفت برخی نمایندگان با این طرح به این معنا نیست که نمایندگان مخالف شفافیت در این باره هستند، بلکه نگاه های مختلفی در این باره وجود دارد. مثلا قانون لایحه خدمات کشوری که به صورت آزمایشی حدود 11 سال اجرا می شد برای بررسی دائمی شدن به کمیسیون اجتماعی آمد. بنابراین معتقدم همه نگاه ها از نظر دستمزد و حقوق اگر در این لایحه خدمات کشوری دیده شود و کارشناسان آن را بررسی کنند؛ شاید جلوی این مسائل گرفته شود و نیاز به اتلاف وقت و زمان و صداهای بلند و طرح های جدیدی در این باره نباشد.» این نماینده مردم شیراز در خانه ملت تصریح کرد:« برخی مخالفان معتقدند این موضوع موازی کاری و مغایرت با برنامه ششم است. متاسفانه ما در تصویب قوانین خیلی کم به مرجع ها رجوع می کنیم. اگر در برنامه ششم موضوعی داریم که این قانون مغایر آن است، پس نباید دوباره به بررسی چنین طرح هایی رو بیاوریم چرا که هنوز یک سال از تصویب برنامه ششم نگذشته است و با صراحت و شفافیتی که در این قانون وجود دارد، تکرار آن اتلاف وقت و زمان است و اگر نیاز به اصلاحی وجود دارد باید درباره این قانون برنامه ششم توسعه صورت بگیرد.» رضایی ادامه داد: «اگر هر روز مطلبی را با توجه به خواست یک گروهی و نگاهی خاص بخواهیم به صورت طرح و لایحه در مجلس بررسی کنیم، وقت مجلس را به هدر داده ایم.»
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد: هماهنگی و اهتمام سه قوه برای حل مشکلات مردم «ابتکار» از رد کلیات طرح شفافیت حقوق و دستمزد مقامات کشوری در صحن مجلس گزارش می دهد «ابتکار» از هیاهوی پیش‌بینی مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور گزارش می‌دهد شرط‌بندی 3 - پیش‌بینی 0 علیرضا صدقی سخنی با تازه واردان عرصه سیاست سران اقتصادی کشور در سالن اجلاس سران به ارائه توصیفی پرحاشیه از اقتصاد ایران پرداختند پایان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان پس از 16 سال دلیل پافشاری کاخ سفید بر اجرای سیاست مهاجرت صفر چیست؟ به نام مهاجران، به کام ترامپ سرنوشت صنعت توریسم در جهان با فناوری‌های نوین زنجیره‌ای گره خورده است آینده گردشگری در دستان «بلاک‌چین» گفت‌وگو با «بِرَد بِرد» کارگردان انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» که صدرنشین سینماهای جهان است سرلشگر فیروزآبادی به ادعای جنبش عدالت‌خواه دانشجویی واکنش نشان داد ماجرای دفتر سری مخروبه در باغ 10هزار متری